Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Markt > Omgaan met opdrachtgevers

Mededelingen

Omgaan met opdrachtgevers Hoe kun je het gedrag van je opdrachtgever beïnvloeden? Hoe bepaal je je uurtarief? Wat te doen als de factuur niet betaald wordt? Hoe ga je om met problemen in een project?

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 9 juli 2007, 12:38
Sofie's schermafbeelding
Sofie Sofie is offline
Veteraan

Weblogartikelen: 1
Standaard Re: "Standaardeisen" proefopdracht?

Ik werd een tijdje geleden ook gevraagd voor een proefopdracht en ben er ook zowat 'ingelopen', lijkt het nu!

Ik heb 2 teksten geschreven aan een eerder symbolisch bedrag en er dus quasi niets aan verdiend. Daarna kreeg ik een mail om 1 van de teksten aan te passen en sindsdien niets meer van gehoord! Ze hadden 'beloofd' dat er na die opdracht nog veel opdrachten zouden volgen, maar dat was dus blijkbaar ook niet waar. Ik was nochtans heel tevreden over het resultaat...

En het zal jullie niet verbazen, maar de factuur hiervan is nog steeds niet betaald.

Ik twijfel sterk of ik zoiets nog doe in de toekomst. Ik weet zelf wat ik waard ben en ik dat ik goed werk aflever, dus waarom zouden ze me eerst moeten testen?! Ik laat een vakman toch ook niet eerst de halve keuken installeren vooraleer ik beslis hem in dienst te nemen...

Website
Met citaat reageren
Oud 9 juli 2007, 17:41
Marjan Marjan is offline
Veteraan

Een proefopdracht is naar mijn idee een opdracht en dient gewoon betaald te worden, je steekt er immers tijd in en daar moet je als freelancer van leven. Ik heb er zelf geen ervaring mee althans niet in de letterlijke zin. Wat ik wel doe is quick scans uitvoeren (tegen betaling uiteraard). De resultaten hiervan koppel ik terug aan de opdrachtgever met een advies voor een verbetertraject. Huurt de opdrachtgever mij daarvoor in dan krijgen ze de quickscan alsnog gratis (wordt afgetrokken van de eerste nota) maar hiervoor moeten ze dan wel eerst de factuur van de quick scan betaald hebben! Huren ze mij niet in voor het vervolgtraject dan heb ik in ieder mijn quick scan betaald gekregen.
Met citaat reageren
Oud 9 juli 2007, 19:47
erix's schermafbeelding
erix erix is offline
Veteraan

Weblogartikelen: 2
Stuur een bericht via Skype™ naar erix

Omdat we het hier niet hebben over een limo van 50 mille, maar om opdrachten die vrijwel altijd op te delen zijn in kleinere stukken (of uit zichzelf al een beperkte omvang hebben) is het geven en aannemen van proefopdrachten een non-discussie . Je kunt als opdrachtgever als de productie tegenvalt gewoon de samenwerking opzeggen en een ander zoeken en ook de opdrachtnemer kan om allerlei redenen besluiten te stoppen.
Een slimme opdrachtgever rept dus uberhaupt niet over het afleggen van een proeve van bekwaamheid.

Ik ben zowel opdrachtgever als -nemer. Ik verstrek opdrachten en ook bij sub optimaal resultaat wordt er gewoon betaald - ik moet er zelf dan wat meer energie in steken. Maar een 2e opdracht is dan minder voor de hand liggende (tenzij iemand graag wil en wil leren).
Als opdrachtnemer heb ik ooit 1x een proefopdracht gedaan. Het ging om mijn eerste grote klus van duizenden euro's (het schrijven van een opleiding). Ik zou dat nu niet meer doen, maar destijds vind ik het de moeite waard.

www.erikbouwer.nl
Met citaat reageren
Oud 10 juli 2007, 09:11
Adine Versluis's schermafbeelding
Adine Versluis Adine Versluis is offline
Moderator

Ok! Dan geloof ik dat ik mezelf maar voorneem om niet in te gaan op mensen die eerst een proefopdracht willen.

Met citaat reageren
Oud 12 juli 2007, 02:33
Koen's schermafbeelding
Koen Koen is offline
Seniorlid

Ik heb toevallig ook net een soort van proefopdracht gedaan en het is nu net af en inderdaad ik hoor er al een paar dagen niets meer van.
Terwijl ik eerder vrij veel contact met hem had.

En dan lees ik dit zo en dan vrees ik met grote vrezen...

Als dit niets wordt dan is het ook einde proefopdrachten voor mij

Rush Internetdiensten
Professioneel, persoonlijk en betaalbaar.
Met citaat reageren
Oud 12 juli 2007, 08:41
JuliaV JuliaV is offline
Lid

Ik was aan het rondklikken op het grote web en kwam op deze website een interessante manier tegen voor het doen van proefopdrachten.
Op deze manier kost het niet zoveel tijd voor de freelancer. De opdrachtgever krijgt een praktisch voorbeeld van de kwaliteiten van de freelancer zonder dat deze er echt misbruik van kan maken.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door www.onlinecopy.nl
Misschien is uw huidige communicatie met een paar ingrepen creatiever en overtuigender te maken.

Mail 20 willekeurige regels tekst uit uw corporate brochure, productfolder, jaarverslag, website, advertentie, mailing, nieuwsbrief, persbericht of waaruit dan ook.

Binnen 48 uur ontvangt u ze weer terug. Opnieuw getoonzet, gelardeerd met zinderende woorden en helder geformuleerd met sterke zinnen.

Ik hoef daarvoor niets te weten over uw onderneming of organisatie, over achtergronden, doelgroepen of doelstellingen: ik laat u gewoon zien wat met creatief taalgebruik mogelijk is. Doen! Het kost u niets.
In dit voorbeeld gaat het om tekstschrijvers maar ik denk dat voor veel andere werkvelden ook wel soortgelijke mini-opdrachtjes te verzinnen zijn.

Een portfolio geeft in veel gevallen al een heel goed beeld over de prestaties van een freelancer. Proefopdrachten zijn wat mij betreft dan overbodig, maar dit kan een leuk alternatief zijn.
Met citaat reageren
Oud 16 juli 2007, 15:05
Sofie's schermafbeelding
Sofie Sofie is offline
Veteraan

Weblogartikelen: 1

Hoi Koen,

Hopelijk hoor je snel iets!

Ikzelf heb nog steeds één factuur openstaan van alle facturen die ik ooit uitschreef. Twee keer raden van wie? De proefopdracht!! Ik voel me er gebruikt door . Je krijgt dan al bijna niets betaald voor die opdracht, dan geven ze geen feedback en vervolgens betalen ze de kleine factuur niet.

Ik zal nooit meer een opdracht van hen aannemen, dat is wel duidelijk.

Website
Met citaat reageren
Oud 16 juli 2007, 15:29
Adine Versluis's schermafbeelding
Adine Versluis Adine Versluis is offline
Moderator

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Koen Bekijk bericht
Ik heb toevallig ook net een soort van proefopdracht gedaan en het is nu net af en inderdaad ik hoor er al een paar dagen niets meer van.
Terwijl ik eerder vrij veel contact met hem had.

En dan lees ik dit zo en dan vrees ik met grote vrezen...

Als dit niets wordt dan is het ook einde proefopdrachten voor mij
Ik hoop dat je er nog wat van te horen krijgt! Maar zo te zien zijn de ervaringen met proefopdrachten eenduidend... slecht!

Met citaat reageren
Oud 16 juli 2007, 19:34
Hetty Dalsheim's schermafbeelding
Hetty Dalsheim Hetty Dalsheim is offline
Veteraan

Stuur een bericht via MSN naar Hetty Dalsheim

Ik heb ook een proefopdracht gedaan. Dit was voor een uitgeverij. De opdracht werd betaald als die goed bevonden werd. Hij is goed bevonden en ik heb er een grote opdracht uit kunnen halen. Het was de eerste freelance opdracht waarmee ik mij bedrijf vier jaar geleden begon.

De opdracht die ik moest doen was een handelingschema herschrijven voor een boek. Dat heb ik gedaan en toen mocht ik nog heel veel van deze handelingsschema's herschrijven.

Het kan dus ook goed aflopen. Wel heb ik alles van te voren op papier laten zetten. Ik had dus een bewijs van onze afspraak die we hadden gemaakt. Dit wil ik iedereen adviseren. Altijd alle afspraken op papier zetten of laten zetten, met een handtekening en datum eronder.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten