Los bericht bekijken
  #1  
Oud 30 maart 2020, 20:41
Josse Josse is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 19 september 2015
Berichten: 4
Standaard Voorschot bij opdracht die in 2 jaren valt. Wat te doen met BTW vs IB?

Beste medelezers,

In 2019 ben ik begonnen aan een grote opdracht waarbij ik een voorschot kreeg van 80%. Het uitvoeren van de opdracht valt half in 2019 en half in 2020. Ook zal ik een deel weer uitbesteden aan een andere instantie.

Ik heb het gehele voorschot als omzet aangegeven bij de BTW-aangifte over het betreffende kwartaal in 2019. Ik ging er vanuit dat ik ook bij de aangifte-IB het voorschot als winst voor 2019 zou moeten rekenen (wat ongunstig is qua belasting, want ineens piek qua inkomen, plus het is deels werk dat ik zal uitbesteden).

Een sinds kort ingeschakelde adviseur stelt nu dat ik de BTW nog niet had moeten aangeven en dat ik dit eigenlijk pas had moeten doen aan het eind van het jaar op basis van het voltooide aandeel van de klus. Hij stelt voor om óf een BTW-suppletie te doen, óf om dan maar te stellen dat de opdracht in 2019 al voor 80% is voltooid.

Na lang googlen en zoeken in voorbeelden denk ik nu toch dat er nog een derde betere optie is: de BTW zo laten, maar voor de aangifte IB de opbrengsten wél verdelen over beide jaren (het nog niet gerealiseerde deel heet dan 'onderhanden werk' denk ik?).

Ik lees immers dat bij een voorschot gewoon BTW afgerekend moet worden, dat het vrij staat wanneer je factureert, dat het moment van BTW afdracht van de factuurdatum afhangt, maar dat bij de Inkomstenbelasting uit moet worden gegaan van in welke periode je het werk hebt verricht, ook al wijkt dat af van de BTW aangifte.

(Nb: Ik heb destijds alleen een factuur voor eigen administratie gemaakt. Afspraken en bedragen staan wel in offerte/aanvraag en beschikking. Formeel heet het ook een subsidie, maar volgens mijn adviseur kan het wel als opdracht gezien worden.).

Hebben jullie hier ideeën over wat in deze situatie de beste weg is?
Met citaat reageren