Los bericht bekijken
  #3  
Oud 18 juli 2011, 15:21
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 979
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard

Joke, het urencriterium bepaald geenszins of je een VAR WUO krijgt. dit is wel een van de meest hardnekkige misverstanden, formeel speelt het geen enkele rol, men wil alleen een inschatting van je ondernemingsuren weten om in samenhang met de antwoorden op de andere vragen te kunnen vaststellen of er sprake is van zelfstandigheid (niet van ondernemerschap voor de IB).


Marit, het is voor ons vrijwel onmogelijk om daar met enige zekerheid antwoord op te geven. Ik verwacht dat als alleen de antwoorden op deze vragen zijn veranderd dat er dan in eerste instantie alsnog een VAR ROW afgegeven zal worden, het gebeurd heel vaak dat het eerdere oordeel word voortgezet. Ik schat in dat het beeld bij de beoordelaar zal zijn dat je redelijk groeit, maar nog niet direct aanleiding is om de status te veranderen. De eerder afgegeven VAR wegen vrij zwaar mee in de beoordeling.
Ik hoor regelmatig verhalen van zzp-ers die langzaam doorgroeien en uiteindelijk via een bezwaar op de afgegeven VAR ROW pas aan een VAR WUO kunnen komen.

Normaal adviseer ik mensen altijd om online aan te vragen omdat je dan snel je VAR in huis hebt, maar in dit geval is het wellicht beter om een papierenversie op te sturen omdat je daar meer ruimte hebt om toe te lichten (Desnoods in een aparte bijlage) waarom jij vind dat je nu wel voor een VAR WUO in aanmerking komt. en "omdat je opdrachtgevers het vragen" is helaas geen goed argument

Je zult echt moeten kijken naar wat er is verandert in jou aanpak / bedrijfsvoering die niet direct blijkt uit de beantwoording van de vragen. Verder zou je de vragen ook meer als vooruitziende ondernemer kunen bekijken ipv voorzichtige starter.. Wat bedoel ik daarmee? veel mensen vullen bij investeringen 0 euro in omdat ze niet te veel geld willen uitgeven zolang het niet loopt, gewoon uit voorzichtigheid. Als ondernemer die vooruit kijkt zie je misschien dat je laptop aan vervanging toe is of misschien zelfs je auto die je nodig hebt voor je werk. Dat zijn dus investeringen die moeten gebeuren als je onderneming gaat lopen, want met een gare laptop of een gammele auto kun je je werk niet goed doen. Je kunt dan dus bij investeringen een bedrag invullen. Als je uiteindelijk toch niet investeert omdat je weinig omzet hebt gemaakt is dat geen enkel probleem. Kortom dit soort vragen moet je als ondernemer bekijken om als ondernemer aangezien te worden.

En voor de duidelijkheid ik zet niet aan om maar allemaal goede antwoorden in te vullen zodat je zeker een WUO krijgt. Maar mijn ervaring is dat veel mensen voorzichtig willen zijn en dat ook in hun VAR laten "doorklinken" bij de beantwoording van de vraag.

Ik heb een VAR WUO gekregen, maar ik ben bij sommige vragen ook te bescheiden geweest. Bij de vraag of ik een website heb vulde ik nee in. Terwijl ik een volledig ingevuld Linkedin profiel heb en ik hieruit regelmatig nieuwe contacten haal, dus hoezo geen website? er staat nergens dat het een eigen domeinnaam met eigen hostingpakket moet zijn. Kortom voor 2012 beantwoord ik de vraag of ik een website heb met ja. Zo ook bij investeringen, volgend jaar heb ik vrijwel zeker een andere auto nodig, ik weet nu nog niet of het fiscaal gunstig is deze op de zaak te zetten of prive aanschaf. Maar in mijn VAR aanvraag voor 2012 zet ik 10-15.000 euro aan investeringen voor een auto. Als op moment van beslissen blijkt dat het fiscaal voordeliger is om hem prive aan te schaffen en de kilometers te declareren is dat een afweging op dat moment. Maar zakelijk gezien heb ik die auto nodig, dus kan ik hem als (mogelijke) investering aanmerken.