Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 7 juli 2006, 13:29
Mariëlle Schrijft's schermafbeelding
Mariëlle Schrijft Mariëlle Schrijft is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 20 maart 2006
Berichten: 216
Standaard Re: Freelancer en werkruimte thuis

LET OP: onderstaand stuk is inderdaad afkomstig van de site van de belastingdienst, maar: bij het schrijven van het artikel over thuis werken heb ik dit uitgezocht. Ik vond het raar dat er zo´n groot verschil zou zijn tussen de aftrekbaarheid van kosten van een huur en een koopwoning. De belastingtelefoon gaf aan dat deze tekst niet klopte en dat ook voor huurwoningen o.a. als eis gesteld wordt dat je bouwkundig moet kunnen splitsen. Anders gezegd: de kantoorruimte moet zelfstandig zijn. Ook fiscaal adviseur Alfred vertelde mij dat de tekst op de site van de belastingdienst niet klopte (maar je kunt op deze kwestie waarschijnlijk promoveren).

DUS: je kunt alleen de kosten van je thuiswerkplek aftrekken als je voldoet aan de eisen van de belstingdiesnt:
Eigen opgang voor je kantoor
Eigen sanitaire voorzieningen
én: je moet 70 % van je salaris in je thuiskantoor verdienen.

Kortom: de eisen aan je huurwoning zijn hetzelfde als die van je koopwoning.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Niels Arts

---------------
U heeft een huurwoning en u gebruikt een deel ervan voor uw onderneming

Als u een pand huurt voor bewoning, wilt u misschien een deel ervan voor uw onderneming gaan gebruiken. U richt een klein gedeelte, bijvoorbeeld een zolderkamer, in als atelierruimte. Of u gaat de garage gebruiken als werkplaats. Het deel van de woning dat u voor de onderneming gebruikt, is voor de inkomstenbelasting werkruimte. Voor de aftrek van kosten van werkruimte gelden speciale regels.
Als het in uw situatie mogelijk is de kosten van werkruimte af te trekken, stelt u eerst vast welk deel van de huur, verlichting, verwarming, inrichting enzovoort voor uw woning is, en welk deel voor de werkruimte. Het deel voor de werkruimte kunt u als ondernemingskosten opvoeren en aftrekken van de opbrengsten van de onderneming. Als u over deze kosten ook btw heeft betaald, kunt u deze btw aftrekken als voorbelasting als u daar recht op heeft. Tot de aftrekbare kosten horen onder meer:
  • een evenredig deel van de huur (u kunt hiervoor meestal uitgaan van het vloeroppervlak van de werkruimte);
  • de energiekosten, verzekeringskosten, schoonmaakkosten en dergelijke die u maakt voor de werkruimte;
  • de inrichtingskosten van de werkruimte, bijvoorbeeld voor vloerbedekking, behang, bureau(s) en kastruimte (over deze kosten moet u mogelijk afschrijven; zie het site-onderdeel Investeren en inkopen).
Let op!
U kunt deze kosten inclusief btw aftrekken, voorzover u de btw niet als voorbelasting kunt aftrekken.
Meer informatie over de aftrek van kosten voor een werkruimte vindt u in het site-onderdeel Kosten van uw onderneming.
Let op!
De regeling voor werkruimte geldt alleen voor de inkomstenbelasting en niet voor de btw: u mag btw die u in rekening is gebracht in verband met werkruimte, aftrekken als voorbelasting voorzover u daar recht op heeft.

Terug naar tekstnavigatie
__________________
Mariëlle schrijft
Passie voor de inhoud
Helderheid in complexiteit
Met citaat reageren
  #2  
Oud 7 juli 2006, 13:42
Verwijderd account
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Freelancer en werkruimte thuis

Ik heb net mijn administrateur gesproken en ook volgens hem is er geen verschil tussen een huur- en een koopwoning. Bij beiden moet je aan die voorwaarden voldoen om in aanmerking te komen voor het aftrekken van de kosten. Maar alleen als het gaat om huisvestingskosten. Dus de kosten van gas, huur. electra, etc.

De kosten zoals de kosten voor de aanschaf van een nieuw bureau, een pc, postpapier enzo zijn volgens hem wél gewoon aftrekbaar. Ook als je niet aan de voorwaarden voldoet. De voorwaarden gelden volgens hem puur voor de aftrek van huisvestingskosten.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 7 juli 2006, 13:53
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.338
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Freelancer en werkruimte thuis

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Selma Foeken
Maar alleen als het gaat om huisvestingskosten.
Inderdaad. Ik heb nog even in de Elsevier IB Almanak 2006 gekeken:

"Van aftrek zijn niet alleen uitgesloten de kosten van de werkruimte zelf [als die niet zelfstandig is; rp], maar ook de inrichtingskosten, de onderhoudskosten en de kosten van gas, licht en verzekering. Bij het begrip 'inrichting' moet u denken aan meubilair, stoffering en wandversiering. Gereedschappen en instrumenten horen niet tot de inrichting en vallen dus buiten deze aftrekbeperking."

En over telefoon staat er simpel gezegd dat je alleen de zakelijke gesprekskosten mag aftrekken. Computer en internet zijn geloof ik nog niet tot Elsevier doorgedrongen.
__________________
René
Met citaat reageren
  #4  
Oud 7 juli 2006, 13:59
Mariëlle Schrijft's schermafbeelding
Mariëlle Schrijft Mariëlle Schrijft is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 20 maart 2006
Berichten: 216
Standaard Re: Freelancer en werkruimte thuis

Ik had het inderdaad alleen over de kosten van huisvesting en gas/water/licht. Ik zou het raar vinden als ik als redacteur niet de kosten voor mijn bureaustoel en geavanceerde muis zou mogen aftrekken, puur om het feit dat mijn kantoor geen eigen toilet heeft en geen aparte opgang.

Maar: ik verbaas me qua belastingdienst helemaal nergens meer over.
__________________
Mariëlle schrijft
Passie voor de inhoud
Helderheid in complexiteit
Met citaat reageren
  #5  
Oud 7 juli 2006, 14:20
Niels Arts's schermafbeelding
Niels Arts Niels Arts is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 24 januari 2006
Berichten: 267
Stuur een bericht via MSN naar Niels Arts
Standaard Re: Freelancer en werkruimte thuis

Toch vreemd dat die tekst dan nog wel gewoon op de website van de belastingdienst staat. Als die tekst op de website staat, is het toch niet meer dan logisch dat je als ondernemer daar op moet kunnen bouwen.

Stel: Ik had die website in het begin van het jaar bekeken, en was er vervolgens van uitgegaan dat ik een groot deel van de huisvestingskosten kon aftrekken. Ik investeerde daarom meer en gaf meer uit, en op het eind van het jaar komt de belastingdienst aanzetten met: 'uh, sorry, het staat wel op onze site, maar dat klopt niet en je moet toch gewoon lekker veel belasting betalen. ' Dan was ik wel de pineut....

Of ben ik nu erg dom en zie ik iets over het hoofd? (zou zomaar kunnen ben geen wonder op belastingtechnisch gebied namelijk...)
__________________
Arts Media - online marketing
www.nielsarts.nl
www.artsmedia.nl
www.cursusvoor.nl
Met citaat reageren
  #6  
Oud 7 juli 2006, 14:42
Mariëlle Schrijft's schermafbeelding
Mariëlle Schrijft Mariëlle Schrijft is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 20 maart 2006
Berichten: 216
Standaard Re: Freelancer en werkruimte thuis

Het is nog veeeeel erger, Niels. Het ligt niet aan jou, volgens mij

Ik begrijp dat je ook regelmatig aan de belastingtelefoon (die je maar belt met vragen over de site) ook niet de juiste antwoorden krijgt.

De uitspraak van een fiscaal persoon (iemand met verstand van belastingen) naar aanleiding van de uitkomst van mijn telefoontje over huur en koopwoningen. "Goh, dan had je mazzel. Je had iemand aan de lijn die het wist."

kortom
Als ze het zelf ook niet snappen, waarom zou jij het dan wel doen
__________________
Mariëlle schrijft
Passie voor de inhoud
Helderheid in complexiteit
Met citaat reageren
  #7  
Oud 7 juli 2006, 14:46
Niels Arts's schermafbeelding
Niels Arts Niels Arts is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 24 januari 2006
Berichten: 267
Stuur een bericht via MSN naar Niels Arts
Standaard Re: Freelancer en werkruimte thuis

Dus gewoon van de belasting aftrekken Marielle? En de pagina als bewijsmateriaal bewaren?

Scheelt mij weer een flinke som geld...
__________________
Arts Media - online marketing
www.nielsarts.nl
www.artsmedia.nl
www.cursusvoor.nl
Met citaat reageren
  #8  
Oud 7 juli 2006, 18:54
Verwijderd account
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Freelancer en werkruimte thuis

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rene

"Bij het begrip 'inrichting' moet u denken aan meubilair, stoffering en wandversiering."
Mijn administrateur en de Elsevier IB Almanak 2006 zijn het dus niet met elkaar eens. Volgens mijn adminstrateur kan ik mijn nieuwe bureau en bureaustoel gewoon aftrekken, volgens de Elsevier kan dat dus niet.

Maar goed, ik ben het roerend met Marielle eens.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mariëlle Schrijft
Ik zou het raar vinden als ik als redacteur niet de kosten voor mijn bureaustoel en geavanceerde muis zou mogen aftrekken, puur om het feit dat mijn kantoor geen eigen toilet heeft en geen aparte opgang.
Het klinkt toch erg onlogisch als je dat niet zou mogen aftrekken. Mijn administrateur gaf daarom als advies: "gewoon doen".
Met citaat reageren
  #9  
Oud 7 juli 2006, 13:43
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.338
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Freelancer en werkruimte thuis

Wat huur/koopwoning betreft sluit ik me bij Mariëlle aan. De regeling is onlangs gewijzigd en de geciteerde tekst van de website is de oude niet-meer-geldende regeling. Kern van de wijziging was de eis van de zelfstandigheid (opgang, sanitair etc.). Voor de inrichting van de werkplek (meubilair) gelden neem ik aan dezelfde voorwaarden.

Een pc + internetabonnement, telefoon + abonnement zijn lastige dingen, omdat je die waarschijnlijk zowel zakelijk als privé gebruikt. Onder de oude regeling heb ik in overleg met mijn accountant een (flink) deel van die kosten privé genomen en een deel zakelijk. Of de nieuwe regeling hier invloed op heeft weet ik niet, want inmiddels huur ik een kantoor.

Dat je briefpapier, postzegels e.d. niet als bedrijfskosten zou mogen rekenen lijkt me gewoon onzin. Bepalend is altijd waar je dingen voor gebruikt. Een postzegel op een verjaardagskaartje van een vriend is privé, een postzegel op een factuur is zakelijk. Briefpapier van je bedrijf/freelancepraktijk is vrijwel per definitie zakelijk.
__________________
René
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Werkruimte katsarchitecten Al die andere praktische dingen 17 19 juni 2009 17:01
werkruimte voor ontwerper/ kunstenaar katsarchitecten Marktplaats 0 23 maart 2006 12:04
Werkgever noemt mij freelancer. Help! pmi Freelancepraktijk starten 4 19 maart 2006 23:50
Van parttime freelancer naar echte zzper! mimamaartje Al die andere praktische dingen 3 3 maart 2006 11:35
Bedrijfsaansprakelijkheid freelancer Alex Al die andere praktische dingen 2 31 januari 2006 11:37


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 00:27.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon