|

10 november 2009, 09:19
|
 |
Moderator
|
|
|
|
Re: Zakelijk rekening. Hoe, welke?
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pasz
1. Zou het slim zijn om die SNS rekening, die ik toch niet echt gebruik, te gebruiken als zakelijke rekening?
2. Als dat geen goed idee is, welke zakelijke past dan bij me? Ik zat te kijken naar Bizner, Tridios (dat duurzame spreekt me wel aan) of gewoon een extra prive rekening bij Rabobank. Wat zijn goeie alternatieven? Belangrijk vind ik wel: Lage kosten, goeie service en dat ik goed inzicht heb in de geldzaken. Krediet zal ik niet gebruiken.
3. Hoe doen jullie dat met prive vaste lasten betalen? Is het slim om iedere maand automatisch een vast bedrag van de zakelijke rekening over te maken naar mijn prive betaalrekening, zeg maar een soort van salaris?
4. Is het slim om uit te zoeken hoeveel geld ik zakelijk heb ontvangen, daar dan de uitgaven er vanaf trekken en dat bedrag op mijn zakelijke rekening te zetten, of moet ik het fijn laten staan waar het is (de Rabobank prive spaarrekening?)?
|
1. Nee, sluit gewoon een zakelijke rekening af. Daar zijn ze voor. Je SNS rekening is ook een privérekening.
2. Zie 1. Zelf heb ik een zakelijke rekening bij de Rabobank. Hier ben ik - met uitzondering van de kosten, maar dat heb je voor zakelijke rekeningen bijna overal - erg tevreden over.
3. Hoe je dit het beste kunt doen, kun je ook even vragen bij je boekhouder/accountant. Zelf werk ik niet met vaste 'salaris' overboekingen, maar ik werk wel aan wat meer structuur op dit gebied.
4. Het maakt niet echt uit waar je je 'spaargeld' hebt staan, dus zet dat gewoon lekker op de rekening waar je de hoogste rente krijgt.
|

10 november 2009, 09:39
|
Lid
|
|
|
|
Ik heb afgelopen week een nieuwe zakelijke rekening geopend bij de Rabobank. Kost je als starter 2,50,- per maand. Ik heb ook meteen een aansprakelijksheidsverzekering afgenomen bij de Rabobank, nog geen 7 euro per maand. Ik zou zeker een zakelijke rekening openen, dan heb je meteen een gesprek met Rabobank zakelijk en is het makkelijk voor de boekhouding.
|

12 november 2009, 11:44
|
Seniorlid
|
|
|
|
Grappig, ik heb juist Bizner genomen om niet gespamt te worden met de zakelijke verkoop afdelingen van de bank!
|

12 november 2009, 12:31
|
Lid
|
|
|
|
Dankjulliewel voor jullie input! Ik denk dat ik maar een zakelijke rekening bij de Rabobank neem!
|

15 november 2009, 01:12
|
 |
Veteraan
|
|
|
|
Nog even een kleine 'tip': als je nu of in de toekomst gebruik wilt kunnen maken van iDEAL, is het handig dat nu al in je keuze mee te nemen.
Niet iedere bank levert die mogelijkheid (al) en de kosten ervoor kunnen enorm verschillen.
Groeten, Renée
|

4 december 2009, 08:20
|
Veteraan
|
|
|
|
Om hierbij aan te sluiten: wat is het voordeel van een zakelijke rekening boven een betaalrekening? Ik ben nog in de opstartfase (en daarbij heel erg aan het begin van die fase) en heb nu nog geen aparte rekening geopend voor de freelance inkomsten. Dat wil ik wel gaan doen, maar ik heb er nog niet echt een beeld van. Is het als bedrijf zijnde een verplichting om een zakelijke rekening te hebben, en wat zijn nu eigenlijk de verschillen?
(PS: ik weet niet wat hier de etiquette is - aansluiten bij bestaande topics of nieuwe topics starten. Vergeef me aub als ik de verkeerde keuze heb gemaakt)
|

4 december 2009, 09:02
|
Verbannen
|
|
|
|
Citaat:
(PS: ik weet niet wat hier de etiquette is - aansluiten bij bestaande topics of nieuwe topics starten. Vergeef me aub als ik de verkeerde keuze heb gemaakt)
|
Normaliter even een nieuw topic aanmaken, maar deze vraag sluit goed aan bij de 1e vraag EN de 1e vraag heeft de " opgelost " status, dus dan is het ook minder erg.
|

5 december 2009, 04:16
|
 |
Veteraan
|
|
|
|
Dag Ger,
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door GerB
Is het als bedrijf zijnde een verplichting om een zakelijke rekening te hebben, en wat zijn nu eigenlijk de verschillen?
|
Nee, het is (voor een EZ) niet verplicht, maar - zoals pasz ook al aangeeft - wel een stuk overzichtelijker.
De verschillen zijn tegenwoordig erg klein, je moet immers ook voor een privé-rekening allerlei kosten betalen ("Vroegâh was dit beitâh"). Het verschil is dus eigenlijk alleen dat je er, in ruil voor de genoemde duidelijkheid, kosten bij krijgt voor deze extra rekening. Die zijn overigens gewoon op te voeren als bedrijfskosten, i.t.t. de kosten voor een privé-rekening.
Er is vaak wél een verschil tussen een privé- en zakelijke spaarrekening: op een zakelijke wordt nóg minder rente gegeven.
Groeten, Renée
|
|