Los bericht bekijken
  #1  
Oud 22 januari 2012, 20:21
vec vec is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 22 januari 2012
Berichten: 4
Standaard Var verklaring aangevraagd, wat nu

Beste mensen,

Ik heb onlangs een VAR verklaring aangevraagd omdat ik in mijn vrije tijd nog wel eens het e.e.a doe voor verschillende opdrachtgevers. Nu heb ik een VAR-ROW ontvangen, liever had ik een WUO maar ik geloof dat de belastingdienst zijn keuze correct heeft gemaakt.

Omdat dit voor mij de eerste keer is en ik me totaal niet thuis voel in deze wereld vroeg ik mij af of iemand mij kon vertellen of ik het goed begrijp en of mij vragen beantwoord kunnen worden.

Misschien is het handig om te weten wat ik 'doe': Ik ben een webdeveloper die naast zijn part-time baan wil freelancen in hetzelfde vakgebied, ik heb nu een aantal opdrachten (voor dezelfde opdrachtgever) binnen en moest hiervoor een VAR aanvragen. Ik maak dus websites.

Vragen:
-Ik heb nu dus een VAR-ROW, wat ik heb begrepen is dat een VAR-WUO voor de opdrachtgever voordeliger is omdat hij/zij dan niet verantwoordelijk is voor loonheffingen. Omdat ik nu een VAR-ROW heb moet de opdracht gever zelf bepalen of er loon heffing afgaat van de factuur. (klopt deze aanname?).

-Ik heb zeer snel een brief van de belastingdienst ontvangen met daarin dat ze mijn werkzaamheden verklaren als Resultaat uit Overige Werkzaamheden. Maar nu moet ik bijna mijn eerste factuur de deur uitsturen en vraag ik mij af wat moet daar nou in mee? Ik heb naast de brief dat ze verklaren dat ik wordt aangemerkt voor een VAR-ROW niets anders meegestuurd gekregen.

Ik heb begrepen dat ik bij facturering dus de VAR, ID-kaart en Factuur moet opsturen. Maar welk deel van deze brief moet ik opsturen? Na het (online) invullen werd er ook direct een pdf gedownload waarop staat dat het een eigen kopie is die niet opgestuurd moet worden.

Laatste vraag: Volgens http://www.belastingdienst.nl/zakeli...tml#P147_16066 moet op een factuur een BTW nummer en KVK nummer worden ingevuld, deze heb ik dus niet omdat ik dacht dat ik met een VAR dit niet hoef in te vullen. Hoe kom ik aan een BTW nummer?

Ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen, in mijn omgeving zijn er bijna geen mensen die me hierin kunnen helpen dus ik voel me nogal hopeloos in dit gebied.

Gr,
Vincent