Los bericht bekijken
  #1  
Oud 20 mei 2015, 12:04
Sledge Sledge is offline
Lid
 
Geregistreerd: 4 september 2013
Berichten: 25
Standaard Investering / financiering in andere eenmanszaak

Inmiddels ben ik enige jaren succesvol bezig (VOF), evenals een kennis van me (freelance / eenmanszaak)... eenieder in een totaal ander vakgebied, maar beide in de dienstverlening.

Nu wil deze kennis een investering doen en zoekt daar de financiën voor. Daar hij de rente liever aan mij betaald dan een maatschappij of bank, hebben we overwogen dat ik (een deel) mee financier met liggende gelden.

De mogelijkheden die ik nu kan bedenken (aanvulling zijn welkom) zijn de volgende;

1) We zetten een geheel zakelijk lening op (kan dat? Bestaat dat?), waardoor mijn netto omzet en bruto inkomen voor 2015 dalen. Met een verhoogde omzet/inkomen bij terugbetaling. Ik kan me voorstellen dat ik mezelf in de vingers kan snijden met het schommelen over diverse tariefgroepen?

2) Sluit aan bij 1, maar ik weet niet of iets dergelijks bestaat en dat is dat ik mijn financiering factureer als dienst. Geld uitlenen als businessmodel dus.

3) Snodig plan lijkt me, maar we factureren over en weer diensten voor de geldstroom, waarbij dus bruto omzet beïnvloed wordt.

4) Ik leen zijn zaak mijn prive gelden. Scheelt mij in de vermogensbelasting en levert mij meer rente op, dan bij de bank. Of ziet de belastingdienst die verhoogde rente dan als verdienmodel/inkomen en moet ik extra betalen over de ontvangen rente?

Nu weet ik alleen niet precies wat wijsheid is en wat de valkuilen zijn (behalve natuurlijk het risico dat hij mijn niet terug kan betalen). Het concept is wat lastig te googlen voor mij, omdat praktisch elke hit juist geld aan mij probeert te slijten.

Wie wil hier een lichtje over schijnen? Alvast dank!
Met citaat reageren