|

22 november 2008, 11:25
|
Lid
|
|
|
|
Re: Kosten die je als freelancer wél kunt aftrekken
Rene,
Bedankt voor de heldere opsomming.
Maar nu de volgende situatie.
Je bent freelancer en voert projecten uit bij de opdrachtgever (de klant).
Ik heb een persoonlijk mobiel abonnement: zijn deze kosten aftrekbaar en hoe wordt de scheiding aangebracht tussen prive en zakelijke gesprekken?
Hoe zit dat met supplies (toner/inkt-cartridges) die ik thuis gebruik?
In mijn geval heb ik niet een kantoor aan huis.
Zakelijke treinreizen, taxikosten, strippenkaart etc: stel, ik ga op intake bij een klant en daar komt geen opdracht uit voort?
En misschien een domme vraag?
Alleen de BTW is toch aftrekbaar in dat geval?
Alvast bedankt voor de reactie.
MvG,
Ronald.
|

23 november 2008, 12:10
|
Juniorlid
|
|
|
|
Als eenmanszaak kan ik vermoedelijk identieke kosten als freelancer aftrekken maar voor het eerst wil ik enige kosten aftrekken welke ik in eerste instantie prive betaald heb dit jaar.
Ik heb geen eigen bedrijfsruimte, en werk simpelweg vanuit de woonkamer als internet ondernemer een aantal uur per week (sites, webshop, advertising), ik zal voor denk ik achteraf voor Kleine Ondermening Regeling in aanmerking komen dit jaar maar moet dit nog nazoeken.
Ik wil als kas kosten in rekening brengen bij de 'zaak' en prive uitkeren incl btw:
-gsm abbonement vast-deel (niet de bel kosten) waarop we voor de winkel het jaar bereikbaar zijn geweest. (staat op site vermeld etc)
-Internet abbonement in het huis. (alle werk gebreurd via internet, dus noodzakelijke resource lijkt me)
-? stukje energie rekening ivm electriciteit pc en server, 10,- /week is redelijk volgends een andere bron.
Die laatste is mogelijk niet in orde omdat ik geen eigen ruimte heb?
.
Heeft iemand ervaring met dergelijke kosten, en kan ik na kas uitbetaling deze ook aftrekken van het belastbaar vermogen (en ook btw deel aftrekken).
Alvast dank, een top forum!
|

16 oktober 2009, 00:29
|
Juniorlid
|
|
|
|
Hallo,
Ik heb nog een aanvullende vraag over het aftrekken van kosten van zakendiners.
Stelt de belastingdienst nog eisen op welke dagen dit soort diners plaatsvinden? dus kun je diners die in het weekend of op feestdagen zijn gegeven per definitie niet aftrekbaar?
Mijn consulent is hier namelijk stellig van overtuigd, maar ik kan het nergens terugvinden.
Alvast bedankt voor jullie hulp.
Mvg,
Oscar Tasseron
|

16 oktober 2009, 01:23
|
 |
Moderator
|
|
|
|
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door otasseron
Stelt de belastingdienst nog eisen op welke dagen dit soort diners plaatsvinden?
|
Ja, de dagen waarop je je onderneming voerde.
Citaat:
dus kun je diners die in het weekend of op feestdagen zijn gegeven per definitie niet aftrekbaar?
|
Waarom zou dat zo zijn? Er zijn talloze ondernemingen actief in weekenden en op feestdagen. Waaronder de ondernemingen die die diners verstrekken en waar de belastingdienst gewoon belasting wenst te innen.
Citaat:
Mijn consulent is hier namelijk stellig van overtuigd
|
Vraag je consulent dan eens op welk wetsartikel, welk besluit van een belastinginspecteur of welke beslissing van een rechter zhij dit baseert.

16 oktober 2009, 08:05
|
Verbannen
|
|
|
|
Hoi Rene / Oscar,
Dit zijn altijd leuke vragen om even op te reageren.
Oscar let op! of:
a. je hebt je adviseur niet goed begrepen
of
b. ga heel snel op zoek naar een andere adviseur
want iemand die er van overtuigd is dat je op bepaalde dagen geen zakelijke lunch- of diner kan hebben heeft van het hele ondernemen weinig begrepen.
Het kan natuurlijk zo zijn dat hij je er op wijst dat je niet 2x op dezelfde avond een diner kan verorberen of dat het vreemd zou zijn als je om 16u een borrel hebt in Rotterdam en om 17u aan tafel gaat in Groningen.
...maar de fiscus mag zich echt niet bemoeien met wanneer jij aan het ondernemen bent.
|

16 oktober 2009, 17:02
|
Juniorlid
|
|
|
|
Alfred en Rene,
bedankt voor jullie aanvulling. Kom ik in elk geval beslagen ten ijs.
Mvg,
Oscar
|

27 oktober 2009, 14:28
|
Lid
|
|
|
|
Hoe zit het nu met de energierekening?
Ik heb werkruimte in huis die niet apart verhuurd zou kunnen worden. Dus de huur en verf etc kan ik niet aftrekken.
Maar wel een deel van gas/licht/water?
En zo ja, betaal je de energienota van je privé-rekening of van je zakelijke rekening?
(qua logica zou je denken: als ik niet thuis zou werken zou de verwarming overdag uit zijn, nu staat 'ie overdag altijd aan.
Maar goed, logica moeten we maar niet van uit gaan bij de belastingdienst ;-) )
|

27 oktober 2009, 21:57
|
Verbannen
|
|
|
|
Je kunt voor kosten 4% van de verkoopwaarde van het gedeelte van de woning dat als werkruimte wordt gebruikt opvoeren voor de kosten.
Let op de btw kun je naar verhouding opvoeren voor teruggaaf.
|

27 oktober 2009, 22:00
|
 |
Moderator
|
|
|
|
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alfred
Je kunt voor kosten 4% van de verkoopwaarde van het gedeelte van de woning dat als werkruimte wordt gebruikt opvoeren voor de kosten.
Let op de btw kun je naar verhouding opvoeren voor teruggaaf.
|
Is dat echt zo? En hoe bepaal je die verkoopwaarde, op basis van vierkante meters, of moet dat deel van je huis apart getaxeerd worden oid?
|

28 oktober 2009, 07:07
|
 |
Veteraan
|
|
|
|
Die regeling was toch afgeschaft? Jaren geleden kon je dat doen ook voor een koophuis, en toen veranderde dat en kon je je werkruimte alleen nog aftrekken als je een huurhuis had. Of is dat recentelijk weer gewijzigd?
|
|