Discussie: Nazorg/after sales
Los bericht bekijken
  #7  
Oud 28 april 2006, 10:44
R.J.Sloep
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Nazorg/after sales

Ik hoop oprecht dat het werken met het evaluatieformulier in uw branche werkt. Ik weet dat het in vele gevallen niet zal werken en wel om de volgende redenen:
Op zich is het te vrijblijvend en wordt het misschien zelfs als opdringerig ervaren. De opdrachtgever moet er tijd instoppen dat geen, direct, rendement oplevert voor zijn onderneming. Heeft u overwogen wat te doen als een klant niet reageert? Als u niets doet heeft dit initiatief geen zin, als u wel navraag gaat doen gaat u de klant min of meer verplichten aandacht te schenken aan iets waar hij geen tijd in wil steken. Daardoor kunt u alsnog de verhouding verstoren of zal de klant, om van u af te komen, maar “wat” invullen. U schiet dus uw doel, het verkrijgen van feedback, voorbij.

Dan even inhoudelijk over uw formulier:
Uw opzet van 3 á 4 vragen is uitstekend, meer vragen kan alleen meer verwarring opleveren.
Uw vragen zelf zijn echter weer samengesteld en er is geen ruimte om te beantwoorden, dus u verplicht de opdrachtgever weer zelf actie te ondernemen. Het is beter om met 3 meerkeuze vragen en 1 open vraag (om de klant de gelegenheid te bieden iets toe te voegen) te stellen. Dan komt uit uw vraagstelling uitsluitend uw eigen belang naar voren, niet dat van de klant. Terwijl u de indruk wilt wekken in het belang van uw klant te handelen. Ik zou adviseren: formuleer uw vragen anders, denk hierbij aan het half lege en het half volle glas, de vraag is wie er naar kijkt. Uw vraag : “Zou u ons aanbevelen bij anderen?” is overbodig en kan als verkapt verzoek voor reclame opgevat worden. Overbodig in die zin dat een tevreden klant dat zeker zal doen en een ontevreden klant niet.

Samengevat:
  • Stuur geen formulieren.
  • Stel uw vragen anders
  • Evalueer een opdracht in een persoonlijk onderhoud, dus ook niet telefonisch.
  • Maak hiervoor bijvoorkeur geen afspraak, als de klant geen tijd heeft probeer het dan gewoon een andere keer nog eens.
  • Probeer, indien mogelijk, uw klant alsnog tegemoet te komen bij zijn klachten.
Met citaat reageren