Zo moeilijk kan het toch niet zijn? Wij zijn in oktober met een webwinkel gestart. We hebben hiervoor eigen geld geinvesteerd en via prive stortingen in het bedrijf gebracht. Ongeveer 4500 euro.
We hebben ongeveer voor 2000 euro verkocht (1000 euro inkoop waarde).
Verder hebben we voor ongeveer 5500 euro voorraaad ingekocht. Ook hebben we wat kosten gemaakt in de zin van reklamekosten, enveloppen en postzegels.
De verlies/winst rekening is daardoor negatief. We hebben meer kosten gemaakt (inkopen voorraad en kosten) dan we hebben verkocht. Kosten ongeveer 7000 euro - verkopen 2100 = verlies -4900.
Ik heb bovenstaande bedragen even uit mijn hoofd gedaan.
Of zie ik het nou helemaal verkeerd?
Waar het mij eigenlijk om gaat is het invullen van de inkomsten belasting. Er is een rubriek winst/verlies, maar dat spreekt voor zich.
Wat ik het lastigste vindt zijn de activa en passiva. Wat vul ik nu aan welke kant precies in.
Activa:
Voorraad, nog te ontvangen BTW, banksaldo en openstaande debiteuren.
Passiva:
Eigen vermogen: prive stortingen, winst/verlies (of hoort dat hier niet).
Openstaande crediteuren
Als ik dit invul krijg ik de balans niet goed, behalve als ik het verlies hier weglaat.
PS. sorry voor de typefouten, maar mijn toetsenbord hapert af en toe.
Waarom beantwoord je mijn vragen niet? Je hebt gelijk wat betreft de activa en passiva kant dat staat allemaal goed, er gaat alleen iets anders niet goed, ik denk in de boekingen.
Je hebt een voorraad op de balans van 3724 en volgens jou nog 7000 euro ingekocht (dit samen met omzet van 2100 is het saldo verlies van ongeveer 4800). Het bedrag dat op de balans staat als voorraad staat NIET in de w&v. Dit betekent dat je totaal ongeveer 10.700 hebt ingekocht, maar dit kan niet want zoveel geld is er niet aanwezig op de bank en zoveel is er ook niet prive gestort. Loopt dat nog eens na.
Voorraad kan je op 2 manieren boeken, gewoon direct in de inkoopkosten en dan tel je aan het eind van het jaar hoeveel voorraad je nog hebt staan en dat corrigeer je dan en boek je naar de balans.
Of je boekt direct alle inkoop op de voorraad en op het moment van verkoop boek je het weg naar de inkoopkosten.
Het staat dus OF op de balans onder voorraad OF op de w&v onder inkoop en niet beide.
Het feit dat je het nu kennelijk 'kloppend' hebt, wil nog niet zeggen dat het correct is. Ik heb het gevoel dat dat nog niet zo is. Ik citeer jezelf van pagina 1:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sokken Winkel
We hebben hiervoor eigen geld geinvesteerd en via prive stortingen in het bedrijf gebracht. Ongeveer 4500 euro. We hebben ongeveer voor 2000 euro verkocht (1000 euro inkoop waarde).
Verder hebben we voor ongeveer 5500 euro voorraaad ingekocht. Ook hebben we wat kosten gemaakt in de zin van reklamekosten, enveloppen en postzegels.
De verlies/winst rekening is daardoor negatief. We hebben meer kosten gemaakt (inkopen voorraad en kosten) dan we hebben verkocht. Kosten ongeveer 7000 euro - verkopen 2100 = verlies -4900.
De V&W moet aan de omzetkant ongeveer 2000 euro omzet tonen, aan de kosten kant van de V&W moeten de kosten komen die je hebt gemaakt om je voorraad aan te leggen. Die kosten samen met diverse kosten zitten kennelijk in de orde van de 7000 euro. Dan kom ik op een verlies hebben van ongeveer 5000 euro. Dat was ook jouw conclusie aan het begin.
Nu je met wat aanpassingen een 'kloppend'verhaal hebt, is het verlies 134 euro. Ik denk dat dit niet klopt. Je hebt toch 7000 uitgegeven en 2000 ontvangen? Maar ik laat het graag aan Kau of een anderen met een administratief beroep. Maar ik heb het gevoel dat je nu te 'creatief' bezig bent om het 'kloppend te krijgen en uit het oog verliest dat de aangifte de werkelijkheid moet beschrijven!
PS Ik weet niet of de belastingaangifte wordt geweigerd als je vanwege afrondingen 1 of 2 euro scheef loopt. Ik check voor aangifte (ook van de BTW) altijd even of de bedragen aan beide kanten en de verschillen ook samen 'matchen'. Soms moet ik om het kloppend te krijgen een bedrag dat eindigt op xx8,42 euro naar boven afronden dus naar xx9 euro. Mijn advies: check de V&W resultaat met je opnamen/stortingen en het EV en kijk of je niet gewoon 1 euro scheef loopt, wat je na afronding van een van die getallen niet hebt.
Ja volgens mij gaat het nu ook niet goed, waarom zet je nou de voorraad onder opbrengsten?
Wat ik denk is: zit in die 6706 inkoopkosten niet toevallig ook de 4444 van de voorraad inbegrepen? Zoals ik al eerder heb gepost denk ik dat dit het geval is, daarom dat het nu ook sluit door die correctieboeking, maar dat laat je alleen niet helemaal juist zien denk ik.
Je kunt niet verwachten dat iemand hier jouw jaarcijfers voor je gaat maken. Wat je kunt verwachten is dat als je er niet uit komt, dat iemand je op weg helpt. Ik denk dat die verwachting wel ingelost is, op bassi van jouw incomplete verhaal heb je meerdere reacties gekregen die je op weg hadden kunnen helpen. Als je het nu nog steeds niet ziet, dan lijkt het me beter om het toch uit te besteden.
Als beginnend ondernemer wil je natuurlijk zuinig zijn, maar een verkeerder aangifte is ook geen goed begin van je bedrijf. Ik denk dat je even het stapje moet maken van "helemaal zelf doen = gratis" naar "zo goed mogelijk aanleveren = betaalbaar". Als iemand op basis van jouw boekhouding (bijvoorbeeld in Excel?) de juiste jaarcijfers maakt, dan heb jij zekerheid en mogelijk is de aangifte dan toch door jezelf te doen!
Dus NU even snel uitbesteden, als het bevalt dan volgend jaar weer, als het te duur is naar jouw smaak, ga dan op zoek naar een cursus boekhouden om het zelf te blijven doen. Want is het wel belangrijk dat het goed gebeurt. Het gaat niet alleen om de aangifte, het is voor jou als ondernemer ook van groot belang hoeveel resultaat je behaalt. Het maakt nogal een verschil, -4900 of -123!
Het is niet mijn bedoeling om iemand mijn jaarrekeningen te laten maken, maar ik wil het gewoon begrijpen. Misschien heb je wel gelijk dat ik beter iemand in de hand had kunnen nemen, ter controle. Nu heb ik te veel onzekerheid, terwijl ik het voor mijn gevoel niet slecht gedaan heb.
Ik had ook de tip van KAU beter moeten lezen, sorry.
Ik heb inderdaad alle voorraad in de inkoopkosten geboekt. Het enige wat ik niet gedaan had was het verschil in voorraad op de balans boeken.
Dus nu heb ik 4444 euro debet op de balans geboekt via memoriaal en heb ik een verlies van 183 euro.