Los bericht bekijken
  #6  
Oud 23 januari 2012, 10:54
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vec Bekijk bericht
Mij is door mijn huidige opdrachtgever verteld dat een VAR verklaring voldoende is.
Voor de opdrachtgever, ja (met een kopie van je paspoort).

Maar als je zelfstandig diensten aanbied, heb je een eigen verantwoordelijkheid en zelfstandige relatie met de belastingdienst. En je valt onder de wet op het handelsregister. Wat je opdrachtgever(s) daarover vertellen doet niet ter zake.

Citaat:
Er wordt aangegeven dat het over een onderneming gaat, maar omdat ik een VAR-ROW heb en niet een VAR-WUO beschik ik niet over een onderneming, toch?
Volgens mij heb ik nu 2 keer uitgelegd dat de var, kvk en btw formeel los van elkaar staan. Met andere woorden, de VAR is niet bepalend voor of je je in moet schrijven in het handelsregister en of je btw-plichtig bent. Waarom komt dat steeds maar niet over

Citaat:
Of is het zo dat je je wel als onderneming moet aanmelden en aan de hand van de beoordeling daarvan wel of geen btw moet heffen?
Als je voldoet aan de criteria voor ondernemerschap voor de omzetbelasting (btw), ja.

Citaat:
Maar als ik dan deze uitleg van u lees heb ik niet het idee dat mijn praktijken met die van een bedrijf overeenkomen.
Je maakt het te ingewikkeld en je zit in de ontkenningsfase Of jij ondernemer bent voor de wet op het handelsregister, kun je niet aflezen uit algemene forumberichten (van 6 jaar geleden!) over andere gevallen. Je moet jouw situatie beoordelen aan de hand van de huidige criteria van de KvK (die sinds 6 jaar geleden ingrijpend zijn veranderd). Je kunt je eigen beoordeling hier voorleggen, of een adviesgesprek met een startersvoorlichter van de KvK aanvragen.

En zoals ik al zei: "Wanneer je als zelfstandige regelmatig diensten aanbiedt aan opdrachtgevers, moet je je vrijwel altijd inschrijven bij de kvk". Aangezien je het hebt over "nog wel eens", "verschillende opdrachtgevers" en "Ik ben een webdeveloper die naast zijn part-time baan wil freelancen in hetzelfde vakgebied", denk ik dat dat ook voor jou geldt.

En er is nog iets: als je het freelancen serieus neemt en op termijn misschien je baan ervoor wilt opzeggen, dan wil je professioneel overkomen bij opdrachtgevers. Met een KvK-inschrijving en btw-facturen is dat het geval. Factuurtjes van row-particulieren worden toch een beetje anders bekeken.
__________________
René