|

9 mei 2006, 11:53
|
 |
Veteraan
|
|
|
|
Re: De Grote Vraag: Waarom?
Merkte bij mijn vorige werkgever dat ik nogal lui werd met een baas boven me....mijn persoonlijke doelen gingen langzaam maar zeker naar de kl*te en ik vond het allemaal wel best, als ik maar om 6 uur thuis was.
Bovendien ben ik veel te eigenwijs om een baas boven me te hebben. Als zelfstandige krijg ik genoeg kritiek, maar nu van mezelf...Als ik iets niet goed doe kan ik maar 1 iemand de schuld geven...
Het belastingvoordeel was overigens mijn eerste reden om te gaan freelancen. Als student met een paar opdrachtgevers had ik geen zin om over die paar duizend euro belasting te betalen en aangezien ik genoeg tijd had om het belastingtechnisch allemaal uit te zoeken leverde me het geld op. En geld kun je gebruiken als student zijnde....
Niels
|

10 mei 2006, 11:23
|
 |
Seniorlid
|
|
|
|
I'm a wandering spirit (koor: wandering Spiriiiit)
yes I am a restless soul
wandering spirit (koor)
there's no place that I can call my home
Deze woorden komen Mick Jagger uit het hart. Zelf ben ik wat honkvaster, maar ik merk dat ik het leuk vind om bij veel verschillende opdrachtgevers een kijkje in de keuken te krijgen. Zo krijgt mijn nieuwsgierige schrijversbrein veel stof tot schrijven  .
|

17 juni 2006, 13:06
|
 |
Veteraan
|
|
|
|
Ben nu al aan mijn anderhalve maands jubileum als freelancer...
Waarom?
Ik heb meerdere redenen:
Liever geen discussie meer over de dingen die ik leuk, spannend, boeiend en belangrijk vind (Geen baas).
Mijn eigen tijd indelen!!!
Ik wil zelf navigeren, mijn koers uitzetten, mijn eigen ontwikkeling vormgeven.
(hoewel dat laatste nu nog wel in een stadium van het ontdekken van de mogelijkheden bevindt: dat zou kunnen en dat en dat ook...)
Verschillende dingen kunnen doen! Verschillende mensen, onderwerpen, media...
Maar: ik moet daar allemaal nog wel een beetje ingroeien...
|

18 juni 2006, 17:39
|
 |
Seniorlid
|
|
|
|
Hoofdzakelijk omdat ik het altijd beter wist dan mijn baas.
Nee, zonder dollen, echt!
Als techneut bracht ik het tot onderdirecteur van een bedrijf en mijn baas was een omhoog gevallen marketing/sales manneke, dat werkelijk dacht mij te moeten uitleggen hoe ik bepaalde technische problemen op moest lossen.
Toen ik hem vertelde dat hij zich beter op verkopen kon richten en mij met rust moest laten, zodat ik mijn werk kon doen, betekende dat het einde van mijn corporate life.
Op dat moment (in maart 1988) beloofde ik mezelf NOOIT meer voor een bedrijf te werken. Die belofte heb ik gehouden en ik heb er geen seconde spijt van gehad!

Laatst gewijzigd door Gerrit; 18 juni 2006 om 17:45
|

27 juni 2006, 13:24
|
 |
Moderator
|
|
|
|
Al vijf jaar vrij en blij! Minder spanning, minder gezeik, meer plezier, meer geleerd, fijner leven. Sommige mensen passen gewoon niet in een dwangbuisje van 9 tot 6.
|

31 juli 2006, 21:29
|
Lid
|
|
|
|
Omdat mijn spanningsboog 4 à 5 maanden is en dat niet echt lekker staat op je CV. En omdat ik een grote hang naar vrijheid en zelfstandigheid heb.
Eigen baas voel ik me trouwens niet echt - ik werk als interim communicatieadviseur of -coördinator. En ook een interim-er heeft een baas...
|

6 augustus 2006, 15:43
|
 |
Verbannen
|
|
|
|
Ik ben nog niet aan het freelancen, maar kan wel vertellen waar ik wil gaan freelancen. Komt ie:
Om te beginnen heb ik altijd (al vanaf school) de wens gehad om ooit "voor mijzelf te werken". Dat is iets wat gewoon in mij zit. Ik werk nu al een flink aantal jaren diverse IT bedrijven. Wat mij daar met name opvalt is hoe onbelangrijk medewerkers zijn geworden voor de organisatie. Het enige wat echt telt is wat je oplevert voor het bedrijf. Dat je daarnaast ook nog opleiding nodig hebt (IT ontwikkelingen gaan razend hard), leuke opdrachten wil en carriere wil maken wordt eigenlijk als lastig ervaren. Tuurlijk, naar buiten toe profileren veel grote IT bedrijven alsof alles mogelijk is. Als je wat meer ervaren bent, kom je tot de conslusie dat er eigenlijk meer onmogelijkheden zijn bij dergelijke bedrijven. Daarbij heb ik een keus gemaakt. Als ik puur en alleen op projecten werk voor een IT bedrijf en er wordt niets meer gedaan als mijn salaris betalen, dan kan ik net zo goed hetzelfde werk op freelancebasis doen. Tel daarbij het verlangen om te ondernemen op en je vindt de reden dat ik wil gaan freelancen. Vrijheid, geen baas, ondernemen, eigen ideeën uitwerken enz enz. Freelancen lijkt mij ideaal!
|

16 november 2006, 17:46
|
 |
Veteraan
|
|
|
|
Hier die van mij ook: ik doe iets wat ik als werknemer waarschijnlijk nooit voor elkaar had gekregen. Terwijl ik als werknemer goed was in mijn werk, was ik niet uitmuntend. Dat ben ik wel als zelfstandige en ik blijf zelfs nog extreem groeien. Daarom is dit, buiten alle redenen die hierboven door anderen al genoemd worden, voor mij de beste beslissing die ik ooit in mijn leven heb genomen.
Als je het goed beschouwd heb ik namelijk mijn eigen niche ontworpen en er blijkt een zware behoefte te zijn aan mijn kennis en kunde  .
|

11 december 2006, 17:15
|
 |
Lid
|
|
|
|
Spuit elf  ....
Waarom? Om:
Vrijheid, met een beschuldigend vingertje enkel op jezelf kunnen wijzen, spannend (of bergen werk, of helemaal niets...) het heerlijke gevoel van tevredenheid als er weer een leuke klus binnen komt of is geklaard.
Maar vooral: geen stress en file-leed meer (kantoor in eigen woonplaats, luxe!) en dus een optimale balans tussen werk en privé/gezin.
Need I say more?
|

9 augustus 2006, 22:33
|
 |
Moderator
|
|
|
|
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gerrit
Hoofdzakelijk omdat ik het altijd beter wist dan mijn baas.
Nee, zonder dollen, echt! 
|
René wilde ook al geen baas boven zich en Niels werd lui van zijn baas. Ik ben benieuwd wie er heeft besloten voor zichzelf te beginnen met als belangrijkste reden dat hij niet goed door een deur kon met zijn baas, of met bazen in het algemeen.
Voor mij geldt dat ik heel hoge eisen stelde aan een baas:
- slim
- aardig
- mij waarderend
- mij met rust latend maar wel beschikbaar als nodig
- goed betalend
- een voorbeeld
Nou ja, dat blijkt dan te veel gevraagd, dus dan maar geen baas. Herkenbaar?
Vrije groet,
|
|