Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

 
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Prev Vorig bericht   Volgende bericht Next
  #5  
Oud 19 juli 2011, 20:19
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 979
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jaapio Bekijk bericht
Hi all,

Stel je een volgende situatie voor (fictief):
Jaap aangezien je aangeeft dat het om een fictieve case gaat ga ik alleen even kort reageren, uitgebreid ingaan op details is zinloos want het gekozen voorbeeld vind ik al erg onwaarschijnlijk..

- Foutieve aangiften moeten altijd gecorrigeerd worden, uiteraard moet het wel gaan om wat substantiëlere bedragen, ook de belastingdienst zit niet te wachten op een herziening van een aangifte vanwege een vergeten factuur van 500 euro.
- Zoals Marjan ook aangeeft, zodra je weet dat er (ernstige) fouten in je aangifte zitten meld je dat bij de belastingdienst.
- Een boekhouder of accountant kan sinds vorig jaar ook (makkelijker) door de belastingdienst (mede)aansprakelijk gesteld en beboet worden voor het doen foutieve aangiftes.
- Een klant heeft in elke overeenkomst het recht om zijn leverancier/dienstverlener civielrechtelijk aan te spreken voor geleden schade als gevolg van ernstige tekortkomingen in de dienstverlening, bij aantoonbaar frauduleuze aangiften lijkt het me niet heel moeilijk om hier een veroordeling op te krijgen. Vaak word door de klager de kosten van zo'n procedure als probleem gezien, dus in de praktijk moet het echt om grotere vorderingen gaan wil het via de rechter verhalen van dit soort kosten "rendabel" zijn.

De case die je beschrijft lijkt niet heel realistisch, een boekhouder die niet bestaande kosten opvoert buiten medeweten van de klant om zijn eigen kosten terug te verdienen klinkt onzinnig. het is gewoon rechtlijnige fraude die makkelijk te bewijzen valt. Geen enkele weldenkende boekhouder gaat dat doen..

In de praktijk ontstaat de onvrede vaak na een fiscale correctie omdat de boekhouder vooraf de gekozen fiscale oplossing niet goed heeft doorgesproken met de klant, waardoor de klant verrast word door de naheffing. Er zijn nu eenmaal posten waar je verschillend naar kan kijken fiscaal gezien., zonder dat er sprake is van poging tot fraude Het is heel belangrijk dat de boekhouder een oplossing kiest waar de klant het mee eens is of weet welk risico hij neemt (de kans op - en de hoogte van de eventuele correctie).
Met citaat reageren
 

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Richtlijn gevraagd. Wat kost een boekhouder? Greetje Administratie 3 16 juli 2011 12:57


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 01:33.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon