Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Administratie

Mededelingen

Administratie Factureren, financiële boekhouding, jaarrekening, urenregistratie, kilometeradministratie, archiveren...

 
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Prev Vorig bericht   Volgende bericht Next
  #2  
Oud 30 oktober 2012, 14:08
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 979
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard

De investeringsaftrek moet worden aangevraagd in het jaar dat je de verplichting aangaat, maar als je de machine niet in gebruik hebt genomen kan de feitelijke aftrek pas in het volgende jaar vallen.

Dit is wat het handboek ondernemen (hoofdstuk 7.2.2 vanaf pagina 50) erover zegt

Citaat:
Wanneer kunt u investeringsaftrek toepassen?
U hebt recht op investeringsaftrek als u in 2012 voor meer dan
€ 2.300 investeert in bedrijfsmiddelen. U investeert in een bedrijfsmiddel
in het jaar waarin u het koopt en dus een betalingsverplichting
aangaat. In dat jaar kunt u de investeringsaftrek toepassen.
Misschien neemt u een bedrijfsmiddel nog niet in het jaar van de
investering in gebruik. Dan moet u soms een deel van de investeringsaftrek
doorschuiven naar een later jaar.

Let op!

De investeringsaftrek moet wel worden aangevraagd in het jaar waarin de
verplichting is aangegaan, ook als dit in dat jaar nog niet tot aftrek leidt.
U kunt dit aangeven in de jaarstukken bij de aangifte.
Je kunt / moet in elk geval het deel dat je betaald hebt in 2012 in aftrek brengen, dus alvast betalen in 2012 lijkt me dan niet te werken..

Maar waarom denk je nog extra voordeel te behalen door in 2012 te betalen?
En kom je daadwerkelijk boven de (eerste) investeringsgrens, kortom investeer je meer dan 55.000 euro.

Mij lijkt het eenvoudigst om 1 machine in 2012 te bestellen en 1 machine in 2013 (eventueel kan je wel eind 2012 bestellen maar nog niets betalen)

Maar als het daadwerkelijk om een investering groter dan 55.000 euro gaat dan zou ik toch even een fiscalist raadplegen. die moet je met 1 a 2 uur werk toch wel een goed advies moeten kunnen geven. over elke 1000 euro is de gemiste investeringsaftrek potentiel 280 euro. (28%) dus een betaald advies lijkt me heel snel terug verdiend.
Met citaat reageren
 

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Hoe factuur aan andere handelsnaam uitreiken? ErikN Administratie 1 20 maart 2012 19:15
Factuur naar foutief adres verstuurd viviane_bronkhorst Administratie 6 1 december 2011 23:36
Factuur opnieuw uitreiken op andere naam? marlies84 Administratie 9 13 oktober 2011 17:57
Factuur in verkeerde jaar geboekt - wat nu? Melusine Administratie 6 3 november 2010 10:53
Verkeerde factuur verstuurd Maurice65 Administratie 2 24 oktober 2010 14:29


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 14:00.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon