Los bericht bekijken
  #18  
Oud 23 juli 2008, 21:41
Adine Versluis's schermafbeelding
Adine Versluis Adine Versluis is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 8 maart 2007
Berichten: 1.087
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Goede drukkerij visitekaartjes?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mark Sluymers Bekijk bericht
Nog een klein vraagje. Bij de aanleverspecificaties staat: "Let op dat alle bestanden in outlines/lettercontouren aangeleverd worden."

Wat wil dit zeggen? De rest snap ik wel: JPG, CMYK, 3 mm marge aan de randen voor het snijden... maar outlines/lettercontouren zeggen mij niet veel... Ik heb het idee dat het met de optie rasterize te maken heeft. Maar dat gebeurt toch automatisch als je het bestand in JPG opslaat? Mijn excuses voor de technische abracadabra, maar ik neem aan dat degenen die ervaring met drukwerkdeal.nl hebben weten waar ik het over heb.
In Illustrator zet je inderdaad je tekst om in lettercontouren (uit mijn hoofd command-shift-O geloof ik). Je tekst wordt dan ineens een object, je kunt dan de tekst ook niet meer wijzigen. Dit is om te voorkomen dat het font 'onderweg' vervangen wordt door een andere, omdat de drukker het door jouw gekozen font niet heeft. In sommige gevallen geeft je programma daar geen melding van en kan het zo maar zijn dat je met drukwerk in een heel ander lettertype komt te zitten. Als je iets aanlevert in JPG hoef je hier geen rekening mee te houden. Wel is het inderdaad aan te raden om je bestand als EPS in te leveren (dus even in lettercontouren omzetten), in plaats van JPG.
__________________
Money Mind Academy - LekkerLevenMetMinder
Slimmer met je geld

Met citaat reageren