Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Al die andere praktische dingen
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Al die andere praktische dingen Bedrijfsnaam, KvK, spullen inkopen, briefpapier, rechtsvorm, bedrijfsruimte, vervoer, juridische zaken, verzekeringen.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 26 juni 2007, 15:05
Niels Arts's schermafbeelding
Niels Arts Niels Arts is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 24 januari 2006
Berichten: 267
Stuur een bericht via MSN naar Niels Arts
Standaard Groeiende onderneming: bv oprichten?

Belastingkenners,

Mijn bedrijfje groeit vrij hard . Vandaar dat ik me afvraag of ik belastingtechnisch gezien niet beter een bv kan oprichten.

Is er een soort grens van behaalde winst waarbij je moet gaan denken over een overstap? Is dat boven de 30.000, 40.000 of toch meer richting de 100.000?
__________________
Arts Media - online marketing
www.nielsarts.nl
www.artsmedia.nl
www.cursusvoor.nl
Met citaat reageren
  #2  
Oud 26 juni 2007, 15:30
Riël Notermans Riël Notermans is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 21 juni 2007
Berichten: 72
Stuur een bericht via MSN naar Riël Notermans
Standaard Re: Groeiende onderneming: bv oprichten?

Heb er op zich niet echt een oog op, maar winst, of omzet?
Met citaat reageren
  #3  
Oud 26 juni 2007, 15:57
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.338
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Groeiende onderneming: bv oprichten?

Een eenvoudige vuistregel is: een bv wordt fiscaal interessant als je substantieel meer winst maakt dan je als bruto inkomen wilt consumeren (en meer dan het minimum DGA-inkomen in de BV: 39.000).

De preciese berekening is vrij ingewikkeld en kun je het beste door een accountant laten maken. Daarbij spelen allerlei individuele dingen mee als je pensioensituatie, hypotheekrenteaftrek e.d.
__________________
René
Met citaat reageren
  #4  
Oud 26 juni 2007, 16:15
Niels Arts's schermafbeelding
Niels Arts Niels Arts is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 24 januari 2006
Berichten: 267
Stuur een bericht via MSN naar Niels Arts
Standaard Re: Groeiende onderneming: bv oprichten?

Bedankt Rene, dan weet ik waar ik rekening mee moet houden...
Weet je toevallig ook of het mogelijk is om achteraf een bv op te richten? Als je bijvoorbeeld in november merkt dat je boven de 39.000 komt, en er geen grote kosten + investeringen meer aankomen? Kun je dan nog over dat jaar een bv oprichten? Het antwoord zal wel nee zijn zeker?
__________________
Arts Media - online marketing
www.nielsarts.nl
www.artsmedia.nl
www.cursusvoor.nl
Met citaat reageren
  #5  
Oud 26 juni 2007, 18:04
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.338
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Groeiende onderneming: bv oprichten?

Soms valt er een optimaal moment uit te rekenen, zodat je een deel van het jaar van de voordelen van de eenmanszaak profiteert en een deel van het jaar van de voordelen van de bv (met extra kosten i.v.m. een tussentijdse balans etc.). Er kan geloof ik wel (beperkt) iets met terugwerkende kracht worden gedaan. Maar hier weet ik het fijne niet van en dit is echt accountantswerk.
__________________
René
Met citaat reageren
  #6  
Oud 26 juni 2007, 23:32
Aspon's schermafbeelding
Aspon Aspon is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 21 december 2006
Berichten: 397
Standaard Re: Groeiende onderneming: bv oprichten?

Volgens mij is er jurisprudentie uit ongeveer 2000, dat dit met terugwerkende kracht kan tot het begin van het jaar.

Wim
Met citaat reageren
  #7  
Oud 15 september 2008, 12:52
Adine Versluis's schermafbeelding
Adine Versluis Adine Versluis is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 8 maart 2007
Berichten: 1.087
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Groeiende onderneming: bv oprichten?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rene Bekijk bericht
Een eenvoudige vuistregel is: een bv wordt fiscaal interessant als je substantieel meer winst maakt dan je als bruto inkomen wilt consumeren (en meer dan het minimum DGA-inkomen in de BV: 39.000).

De preciese berekening is vrij ingewikkeld en kun je het beste door een accountant laten maken. Daarbij spelen allerlei individuele dingen mee als je pensioensituatie, hypotheekrenteaftrek e.d.
Weet je toevallig of je bij je accountant ook 'nu' al een berekening kunt laten maken van wanneer het handig is om je eenmanszaak om te zetten naar een BV? Of verandert je situatie over het algemeen zo erg dat je daar geen ongeveer/vast omslagpunt in aan kunt geven en kun je dan beter terugkomen als je wat meer in de buurt zit? ( Wel even de vraag hoe je dat dan weet)
__________________
Money Mind Academy - LekkerLevenMetMinder
Slimmer met je geld

Met citaat reageren
  #8  
Oud 15 september 2008, 14:46
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.338
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Groeiende onderneming: bv oprichten?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AVersluis Bekijk bericht
Weet je toevallig of je bij je accountant ook 'nu' al een berekening kunt laten maken van wanneer het handig is om je eenmanszaak om te zetten naar een BV?
Ja hoor. Accountants hebben daar speciale software voor, waarmee ze vrij makkelijk een paar scenario's kunnen vergelijken.

Citaat:
Of verandert je situatie over het algemeen zo erg dat je daar geen ongeveer/vast omslagpunt in aan kunt geven en kun je dan beter terugkomen als je wat meer in de buurt zit?
Als je vlakbij het omslagpunt blijft fluctueren dan is een bv waarschijnlijk niet interessant. Het is gedoe en brengt wat extra kosten met zich mee, jaar in jaar uit.

Maar als je boven het omslagpunt komt en ook toekomstplannen hebt (groei, samenwerken, pensioen in eigen beheer, personeel, de zaak verkopen), dan zou ik me niet laten weerhouden door een paar euri belastingvoordeel of -nadeel.
__________________
René
Met citaat reageren
  #9  
Oud 16 september 2008, 09:47
alfred alfred is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 27 februari 2006
Berichten: 420
Stuur een bericht via MSN naar alfred
Standaard Re: Groeiende onderneming: bv oprichten?

Maak het niet ingewikkelder dan het is, zoals renee zegt zijn er eenvoudige rekenmodellen. Er zijn echter heel veel verschillende eenvoudige rekenmodellen maar bij je eigen adviseur moet er een goed model aanwezig zijn. Ik zou daarbij echter vragen of hij naast het pure eenvoudige rekenwerk ook op een creatieve manier aanvullend kan adviseren binnen de wetgeving.

Basis blijft zoals eerder aangegeven dat je winst overhoud nadat je salaris van de brutowinst is afgetrokken.
Met citaat reageren
  #10  
Oud 21 april 2010, 10:17
Adine Versluis's schermafbeelding
Adine Versluis Adine Versluis is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 8 maart 2007
Berichten: 1.087
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Groeiende onderneming: bv oprichten?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rene Bekijk bericht

Maar als je boven het omslagpunt komt en ook toekomstplannen hebt (groei, samenwerken, pensioen in eigen beheer, personeel, de zaak verkopen), dan zou ik me niet laten weerhouden door een paar euri belastingvoordeel of -nadeel.
Dat is inderdaad wel zo. Voor een artikel ben ik me wat verder aan het verdiepen in het kiezen voor een BV/eenmanszaak, of het omzetten van een eenmanszaak in een BV en ik het lijkt erop dat je vooral voor het één of het ander gaat vanwege praktische aspecten. Zijn er hier ook mensen die gevoelsmatig bijvoorbeeld liever met een BV of juist met een eenmanszaak zaken doen?

Bij mezelf merk ik dat ik dat heel dubbel vind; aan de ene kant komt een BV professioneler over, aan de andere kant lijkt een eenmanszaak toegankelijker en voordeliger. Tenminste, als je klant bent. Hoe denken jullie daarover?
__________________
Money Mind Academy - LekkerLevenMetMinder
Slimmer met je geld

Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Winst uit onderneming, en dan? ma2712 Belasting 21 8 augustus 2007 18:48
Hoe schat ik winst en omzet op opgaaf startende onderneming? floor Belasting 2 17 april 2007 21:35
Winst uit onderneming pim Al die andere praktische dingen 6 7 december 2006 22:07
onderneming start.. wilco Freelancepraktijk starten 2 20 oktober 2006 13:18


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 01:18.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon