Los bericht bekijken
  #9  
Oud 12 augustus 2009, 02:57
lyonesse's schermafbeelding
lyonesse lyonesse is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 10 mei 2008
Berichten: 718
Standaard Re: Starten vanuit een uitkering.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door svdmeer Bekijk bericht
Dit probleem speelt als je de hoogte van de WW-uitkering laat afhangen van het aantal uren. Mede door probleem dat Renée bedrijft, is dat m.i. een ongunstige regeling. Als starter besteed je immers veel uren aan (voorbereidende) activiteiten waar je niets aan verdient. Nadeel is ook dat als je eenmaal een aantal uren in de onderneming steekt, deze blijvend op de uitkering worden gekort, ook als het een tijdje later minder gaat en je geen werk voor al die uren hebt.
In mijn geval was het de enige werkbare optie. Toendertijd mocht je in de oriëntatiefase allerlei voorbereidende werkzaamheden doen en zelfs acquisitie plegen; daadwerkelijk een klus aannemen en uitvoeren mocht echter niet. De huidige verrekenregels golden toen ook, dus werd aan die periode, waarin je op zeker geen omzet kon maken, toch omzet toegerekend.

Ik ben met mijn 4 uur in de week begonnen omdat ik gelijk aan de slag kon voor een wisselend aantal uren per week met een maximum van 4. Het maximum liep op, maar het wekelijkse aantal uren wisselde nog wel en aangezien ik die toch al kwijt was van mijn WW-uitkering, hield ik 'tijd over' voor allerlei andere zaken.

Tegenwoordig mag je in je oriëntatieperiode (die naar ik meen zelfs opgerekt wordt/is tot 1 jaar) wel degelijk ook opdrachten aannemen en uitvoeren.

Maar dan nog: ik had geen 'ongedefinieerd onheil' van een toekomstige verrekening boven mijn hoofd hangen en dat heeft me een hoop gemoedsrust gegeven. Die gemoedsrust was voor mij onbetaalbaar; als starter heb je al genoeg onzekerheden om je druk over te maken.
Zo zie je maar weer: "ieder nadeel hep se voordeel".

Groeten, Renée
Met citaat reageren