Los bericht bekijken
  #9  
Oud 3 februari 2012, 22:06
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 979
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard

nee, dit is geen nieuwe trend, ik werk al 20 jaar en ben al zeker 15 jaar bekend met deze verklaringen.. het is simpel zo dat in bepaalde branches zoals de bouw als bekendste voorbeeld de inlenersaansprakelijkheid om de hoek ligt. Dus moet je je als inlener zoveel mogelijk indekken tegen die risico's vaak zal het voldoende zijn om je leveranciers op het "rechte spoor" te houden door minstens 1x per jaar dit soort verklaringen te vragen. Binnen bepaalde branches is het redelijk gebruikelijk.

Kopie bankafschrift is echt een onzinnige vraag, dat geeft net zoveel zekerheid als jou vragen of je netjes betaald hebt. je kunt ook gewoon een belastingbetaling doen met een foutief kenmerk dan storten ze het binnen een week terug. maar jij hebt wel een kopie afschrift dat je het bedrag van de aanslag hebt betaald.

Die accountantsverklaring kan nog maar is meer gebruikelijk bij grotere ondernemingen (die toch al een accountant hebben) die geef je dan een controle opdrachtje voor 250 euro of zoiets en die kijkt dan even of alle aanslagen zijn betaald.
Als jij geen RA of AA accountant hebt dan kan zo'n verklaring een duur grapje zijn omdat zij geen controledossier van je hebben moeten ze die eerst (summier) maken om zekerheid te kunnen geven. Ik ken ook accountants die dit soort verklaringen alleen voor hun controleklanten afgeven en niet voor bedrijven waar ze de accountantscontrole niet doen

Het lijkt mij een niet zo gepast middel in dit geval die accountantsverklaring, beetje met een kanon op een mug schieten.
Met citaat reageren