Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Markt > Marketing en acquisitie

Mededelingen

Marketing en acquisitie Sommige freelancers hebben altijd opdrachten. Ze weten precies welk klantprobleem ze oplossen. Ze hebben focus en onderscheiden zich van andere freelancers. Ze publiceren en netwerken actief, want interessante opdrachten komen vaak via-via. Met de opdrachten die niet bij hun passen, maken ze iemand in hun netwerk blij.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 10 juli 2007, 22:58
erix's schermafbeelding
erix erix is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 9 januari 2006
Berichten: 1.032
Weblogartikelen: 2
Stuur een bericht via Skype™ naar erix
Standaard Re: Kun je aan klanten komen zonder koude acquisitie?

Zoals kortgeleden is onderzocht door het ministerie van EZ is telemarketing irritanter naarmate er minder sprake is van een relatie tussen prospect (consument in dit geval) en aanbieder (koude telemarketing vs warm). Er wordt (gelukkig! ) zelfs gepleit voor wettelijke regelingen om de ellende te beperken, waar nu zelfregulering centraal staat.

Moraal van dit verhaal: ook als freelancer boek je volgens mij het meeste succes door 'warm' te acquireren. Bedrijven die jou volstrekt niet kennen, zullen over het algemeen niet erg enthousiast zijn. Vanuit de freelancer bezien is dit schieten met hagel: als je raak schiet heeft dat meer met geluk te maken dan met wijsheid. Je treft toevallig iemand die mogelijk behoefte heeft aan jouw dienst of product.

Je kunt als freelancer wel creatief met je netwerk omgaan. Leg relaties tussen jouw relaties en derden. Probeer na te gaan wie binnen jouw relaties connecties heeft met andere bedrijven ( a la LinkedIn). Je kunt dergelijke verbanden gebruiken - door letterlijk iemand te gebruiken als kruiwagen, als referentie, als gemeenschappelijke kennis. Je kunt er ook mee laten zien dat je deel uit maakt van het betreffende netwerk, dat je verder kijkt dan je neus lang is en dat je overzicht hebt over de markt. En last but not least: je kunt laten zien dat je niet zo maar iemand benadert, maar een bedrijf waarvan jij denkt dat jij er toegevoegde waarde aan kunt leveren. Dat laatste kan je alleen maar onderbouwen met feitelijkheden: relevante vakkennis, ervaring, inzichten. Dat spreekt meer aan dan botweg zo maar bedrijven benaderen.

Dus bodem van het spaarvarkje in zicht ? Dan je bestaande netwerk onderzoeken, buiten kaders denken, veel surfen, verbanden leggen. Daar overigens ook de tijd voor nemen: niet een uurtje, maar dagen. Daarna komen de nieuwe mogelijkheden vanzelf.

@NoX: goede bedrijfsnaam trouwens!
__________________
erix

www.erikbouwer.nl
Met citaat reageren
  #2  
Oud 10 juli 2007, 23:09
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.338
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Kun je aan klanten komen zonder koude acquisitie?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door erix Bekijk bericht
is telemarketing irritanter naarmate er minder sprake is van een relatie tussen prospect (consument in dit geval) en aanbieder (koude telemarketing vs warm).
Uiteraard. Eigenlijk vind ik het vreemd dat ik regelmatig gebeld wordt over investeringen in China, de reorganisatie van mijn personeelsafdeling (n=1), een nieuw concept voor rietmatmarketing, ..., maar nooit door freelancers die best iets zinnigs te bieden zouden hebben.
__________________
René
Met citaat reageren
  #3  
Oud 10 juli 2007, 23:14
erix's schermafbeelding
erix erix is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 9 januari 2006
Berichten: 1.032
Weblogartikelen: 2
Stuur een bericht via Skype™ naar erix
Standaard Re: Kun je aan klanten komen zonder koude acquisitie?

Rene, ik heb vreselijk veel te bieden zoals je weet maar ik bel inderdaad te weinig.

Het onderzoek van EZ is het gevolg van PvdA druk op de telemarketing business (outbound callcenters) die "altijd onder etenstijd bellen".
Ik denk dat bedrijven, hoe klein ook (in hun acquisitie) kunnen leren van hoe consumenten (zijn ook mensen) reageren op telemarketing.

Freelancers moeten het gewoon doen van meer intelligente vormen van (personal) marketing!
__________________
erix

www.erikbouwer.nl
Met citaat reageren
  #4  
Oud 11 juli 2007, 10:12
Mariëlle Schrijft's schermafbeelding
Mariëlle Schrijft Mariëlle Schrijft is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 20 maart 2006
Berichten: 216
Standaard Re: Kun je aan klanten komen zonder koude acquisitie?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rene Bekijk bericht
Eigenlijk vind ik het vreemd dat ik regelmatig gebeld wordt over investeringen in China, de reorganisatie van mijn personeelsafdeling (n=1), een nieuw concept voor rietmatmarketing, ..., maar nooit door freelancers die best iets zinnigs te bieden zouden hebben.
Ik heb een tijd voor een kleiner bedrijf gewerkt. Mijn favorieten:
* de eindverantwoordelijke voor het sanitair (één wc): "tja, daar hangen we allemaal wel eens een nieuw wc-rolletje op."
* de manager van de koffie en theevoorzieningen (twee senseo´s en een waterkoker)

En verder een bombarement van vragen (volgens mij kreeg ik soms wel vijf of zes van dit soort telefoontjes per dag) naar de meeste vreemde functies voor een bedrijf waar vier mensen vast werkten.
__________________
Mariëlle schrijft
Passie voor de inhoud
Helderheid in complexiteit
Met citaat reageren
  #5  
Oud 11 juli 2007, 10:19
erix's schermafbeelding
erix erix is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 9 januari 2006
Berichten: 1.032
Weblogartikelen: 2
Stuur een bericht via Skype™ naar erix
Standaard Re: Kun je aan klanten komen zonder koude acquisitie?

Hanteer het juiste jargon, want echte Lancelotters hebben veel functies:

- chief executive sanitairy operations
- manager housing
- chief purchasing officer
- head of IT department
- senior management assistant of the chairman of the board of directors
- customer services director
- manager after sales
- manager large accounts
- director EMEA (Europe, Middle East, Africa, die laatste twee als je wel eens een ansichtkaart uit die regio's ontvangt).

Vergeet niet: iedere Lancelotter is zowel DGA (directeur/grootaandeelhouder)en DMU (decision making unit)! Laat ze maar komen, die telemarketinghyena's.
__________________
erix

www.erikbouwer.nl
Met citaat reageren
  #6  
Oud 11 juli 2007, 12:18
mimamaartje's schermafbeelding
mimamaartje mimamaartje is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 30 januari 2006
Berichten: 153
Standaard Re: Kun je aan klanten komen zonder koude acquisitie?

Ik wordt altijd heel blij van de post geadresseerd aan degene die die verantwoordelijk is voor de personeelsuitjes .
Met citaat reageren
  #7  
Oud 11 juli 2007, 12:25
Mariëlle Schrijft's schermafbeelding
Mariëlle Schrijft Mariëlle Schrijft is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 20 maart 2006
Berichten: 216
Standaard Re: Kun je aan klanten komen zonder koude acquisitie?

En als we dat nou ook van de belasting af konden trekken, die personeelsuitjes, dan werden we helemaal erg blij.

Ik ga namelijk volgend week met hele bedrijf een week naar Frankrijk
__________________
Mariëlle schrijft
Passie voor de inhoud
Helderheid in complexiteit
Met citaat reageren
  #8  
Oud 28 september 2007, 12:26
Hilde Hilde is offline
Lid
 
Geregistreerd: 28 september 2007
Berichten: 14
Standaard Re: Kun je aan klanten komen zonder koude acquisitie?

Dag,

Zelf ben ik nog maar net een paar maanden bezig als freelance illustrator/ontwerper. De vraag in deze discussie "kun je aan klanten komen zonder koude acquisitie?" zou ik niet direct met ja of nee kunnen beantwoorden.

Momenteel timmer ik hard aan de weg om opdrachten binnen te halen en dat doe ik op verschillende manieren:
-twee eigen websites gemaakt en deze aangemeld bij zoekmachines, startpagina's, linkjes geruild, enzovoort. De zoektocht naar nieuwe linkruilen gaat constant door. Hoe meer bezoekers, hoe beter!
-ik ga op een beurs staan en daar deel ik ook visitekaartjes uit.
-ik registreer me op forums die liggen in het verlengde van m'n bezigheden.
-ik deel visitekaartjes en webadressen uit aan vrienden, familie en kennissen.

Koude acquisitie heb ik ook al gedaan , hoewel ik dat -net als zo te lezen veel anderen- best eng vind. Eerst maak ik van tevoren een lijst met adressen en telefoonnummers van mogelijk interessante bedrijven, vervolgens ga ik af en toe een ochtendje bellen.
Het eerste telefoontje is het engst, maar eigenlijk valt het me toch altijd mee als ik eenmaal aan het bellen ben. Het is zeker de moeite waard om zelf actief potentiële klanten te benaderen, al was het alleen maar om meer informatie over de markt te krijgen.
Via deze manier van koude acquisitie heb ik tot nog toe twee afspraken kunnen maken om mijn werk te laten zien bij een bedrijf, het is misschien niet zo heel veel, maar toch meer als niets.

Verder benader ik ook bedrijven via mailtjes met mijn verhaal en dat werkt vaak ook heel goed, ik heb er in elk geval al 1 concrete opdracht door binnen kunnen halen.

Hilde
__________________
www.hildereurink.nl DTP, webontwerp, dessinontwerp
www.schildertuin.nl website vol creativiteit
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
marketing

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 10:09.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon