Los bericht bekijken
  #3  
Oud 2 maart 2009, 09:09
curvers curvers is offline
Lid
 
Geregistreerd: 28 februari 2009
Berichten: 16
Standaard Re: naheffing / verkapt dienstverband

Marjan bedankt voor de reactie, ik heb er zeker wat aan. 36-40 uur op locatie kan een probleem vormen bij de belastingdienst maar ik als interim ICTer werk ik altijd 36 / 40 voor een opdrachtgever gedurende een 3 tot 6 maanden, dan is het dus redelijkerwijs mogelijk om elke jaar niet meer dan 70% van omzet van 1 opdrachtgever komt (6 maanden bij de een 6 maanden bij de ander), dus waarom zouden deze uren dan niet in het contract kunnen staan? er blijft ruimte voor meerdere opdrachtgevers alleen niet tegelijk

overigens kun je op op bovengenoemde werkwijze moeilijk voorspellen of je aan de 70% komt want het kan voorkomen dat door 1 of andere reden (een crisis bijvoorbeeld) de 2e helft van het jaar geen opdracht vinden omzet halen, vormt dat dan risico voor mij en mijn opdrachtgever ? stel tegen gedurende het jaar merk dat ik de 70% niet haal (eigenlijk weet je dat pas 100% zeker op 31 dec want je kunt zomaar een opdracht scoren die zeer goed betaald) dan krijg ik zeker een gewijzigde var, en moet ik afwachten of ik naheffing/boete krijg van de belastingdienst?
en zon naheffing moet je daar van schikken of is het samen met de belasting die je al betaald vergelijkbaar met loondienst ?

wat ik me afvraag als je een historie opbouwt waarin je nooit meer dan een half jaar voor 1 opdrachtgever werkt, ben je naar mijn idee toch wel na een paar jaar onomstotelijk bewezen zelfstandige zou dat bij de belastingdienst ook niet zo gezien worden. of is het mogelijk dat ze zelf elk half jaar ergens anders als elk half jaar een (verkapt) dienstverband aangaan. Ik zou dat zeer vreemd vinden namelijk omdat je toch zeker wel zelfstandig en voor eigen risico werkt en je eigen opdrachten regelt etc etc..

nogal wat vragen hier, dat ligt naar mijn idee aan het feit dat de szw en belastingdienst niet genoeg informeren over deze regels en ze daar bij belastingdient een belastingtelefoon voor hebben waar ze een bepaald percentage van de vragen fout beantwoorden (als ze je vraag al kunnen beantwoorden.)

bij voorbaat dank voor een reactie