|

16 maart 2009, 20:33
|
 |
Veteraan
|
|
Geregistreerd: 26 januari 2009
Berichten: 199
|
|
Re: Facturen laten sturen, ipv zelf sturen
Gewoon verstand op nul. Netjes je herinneringen/aanmaningen sturen (kwestie van printen, en opsturen) en als ze nog niet betalen, bel je gewoon incasso bureau dat je een "opdracht" voor ze hebt. Werkt prima.
Ik heb het al eens gedaan. Uiteindelijk wel 4 maand moeten wachten. Maar wel netjes de rente enzo er bovenop gekregen. (En voor de incasso betaal je zelf uiteraard niks, maar dat doet je klant, wat dan waarschijnlijk geen klant meer is)
|

17 maart 2009, 13:16
|
 |
Verbannen
|
|
Geregistreerd: 5 augustus 2006
Berichten: 58
|
|
Re: Facturen laten sturen, ipv zelf sturen
Mijn inziens moet je altijd zelf de controle houden over de facturatie. Maar goed, er zijn altijd uitzonderingen. Ik denk dat het alleen interessant is als facturatie enorm veel tijd inneemt. Bijvoorbeeld bij steeds terugkerende facturen, abonnement structuren met grote aantallen. Ik stuur 1 tot 2 facturen per maand en ze op de post doen is een heerlijk gevoel inderdaad! 
|

17 maart 2009, 14:13
|
Verbannen
|
|
Geregistreerd: 27 september 2007
Berichten: 2.373
|
|
Re: Facturen laten sturen, ipv zelf sturen
Hier ook alles per PDF, komt gewoon goed aan hoor Sjaak ( vervelend dat je dat van je klanten te horen krijgt ... ).
Maargoed, die boekhouding enzo gaat toch aardig wat tijd in zitten evenals de herinneringen ( standaard termijn is 8 dagen ) en dan is zon service wellicht te overwegen.
Heeft iemand al wat info kunnen vinden over die service?
|

17 maart 2009, 15:21
|
|
Re: Facturen laten sturen, ipv zelf sturen
Weet je wat het is Sjaak, ik doe al het contact digitaal. Ik praat met de mensen digitaal (skype, msn of per email) en vaak tijdens de klussen is het email verkeer zelf ook best druk. De mensen met wie ik werk zijn ook de hele dag bezig met computers. Als ik ze dus een mailtje stuur met een factuur ben ik er bijna voor 99% zeker van dat ze hem ontvangen. Misschien moet ik er maar bij vermelden of ze even kort willen reageren dat ze de factuur ontvangen hebben. Maar vaak heb ik ook na de factuur nog contact. Even vragen hoe het werkstuk erbij hangt, of hij tevreden is met het werk of gewoon over het nieuws van vandaag. Koetjes en bijtjes.
Ik denk inderdaad dat er geen verschil merkbaar is of je digitaal een factuur stuur, of per post kwa betaling. Ik doe het vooral uit gemak en omdat mijn werk ook digitaal is, past een digitaal factuur er ook prima bij.
Ik begrijp niet zo het verlies van contact met je klant. Persoonlijk vind ik dat enorme onzin. Een papiertje met een logo en een bedrag erop..alleen breng ik hem niet zelf naar de brievenbus maar doet een ander het voor me. Als een klant niet meer bij me terug wil komen omdat ik extern zou factureren.. dan gaat hij maar. Als mensen zo snel gekrenked zijn zie ik ook geen leuke samenwerking. Even goede vrienden maar daar haal ik zo enorm hoog mijn schouders voor op.
Hoe zien jullie dat dan? Wat voor verlies zie je? Als ik je procedure zo lees Nick, zijn dat wel allemaal negatieve handelingen. Als ik steeds mijn klant moet attenderen dat hij nog moet betalen etc etc.. sta ik ook op een gegeven moment anders tegenover een nieuwe klus. Deze weiger ik mogelijk. Hebben jullie dat dan niet?
Ik begrijp dat het anders is als je van je werkzaamheden moet leven. Daarom ben ik er zelf ook nog niet uit hoe en waar ik sta in het freelance bestaan. Tot zover vind ik het leuk om erbij te doen. Een extra zakcentje die we tegenwoordig allemaal wel kunnen gebruiken. Maar ik moet nog wel een beetje wennen aan het hele geld verkeer gedoe. Daarom leek dit mij een leuke oplossing.
|

17 maart 2009, 16:36
|
Lid
|
|
Geregistreerd: 26 mei 2008
Berichten: 28
|
|
Re: Facturen laten sturen, ipv zelf sturen
In ons geval zijn het grotendeels periodieke facturen die maandelijks of jaarlijks terugkeren. Een klant kan dan weleens een achterstand van een of meerdere maanden oplopen. Vaak is een herinnering voldoende om dit op te lossen. In geval van een directe relatie tussen geleverd werk en te late betaling, handelen we het meestal wat persoonlijker af. Overigens zijn die laatsten vaak ook veel grotere bedragen.
|

17 maart 2009, 18:48
|
 |
Veteraan
|
|
Geregistreerd: 10 mei 2008
Berichten: 718
|
|
Re: Facturen laten sturen, ipv zelf sturen
Roy, ik denk dat jij " factoring" bedoelt.
Ik denk overigens ook de terughoudendheid van anderen te begrijpen en dat zit dan vooral aan de kant van de goede betalers. Iemand kan jarenlang keurig zijn rekeningen op tijd betalen en 'm één keertje vergeten zijn (vanwege een vakantie of zo). Bij factoring krijg je dan werkelijk gelijk "wat minder vriendelijke" correspondentie in je brievenbus. Het factoringbedrijf dat mijn tandarts gebruikt, stopt in die onvriendelijke correspondentie overigens direct een forse opslag voor administratiekosten. Nu zijn goede tandartsen dun gezaaid en ik vind de mijne ook nog eens aardig, dus ben ik niet weggelopen, maar als mijn mobiele provider zo'n stunt had uitgehaald, was ik wel degelijk stante pede vertrokken. Dus ja, factoring kàn je klanten kosten.
Er staat op het forum ergens een topic over het inschakelen van een incassobureau. Als je de tips daaruit combineert met een strak debiteurenbeleid, hoef je helemaal niet wekenlang achter je geld aan te lopen. Factuurtje, telefoontje, herinnering, uitbesteden, klaar. 't Kan allemaal binnen één maand geregeld zijn.
Groeten, Renée
|

17 maart 2009, 19:15
|
|
Re: Facturen laten sturen, ipv zelf sturen
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lyonesse
Roy, ik denk dat jij " factoring" bedoelt.
Ik denk overigens ook de terughoudendheid van anderen te begrijpen en dat zit dan vooral aan de kant van de goede betalers. Iemand kan jarenlang keurig zijn rekeningen op tijd betalen en 'm één keertje vergeten zijn (vanwege een vakantie of zo). Bij factoring krijg je dan werkelijk gelijk "wat minder vriendelijke" correspondentie in je brievenbus. Het factoringbedrijf dat mijn tandarts gebruikt, stopt in die onvriendelijke correspondentie overigens direct een forse opslag voor administratiekosten. Nu zijn goede tandartsen dun gezaaid en ik vind de mijne ook nog eens aardig, dus ben ik niet weggelopen, maar als mijn mobiele provider zo'n stunt had uitgehaald, was ik wel degelijk stante pede vertrokken. Dus ja, factoring kàn je klanten kosten.
Er staat op het forum ergens een topic over het inschakelen van een incassobureau. Als je de tips daaruit combineert met een strak debiteurenbeleid, hoef je helemaal niet wekenlang achter je geld aan te lopen. Factuurtje, telefoontje, herinnering, uitbesteden, klaar. 't Kan allemaal binnen één maand geregeld zijn.
Groeten, Renée
|
Ja, daar zit wat in. Zo heb ik het eigenlijk nog niet bekeken. Ik ga er nog maar eens een paar nachtjes over nadenken
|

28 maart 2009, 19:34
|
 |
Veteraan
|
|
Geregistreerd: 3 januari 2009
Berichten: 190
|
|
Re: Facturen laten sturen, ipv zelf sturen
Wat bij mij erg goed hielp was om een mailtje te sturen met daarin het gedeelte over betalen uit de algemene voorwaarden te kopiëren. Daar staan dan dingen in over rente en dat ze deurwaarder moeten betalen mocht ik die sturen. Ik zeg er dan ook een datum bij wanneer ik gebruik ga maken van die algemene voorwaarden.
|

10 augustus 2009, 17:28
|
Lid
|
|
Geregistreerd: 9 januari 2008
Berichten: 37
|
|
Re: Facturen laten sturen, ipv zelf sturen
Ik zit nu ook te kijken naar dat factoring. Ik las ergens dat ZelfstandigenFonds Nederland ook een dergelijke dienst aanbiedt, tegen 2% van het factuurbedrag. Alleen kan ik hier nergens iets over vinden. Weet iemand hier iets over?
Ik wordt een beetje moe van het continu mailen en bellen over facturen en denk dat een dergelijke oplossing wel zijn voordelen heeft. Het is dan strak, ik heb continu geld en het staat volgens mij wel professioneel, aangezien de grotere bedrijven eenzelfde beleid voeren. Wel zou ik willen dat het een beetje aansluit op mijn betalingstermijn en ze geen oorlog met mijn klanten gaan voeren.
Maar wat ik eigenlijk wil weten. Heeft er iemand hier ervaring mee? En weet iemand waar meer info over ZelfstandigenFonds Nederland staat, dus over het factoring voor freelancers? Of alternatieven?
Bedankt!
groet,
Adriaan
|

10 augustus 2009, 20:53
|
Juniorlid
|
|
Geregistreerd: 17 augustus 2008
Berichten: 1
|
|
Re: Facturen laten sturen, ipv zelf sturen
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door adraanb
Ik zit nu ook te kijken naar dat factoring. Ik las ergens dat ZelfstandigenFonds Nederland ook een dergelijke dienst aanbiedt, tegen 2% van het factuurbedrag. Alleen kan ik hier nergens iets over vinden. Weet iemand hier iets over?
Ik wordt een beetje moe van het continu mailen en bellen over facturen en denk dat een dergelijke oplossing wel zijn voordelen heeft. Het is dan strak, ik heb continu geld en het staat volgens mij wel professioneel, aangezien de grotere bedrijven eenzelfde beleid voeren. Wel zou ik willen dat het een beetje aansluit op mijn betalingstermijn en ze geen oorlog met mijn klanten gaan voeren.
Maar wat ik eigenlijk wil weten. Heeft er iemand hier ervaring mee? En weet iemand waar meer info over ZelfstandigenFonds Nederland staat, dus over het factoring voor freelancers? Of alternatieven?
Bedankt!
groet,
Adriaan
|
Beste Adriaan,
Mijn ervaring is dit soort bedrijven zijn echt niet op een achterhoofd gevallen om jouw vooraf te betalen en dat vaak niet geincasseerd kan worden. Heb dit ook al eens gedaan met vordering van 1200,- euro echter helaas!
Als ze al weten dat er niks te halen valt, willen ze het echt niet overnemen. Denken ze hiermee kunnen we wat krijg je heel weinig geld ervoor terug of willen ze alleen grotere aantallen en al helemaal niet:
O die betaald altijd, dus factureer ik zelf. A die wanbetaler die laat ik door hun doen.
Heb dit aan het begin ook gehad. Ik werd er zelf ook niet helemaal 100% van. En dacht hé dit is niet echt een leuk stukje ondernemen. Ik heb overal wel geinformeerd, verschillende mogelijkheden bekeken hoe ik dit kan oplossen.
Conclusie:
- Bedragen gewoon per jaar factureren (wat ik eerst per maand deed)
- Facturatie per e-mail (scheelt heleboel postzegels bij grotere aantallen)
- Sommatie / aanmaning alleen per post
En je moet een programma hebben die dit veelal regelt. Ik zie precies wanneer betalingstermijn is verstreken en hou dit steeds strak in de gaten. Weet dus ook wanneer ik die herinnering heb verstuurd. Elke keer als de datum verloopt.
Heb veel geprobeerd met verschillende datums maar met mijn bedragen wil ik dat alle bedragen sowieso binnen 30 dagen binnen zijn. En echt waar, het is me gelukt. Dacht eerst, wellicht veels te scherp en klant onvriendelijk, maar geen klachten ontvangen of vreemde berichten gehad in de mail box.
Maar goed als het om 800 euro gaat zou ik ze wel even wat langer de tijd geven. En laat je emotie nooit spelen, dan hebben ze je gewoon in de tang.
Gewoon strakke procedures dit houd je constant vol, ook echt daadwerkelijk gewoon uithanden geven (incasso/deurwaarder). Heb je bij een enkele meer persoonlijke sfeer, kan je altijd iets soepeler zijn maar ook hier houd het strak bij.
|
|