Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Markt > Marketing en acquisitie
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Marketing en acquisitie Sommige freelancers hebben altijd opdrachten. Ze weten precies welk klantprobleem ze oplossen. Ze hebben focus en onderscheiden zich van andere freelancers. Ze publiceren en netwerken actief, want interessante opdrachten komen vaak via-via. Met de opdrachten die niet bij hun passen, maken ze iemand in hun netwerk blij.

 
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Prev Vorig bericht   Volgende bericht Next
  #8  
Oud 10 juli 2007, 22:58
erix's schermafbeelding
erix erix is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 9 januari 2006
Berichten: 1.032
Weblogartikelen: 2
Stuur een bericht via Skype™ naar erix
Standaard Re: Kun je aan klanten komen zonder koude acquisitie?

Zoals kortgeleden is onderzocht door het ministerie van EZ is telemarketing irritanter naarmate er minder sprake is van een relatie tussen prospect (consument in dit geval) en aanbieder (koude telemarketing vs warm). Er wordt (gelukkig! ) zelfs gepleit voor wettelijke regelingen om de ellende te beperken, waar nu zelfregulering centraal staat.

Moraal van dit verhaal: ook als freelancer boek je volgens mij het meeste succes door 'warm' te acquireren. Bedrijven die jou volstrekt niet kennen, zullen over het algemeen niet erg enthousiast zijn. Vanuit de freelancer bezien is dit schieten met hagel: als je raak schiet heeft dat meer met geluk te maken dan met wijsheid. Je treft toevallig iemand die mogelijk behoefte heeft aan jouw dienst of product.

Je kunt als freelancer wel creatief met je netwerk omgaan. Leg relaties tussen jouw relaties en derden. Probeer na te gaan wie binnen jouw relaties connecties heeft met andere bedrijven ( a la LinkedIn). Je kunt dergelijke verbanden gebruiken - door letterlijk iemand te gebruiken als kruiwagen, als referentie, als gemeenschappelijke kennis. Je kunt er ook mee laten zien dat je deel uit maakt van het betreffende netwerk, dat je verder kijkt dan je neus lang is en dat je overzicht hebt over de markt. En last but not least: je kunt laten zien dat je niet zo maar iemand benadert, maar een bedrijf waarvan jij denkt dat jij er toegevoegde waarde aan kunt leveren. Dat laatste kan je alleen maar onderbouwen met feitelijkheden: relevante vakkennis, ervaring, inzichten. Dat spreekt meer aan dan botweg zo maar bedrijven benaderen.

Dus bodem van het spaarvarkje in zicht ? Dan je bestaande netwerk onderzoeken, buiten kaders denken, veel surfen, verbanden leggen. Daar overigens ook de tijd voor nemen: niet een uurtje, maar dagen. Daarna komen de nieuwe mogelijkheden vanzelf.

@NoX: goede bedrijfsnaam trouwens!
__________________
erix

www.erikbouwer.nl
Met citaat reageren
 

Favorieten/bladwijzers

Labels
marketing


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 14:09.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon