Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Markt > Omgaan met opdrachtgevers

Mededelingen

Omgaan met opdrachtgevers Hoe kun je het gedrag van je opdrachtgever beïnvloeden? Hoe bepaal je je uurtarief? Wat te doen als de factuur niet betaald wordt? Hoe ga je om met problemen in een project?

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 28 januari 2006, 21:34
Isabelle's schermafbeelding
Isabelle Isabelle is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 2 januari 2006
Berichten: 187
Weblogartikelen: 8
Wink Re: Betalingsherinnering

Hé Mark, mag dat wel? Ik bedoel, is dat juridisch in de haak? Ik zou dat nooit doen, pas na een forse betalingsachterstand. Leuker is het om een kleine korting te geven als de rekening binnen 14 dagen betaald wordt. Ik zet trouwens ook altijd 14 dagen erop. Met elke klant die zich daaraan houdt, ben ik blij.

Isabelle
Met citaat reageren
  #2  
Oud 28 januari 2006, 22:37
Mark Mark is offline
Lid
 
Geregistreerd: 23 januari 2006
Berichten: 8
Standaard Re: Betalingsherinnering

In ieder geval klinkt de korting wel een stuk positiever.
Goede tip.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 29 januari 2006, 14:21
erix's schermafbeelding
erix erix is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 9 januari 2006
Berichten: 1.032
Weblogartikelen: 2
Stuur een bericht via Skype™ naar erix
Standaard Re: Betalingsherinnering

Er is wel een verschil tussen wat mogelijk is en wat handig is, maar na het verstrijken van de betalingstermijn kan je als freelancer wettelijke handelsrente in rekening brengen.
Volgens de NVJ wisselt de hoogte maar is het momenteel 9,25% op jaarbasis. De rente gaat in na de betaalperiode (bv 30 dagen) na de factuurdatum (bv 1 april). Je kunt als freelancer op je factuur vermelden: "Vanaf 30 dagen na de factuurdatum bent u de wettelijke vertragingsrente exart. 119a Boek 6 BW verschuldigd ter hoogte van 9,25%."

Of dit een aantrekkelijke optie is hangt af van de hoogte van het bedrag en het soort relatie die je hebt met je opdrachtgever. M.a.w. het wordt kiezen of delen: afscheid nemen van kleine opdrachtgevers die slecht betalen of een grote klant wat harder achter de broek zitten als deze niet op tijd betaalt, met het risico dat met de laatste betaling ook de laatste opdracht is binnengehaald...

NVJ-leden (journalisten etc) kunnen een dergelijke vordering uit handen geven aan de NVJ, dus dat scheelt weer stress. Alles hierover in De Journalist van 27-1-06 of via de freelnace advies dienst van NVJ

En een korting werkt natuurlijk altijd beter!
Met citaat reageren
  #4  
Oud 7 maart 2006, 22:44
Jaap's schermafbeelding
Jaap Jaap is offline
Lid
 
Geregistreerd: 5 maart 2006
Berichten: 22
Standaard Re: Betalingsherinnering

Sinds kort factureer ik kleinere opdrachten direct bij de opdrachtbevestiging. Het geld is dan soms al binnen als ik nog niet klaar ben. Bij grotere opdrachten laat ik een deel ook direct bij de opdrachtbevestiging betalen.

Ik had ook het probleem dat sommige klanten laat betaalden (geen kwade wil, maar vaak gewoon traag). Sinds enige tijd heb ik een coach en hij stelde voor om de rekeningen niet meer achteraf te sturen, maar (deels) vooraf. En - wellicht opvallend - ik heb nog geen klacht gehoord.

Voor onderhoudscontracten (ik bouw ook websites) wil ik gaan werken met een strippenkaart. Daarbij kopen klanten vooraf uren in (betalen dus vooruit). Daartegenover stel ik extra service, zoals analyse van bezoekersstatistieken.

Tot slot: ik hanteer ook een 14-dagen-termijn voor de betaling. En de herinnering verstuur ik pas na een maand. Zo kan ik toch op redelijk korte termijn de herinnering versturen zonder de klant het gevoel te geven dat ik er boven op zit.
__________________
Jaap van de Putte,
www.2useit.nl -- we make IT usable
Met citaat reageren
  #5  
Oud 8 maart 2006, 00:58
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.338
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Betalingsherinnering

Vooruit factureren werkt inderdaad prima bij grote bureaucratische opdrachtgevers, die altijd betalen, maar onuitstaanbaar langzaam. Elke factuur wordt daar volgens dezelfde procedurele routine afgehandeld, ongeacht of hij drie maanden na afloop of drie maanden vóór de start van een opdracht wordt gestuurd. Doe er je voordeel mee.

Maar kleinere opdrachtgevertjes waarderen het vaak niet om een factuur te krijgen voor er iets geleverd is.
__________________
René
Met citaat reageren
  #6  
Oud 9 maart 2006, 10:03
Annedien Hoen's schermafbeelding
Annedien Hoen Annedien Hoen is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 7 februari 2006
Berichten: 246
Stuur een bericht via MSN naar Annedien Hoen
Standaard Re: Betalingsherinnering

Ik laat mensen sowieso altijd een aanbetaling doen. Dit is een lekker gevoel want je hebt dan een groot deel van het risico weggenomen. Een collega van me drukte het prachtig uit:
"Dat voorschot is mijn contactsleutel. Je gaat toch ook niet naar de MediaMarkt, neemt een DVD-speler mee, sluit 'm thuis aan, constateert dat hij het doet en gaat dan naar de MediaMarkt om te betalen?".

Het verwonderde me in eerste instantie, maar deze aanpak werkt vlekkeloos. (Natuurlijk mede omdat ik gewoon netjes lever ;-)
__________________
Alchemizer
Met citaat reageren
  #7  
Oud 9 maart 2006, 15:48
JP (één)'s schermafbeelding
JP (één) JP (één) is offline
Lid
 
Geregistreerd: 7 maart 2006
Berichten: 44
Standaard Re: Betalingsherinnering

Ik laat geen aanbetalingen doen. Is ook wat lastig in een branche waar achteraf op basis van daadwerkelijk gemaakte uren gefactureerd wordt. Veel problemen heb ik om me heen trouwens nog niet gezien, mogelijk dat ik dan toch ook met een soort van (éénmalig) voorschot zou willen werken.

Als betalende partij merk ik dat ik graag op tijd betaal. Het geeft een professionele(re) indruk en het bespaart me ook tijd ... al die onnodige contactmomenten waar geen positieve energie in zit.
Dat lijkt me ook de les bij "wanbetalers", de juiste persoon gewoon lekker vaak telefonisch lastig vallen.
Met citaat reageren
  #8  
Oud 10 maart 2006, 17:47
Isabelle's schermafbeelding
Isabelle Isabelle is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 2 januari 2006
Berichten: 187
Weblogartikelen: 8
Standaard Re: Betalingsherinnering

Wow, ik ga dit ook durven! Ik heb vandaag een factuur gestuurd aan een organisatie waar ik tussen 2 maanden geleden en eind april a.s. een heleboel kleine rommeltjes voor doe en gewoon meteen het hele bedrag in rekening gebracht. Gek genoeg voelde ik me daar een beetje 'schuldig' over. Nu ik dit zo lees, wordt dat gevoel al een stuk minder!

Isabelle
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
betalingsgedrag

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 10:58.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon