Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 17 maart 2011, 09:53
Sokken Winkel Sokken Winkel is offline
Lid
 
Geregistreerd: 13 maart 2011
Berichten: 11
Standaard

Beste Kau,

Zo moeilijk kan het toch niet zijn? Wij zijn in oktober met een webwinkel gestart. We hebben hiervoor eigen geld geinvesteerd en via prive stortingen in het bedrijf gebracht. Ongeveer 4500 euro.

We hebben ongeveer voor 2000 euro verkocht (1000 euro inkoop waarde).
Verder hebben we voor ongeveer 5500 euro voorraaad ingekocht. Ook hebben we wat kosten gemaakt in de zin van reklamekosten, enveloppen en postzegels.

De verlies/winst rekening is daardoor negatief. We hebben meer kosten gemaakt (inkopen voorraad en kosten) dan we hebben verkocht. Kosten ongeveer 7000 euro - verkopen 2100 = verlies -4900.

Ik heb bovenstaande bedragen even uit mijn hoofd gedaan.
Of zie ik het nou helemaal verkeerd?

Waar het mij eigenlijk om gaat is het invullen van de inkomsten belasting. Er is een rubriek winst/verlies, maar dat spreekt voor zich.

Wat ik het lastigste vindt zijn de activa en passiva. Wat vul ik nu aan welke kant precies in.

Activa:
Voorraad, nog te ontvangen BTW, banksaldo en openstaande debiteuren.

Passiva:
Eigen vermogen: prive stortingen, winst/verlies (of hoort dat hier niet).
Openstaande crediteuren

Als ik dit invul krijg ik de balans niet goed, behalve als ik het verlies hier weglaat.

PS. sorry voor de typefouten, maar mijn toetsenbord hapert af en toe.

Groeten,
Robin
Met citaat reageren
  #2  
Oud 17 maart 2011, 10:49
Kau Kau is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 15 oktober 2010
Berichten: 146
Standaard

Waarom beantwoord je mijn vragen niet? Je hebt gelijk wat betreft de activa en passiva kant dat staat allemaal goed, er gaat alleen iets anders niet goed, ik denk in de boekingen.

Je hebt een voorraad op de balans van 3724 en volgens jou nog 7000 euro ingekocht (dit samen met omzet van 2100 is het saldo verlies van ongeveer 4800). Het bedrag dat op de balans staat als voorraad staat NIET in de w&v. Dit betekent dat je totaal ongeveer 10.700 hebt ingekocht, maar dit kan niet want zoveel geld is er niet aanwezig op de bank en zoveel is er ook niet prive gestort. Loopt dat nog eens na.
__________________
www.administratie-kau.nl
Met citaat reageren
  #3  
Oud 17 maart 2011, 11:14
Sokken Winkel Sokken Winkel is offline
Lid
 
Geregistreerd: 13 maart 2011
Berichten: 11
Standaard

Wij zijn in oktober 2010 begonnen en dat is inderdaad de eerste keer dat de balans wordt opgemaakt. Het is geen voorraad van vorig jaar!

De voorraad heb ik ingeboekt als inkopen hoog. Ik vraag mij af of deze dan ook nog naar voorraad geboekt moeten worden.

Zou dat het kunnen zijn? Nu zijn het alleen maar kosten, maar ik heb wel een voorraad opgebouwd.

Is dat wat je bedoeld?
Met citaat reageren
  #4  
Oud 17 maart 2011, 11:29
Kau Kau is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 15 oktober 2010
Berichten: 146
Standaard

Voorraad kan je op 2 manieren boeken, gewoon direct in de inkoopkosten en dan tel je aan het eind van het jaar hoeveel voorraad je nog hebt staan en dat corrigeer je dan en boek je naar de balans.

Of je boekt direct alle inkoop op de voorraad en op het moment van verkoop boek je het weg naar de inkoopkosten.

Het staat dus OF op de balans onder voorraad OF op de w&v onder inkoop en niet beide.
__________________
www.administratie-kau.nl
Met citaat reageren
  #5  
Oud 27 maart 2011, 18:15
Marcelot Marcelot is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 25 september 2009
Berichten: 89
Standaard

Het feit dat je het nu kennelijk 'kloppend' hebt, wil nog niet zeggen dat het correct is. Ik heb het gevoel dat dat nog niet zo is. Ik citeer jezelf van pagina 1:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sokken Winkel Bekijk bericht
We hebben hiervoor eigen geld geinvesteerd en via prive stortingen in het bedrijf gebracht. Ongeveer 4500 euro. We hebben ongeveer voor 2000 euro verkocht (1000 euro inkoop waarde).
Verder hebben we voor ongeveer 5500 euro voorraaad ingekocht. Ook hebben we wat kosten gemaakt in de zin van reklamekosten, enveloppen en postzegels.
De verlies/winst rekening is daardoor negatief. We hebben meer kosten gemaakt (inkopen voorraad en kosten) dan we hebben verkocht. Kosten ongeveer 7000 euro - verkopen 2100 = verlies -4900.
De V&W moet aan de omzetkant ongeveer 2000 euro omzet tonen, aan de kosten kant van de V&W moeten de kosten komen die je hebt gemaakt om je voorraad aan te leggen. Die kosten samen met diverse kosten zitten kennelijk in de orde van de 7000 euro. Dan kom ik op een verlies hebben van ongeveer 5000 euro. Dat was ook jouw conclusie aan het begin.

Nu je met wat aanpassingen een 'kloppend'verhaal hebt, is het verlies 134 euro. Ik denk dat dit niet klopt. Je hebt toch 7000 uitgegeven en 2000 ontvangen? Maar ik laat het graag aan Kau of een anderen met een administratief beroep. Maar ik heb het gevoel dat je nu te 'creatief' bezig bent om het 'kloppend te krijgen en uit het oog verliest dat de aangifte de werkelijkheid moet beschrijven!

PS Ik weet niet of de belastingaangifte wordt geweigerd als je vanwege afrondingen 1 of 2 euro scheef loopt. Ik check voor aangifte (ook van de BTW) altijd even of de bedragen aan beide kanten en de verschillen ook samen 'matchen'. Soms moet ik om het kloppend te krijgen een bedrag dat eindigt op xx8,42 euro naar boven afronden dus naar xx9 euro. Mijn advies: check de V&W resultaat met je opnamen/stortingen en het EV en kijk of je niet gewoon 1 euro scheef loopt, wat je na afronding van een van die getallen niet hebt.
Met citaat reageren
  #6  
Oud 27 maart 2011, 21:40
Kau Kau is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 15 oktober 2010
Berichten: 146
Standaard

Ja volgens mij gaat het nu ook niet goed, waarom zet je nou de voorraad onder opbrengsten?

Wat ik denk is: zit in die 6706 inkoopkosten niet toevallig ook de 4444 van de voorraad inbegrepen? Zoals ik al eerder heb gepost denk ik dat dit het geval is, daarom dat het nu ook sluit door die correctieboeking, maar dat laat je alleen niet helemaal juist zien denk ik.
__________________
www.administratie-kau.nl
Met citaat reageren
  #7  
Oud 28 maart 2011, 12:29
Sokken Winkel Sokken Winkel is offline
Lid
 
Geregistreerd: 13 maart 2011
Berichten: 11
Standaard

Inderdaad, in de inkoop zit ook de voorraad inbegrepen.
Vandaar de correctie op de winst/verlies rekening.

Hoe zou ik dat moeten laten zien dan?

Groeten,
Robin
Met citaat reageren
  #8  
Oud 28 maart 2011, 14:31
Marcelot Marcelot is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 25 september 2009
Berichten: 89
Standaard

Robin,

Je kunt niet verwachten dat iemand hier jouw jaarcijfers voor je gaat maken. Wat je kunt verwachten is dat als je er niet uit komt, dat iemand je op weg helpt. Ik denk dat die verwachting wel ingelost is, op bassi van jouw incomplete verhaal heb je meerdere reacties gekregen die je op weg hadden kunnen helpen. Als je het nu nog steeds niet ziet, dan lijkt het me beter om het toch uit te besteden.

Als beginnend ondernemer wil je natuurlijk zuinig zijn, maar een verkeerder aangifte is ook geen goed begin van je bedrijf. Ik denk dat je even het stapje moet maken van "helemaal zelf doen = gratis" naar "zo goed mogelijk aanleveren = betaalbaar". Als iemand op basis van jouw boekhouding (bijvoorbeeld in Excel?) de juiste jaarcijfers maakt, dan heb jij zekerheid en mogelijk is de aangifte dan toch door jezelf te doen!

Dus NU even snel uitbesteden, als het bevalt dan volgend jaar weer, als het te duur is naar jouw smaak, ga dan op zoek naar een cursus boekhouden om het zelf te blijven doen. Want is het wel belangrijk dat het goed gebeurt. Het gaat niet alleen om de aangifte, het is voor jou als ondernemer ook van groot belang hoeveel resultaat je behaalt. Het maakt nogal een verschil, -4900 of -123!
Met citaat reageren
  #9  
Oud 28 maart 2011, 21:00
Sokken Winkel Sokken Winkel is offline
Lid
 
Geregistreerd: 13 maart 2011
Berichten: 11
Standaard

Marcelot,

Het is niet mijn bedoeling om iemand mijn jaarrekeningen te laten maken, maar ik wil het gewoon begrijpen. Misschien heb je wel gelijk dat ik beter iemand in de hand had kunnen nemen, ter controle. Nu heb ik te veel onzekerheid, terwijl ik het voor mijn gevoel niet slecht gedaan heb.

Ik had ook de tip van KAU beter moeten lezen, sorry.

Ik heb inderdaad alle voorraad in de inkoopkosten geboekt. Het enige wat ik niet gedaan had was het verschil in voorraad op de balans boeken.
Dus nu heb ik 4444 euro debet op de balans geboekt via memoriaal en heb ik een verlies van 183 euro.
Bijgevoegde afbeelding(e)
Bestandstype: jpg memoriaal.jpg‎ (7,2 KB, 10x gelezen)
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Inkomstenbelasting Hoe IB 2010 invullen? bolletje Belasting 9 20 maart 2011 10:06
Wat in balans op aangifte IB voor ondernemers? annet2008 Belasting 4 15 april 2009 00:08
Vragen over invullen IB voor ondernemers mdt Belasting 0 30 maart 2009 19:18
Aangifte IB 2007: wat te doen met terugontvangen BTW en IB 2006? djbel Belasting 9 22 maart 2008 23:17
Aangifte IB 2007: balans Matthe Belasting 2 23 februari 2008 12:40


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 20:10.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon