Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 8 juni 2011, 12:04
kvazwart kvazwart is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 8 juni 2011
Berichten: 1
Standaard BTW rekenen voor schrijven boek (biografie)?

Ik heb een vraag waarvan ik hoop dat iemand van jullie die kan beantwoorden.
Sommige werkzaamheden van schrijvers/journalisten zijn vrijgesteld van btw. Iemand vertelde mij dat voor het schrijven van een boek ook geen btw berekend hoeft te worden. Op de site van de belastingdienst staat echter dat is vrijgesteld:
- het schrijven van publicaties voor gedrukte of digitale media met daarin uw eigen gedachtegoed

In dit geval weet ik niet of het om eigen gedachtegoed gaat. Het gaat om het levensverhaal van een ander (de persoon waarover de biografie geschreven wordt) dat naar aanleiding van gesprekken met deze persoon uiteindelijk door de schrijver in een biografie wordt verwerkt.
Betekent dit dat in dit geval wel omzetbelasting verschuldigd is? Of wordt dit toch als eigen gedachtegoed gezien?
Met citaat reageren
  #2  
Oud 8 juni 2011, 19:50
Kau Kau is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 15 oktober 2010
Berichten: 146
Standaard

Boeken zijn vrijwel altijd 6%, als het om normale boeken gaat die bij een boekhandel te krijgen zijn. Uitgesloten zijn kantoorboeken, reclame, schoolagenda's, notitieblokjes etc.
__________________
www.administratie-kau.nl
Met citaat reageren
  #3  
Oud 8 juni 2011, 20:17
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.338
Weblogartikelen: 2
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kau Bekijk bericht
Boeken zijn vrijwel altijd 6%
Eh, bedoel je soms bij het verkopen van een boek in een boekwinkel?

kvazwart vraagt naar het schrijven van de tekst voor een boek, in dit geval een biografie.
__________________
René
Met citaat reageren
  #4  
Oud 8 juni 2011, 20:23
Kau Kau is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 15 oktober 2010
Berichten: 146
Standaard

Woops niet goed gelezen

Volgens mij is het gewoon vrijgesteld.
__________________
www.administratie-kau.nl
Met citaat reageren
  #5  
Oud 8 juni 2011, 21:11
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.338
Weblogartikelen: 2
Standaard

Ik neig er ook naar dat het schrijven van een biografie is vrijgesteld van btw. De persoon waarover je schrijft had een gedachtegoed, maar jouw tekst over zijn leven lijkt me jouw gedachtegoed.

Dat wil zeggen, als je de biografie in vrijheid mag schrijven. Het wordt misschien anders als het een commerciële opdracht is, waarbij de opdrachtgever bepaalt wat je mag en moet schrijven.
__________________
René
Met citaat reageren
  #6  
Oud 9 juni 2011, 16:03
EvH EvH is offline
Lid
 
Geregistreerd: 3 april 2011
Berichten: 39
Standaard

Interessante vraag. Ik lees hier op de site van een belastingadviseur:

Journalistieke prestaties zijn vrijgesteld van omzetbelasting. Dat betekent dat de belastingdienst, wanneer je die vrijstelling wilt toepassen, kan toetsen of er wel echt sprake is van journalistiek.

Onder journalistiek wordt in het belastingrecht verstaan het vergaren en verstrekken van nieuws. Dat nieuws kan bestaan uit feiten, maar ook uit opvattingen, visies en gedachten. Onder journalistiek in de zin van de omzetbelasting wordt niet verstaan het alleen maar presenteren van nieuws. Er moet sprake zijn van een scheppende journalistieke activiteit, wil de vrijstelling van toepassing zijn.

Het komt veel voor dat een journalist ook teksten schrijft die niet journalistiek van aard zijn. Dat kunnen opdrachten voor bedrijven zijn (folders en jaarverslagen) en
opdrachten van overheden (het schrijven van beleidsvisies en beleidsnota's).
Ook al ben je journalist; dit zijn niet-journalistieke prestaties. Ze zijn dus belast met omzetbelasting.

Persoonlijk zou ik zeggen dat jouw opdracht niet onder het vergaren van nieuws valt, maar zeker weten doe ik het niet. Misschien kun je de belastingdienst bellen en ons terugkoppelen wat het antwoord is?
__________________
www.finepoint.nl - freelance journalist en tekstschrijver
Met citaat reageren
  #7  
Oud 9 juni 2011, 16:11
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.338
Weblogartikelen: 2
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door EvH Bekijk bericht
Journalistieke prestaties zijn vrijgesteld van omzetbelasting. Dat betekent dat de belastingdienst, wanneer je die vrijstelling wilt toepassen, kan toetsen of er wel echt sprake is van journalistiek?
Ik denk dat het in dit geval niet over journalistiek gaat. Daar mag je niet uit concluderen dat kvazwart btw moet heffen, want er is misschien een andere vrijstelling van toepassing.

De basis is namelijk deze bepaling in de wet op de omzetbelasting:
Citaat:
Artikel 11

1. Onder bij algemene maatregel van bestuur vast te stellen voorwaarden zijn van de belasting vrijgesteld:
[...]q. de diensten door componisten, schrijvers en journalisten;
In dit geval gaat het niet over een componist, niet over een journalist, maar over een schrijver. Van belang zijn dus de nadere regelingen en uitspraken over schrijvers, niet die over journalisten.
__________________
René
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Incl. BTW of Excl. BTW? jotrys Marketing en acquisitie 5 25 mei 2010 18:15
Wel BTW rekenen zonder BTW-nummer? S. Jonker Belasting 4 20 december 2008 02:28
Boeken van afgedragen BTW Thymen Belasting 7 22 januari 2008 01:36
Geen BTW-nummer, wel BTW rekenen? aadwagner.nl Belasting 2 30 maart 2006 07:31


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 08:01.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon