Los bericht bekijken
  #1  
Oud 31 december 2006, 18:40
Marijn Marijn is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 31 december 2006
Berichten: 3
Standaard Zelfstandig ondernemer naast fulltime studie?

Met het op orde maken van mijn administratie van 2006 ben ik tot de conclusie gekomen dat ik misschien een flink bedrag (voor mij dan) aan belasting moet gaan betalen. Dat hangt er echter vanaf of ik als ondernemer gezien wordt of niet (zelfstandigenaftrek).

Graag zou ik even mijn situatie uitleggen in het kort en vragen of andere hier ervaring mee hebben, het lijkt me namelijk een situatie waar veel starters mee in aanraking zullen komen.

Mijn btw aangifte is eenvoudig: de omzetbelasting is 1507 euro, daar gaat voorbelasting van 200 euro vanaf, dit betekend dat ik onder de 1345 euro zit en dus geen btw hoef af te dragen volgens mij

Inkomstenbelasting is echter vervelend volgens mij. Ik heb namelijk 7932 ex btw verdiend, dat betekend volgens mij een belastingaanslag van 34% over dit bedrag.. eventueel geldt er de algemene heffingskorting maar daar wordt het nou niet echt hard minder van. Verder heb ik als het gaat om winst uit overige werkzaamheden geen aftrekposten volgens mij..

Als ik als zelfstandig gezien kan worden en voldoe aan het urencriterium kan ik gebruikmaken van zelfstandigenaftrek waardoor ik dus geen belasting meer hoef te betalen.. dat scheelt nogal wat! Ik heb 4 opdrachtgevers gehad dit jaar, ik ben volledig vrij in mijn handelen en indelen van de opdrachten en ik heb hosting kosten voor mijn website en diverse opdrachten als sponsoring gedaan.

Het punt is echter dat ik in principe ook fulltime studeer.. en ik heb gehoord dat het dan moeilijk hard te maken is ten opzichte van de belastingdienst dat je daarnaast nog ondernemer bent. Mijn vraag is dus, moet ik, en zal ik, het er op wagen of is dat af te raden en moet ik dus een flink bedrag aan belasting betalen?

Alvast bedankt!
Met citaat reageren