Los bericht bekijken
  #7  
Oud 25 juli 2011, 09:15
alfred alfred is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 27 februari 2006
Berichten: 420
Stuur een bericht via MSN naar alfred
Standaard VAR - Vergeet Alle Regels

Leuke discussie hierboven, dus laat ik ook maar 'ns meedoen. Het begon allemaal met de uren 200-700 en of je nou linksom of rechtsom gaat dit is het enige harde niet discutabele onderdeel van de VAR verklaring. En daarom ook de tekst hierboven, de rest is voor discussie vatbaar naar mijn idee.

Als ik met starters zit (en dat waren er echt vele honderden de afgelopen jaren) is mijn belangrijkste opmerking altijd dat uren het enige is wat hard is nog nooit een probleem geweest . De rest is dus voor discussie vatbaar en zelfs daar zit een addertje , want wat zijn nou uren? Marit als ik jouw verhaal lees, is die 700 dan gefactureerde uren of is dat ook de overhead want die telt mee. De stelling dat iemand met minder dan 1225 uur ook een VAR-WUO krijgt is in ieder geval onjuist. Wordt de VAR-WUO wel zo afgegeven dan is dit een fout van de belastingdienst in uw voordeel maar niet verder vertellen . Overigens voor een zelfstandige moeder is het jaar van de bevalling bijv wel voldoende om 700 uur te werken en terecht.

En wat de rest van alle onderdelen / vragen betreft, ja daar kan het zijn dat je een VAR - WUO ontvangt. Bijvoorbeeld, je hebt 1 klant terwijl het bekende verhaal is "minimaal 3 klanten". Dan kun je best een VAR - WUO ontvangen. Is er namelijk sprake van een opdrachtnemer/opdrachtgever relatie waarom zou je dan geen ondernemer zijn. Waar de belastingdienst vooral naar kijkt is hoe de relatie tussen de twee is. Is er sprake van of geen sprake van bijv een gezagsrelatie .

Zo is de omzet niet bepalend, dus Marit voor jou maakt 't idd niet uit of je nou 100 euro omzet haalt of 1000000. Maar de uren spelen wel degelijk alleen adviseer ik je heel ver te gaan met kijken naar wat je allemaal doet voor je bedrijf (neem nou de tijd voor deze discussie dat is ook ondernemen) .

Ik had ooit een manager van een multinational die werkte 100 uur per week. Gewoon omdat hij carriere wilde maken. Maar toen hij eenmaal koos voor zelfstandigheid ging hij terug naar 40 uur. En tsja wat moet je dan met die andere 60 uur in de week...toch niet voor de buis hangen ?

Het mooie is wat je ook invult, een VAR krijg je altijd en als het niet de VAR-WUO is dan is het toch aan je opdrachtgever om te bepalen hoe serieus en professioneel hij met JOU om wilt gaan. Succes ermee