Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 7 november 2009, 17:13
Schrijver Schrijver is offline
Lid
 
Geregistreerd: 23 juli 2009
Berichten: 13
Standaard Hoe ik de eerste 5.000 euro row niet op te geven?

Hoi allemaal, een vriendin van mij heeft me een beetje in twijfel gebracht. Sinds een poosje heb ik wat bijverdiensten naast mijn baan in loondienst. Het was mijn bedoeling deze inkomsten aan het eind van het jaar (begin volgend jaar) op te geven in mijn IB opgave als resultaat uit overige. Mijn vriendin verkoopt af en toe afslank producten van een bekend merk (ook naast de baan in loondienst) en zij zegt dat de eerste 5000 euro niet opgegeven hoeft te worden. Bij mijn weten moet dat toch wel als je alles netjes volgens de regels wilt doen? Ze heeft me een beetje in twijfel gebracht.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 7 november 2009, 18:45
barry64
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Hoe ik de eerste 5.000 euro row niet op te geven?

Klein bedragen voor een eenmalig klusje hoef je niet op te geven (je verhuurt een bootje van jou aan je buren voor een dag bijv). Zijn het meerdere opdrachten of gaat het om een grote bedrag kun je het beter wel opgeven. Officieel moet je natuurlijk alle inkomsten opgeven voor de bd.

Voor de zekerheid kun je beter de belastingdienstlijn bellen.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 7 november 2009, 19:46
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 979
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard Re: Hoe ik de eerste 5.000 euro row niet op te geven?

Beste Schrijver,
Het verhaal dat je de eerste 5.000 euro niet hoeft op te geven is onzin! mogelijk als gevolg van het doorelkaar halen van een aantal zaken. iets met klokken en klepels.. ik denk dat je vriendin een betere adviseur nodig heeft want zij verdient nu zwart bij. (als je er bewust voor kiest is het nog tot daar aan toe, maar minder leuk als je dit doet op basis van een slecht advies)

Het belastingsysteem in nederland is zo opgezet dat je effectief over de eerste 5.000 - 6.000 euro van je verzamelinkomen geen belasting betaald. Dit komt omdat iedereen recht heeft op een algemene heffingskorting krijgt van € 2007 in 2009.
Die 5000 euro belastingvrij echter geld éénmalig per belastingbetaler en niet per baantje of inkomstenbron.

Je moet altijd alle inkomsten opgeven aan de belastingdienst en vervolgens word over dit verzamelinkomen de te betalen belasting berekend en krijg je een korting van 2007 euro op het de te betalen belasting wat er effectief toe leid dat niemand dus over de 1e 5.000 euro belasting betaald.

Je moet dus gewoon allle inkomsten die je buiten je baan ontvangt opgeven als ROW en je betaald gewoon belasting over die inkomsten afhankelijk van de totale hoogte van je verzamelinkomen in box 1 zal er effectief 33,5%, 42% of 52% worden ingehouden op je ROW werkzaamheden.

Overigens betaal je effectief over de eerste 5.991 euro geen belasting betaald. (tarief 1e schijf is 33,5%, de heffingskorting is € 2007 euro, 33,5% van €5.991 = € 2007)
Met citaat reageren
  #4  
Oud 9 november 2009, 11:57
Adine Versluis's schermafbeelding
Adine Versluis Adine Versluis is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 8 maart 2007
Berichten: 1.087
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Hoe ik de eerste 5.000 euro row niet op te geven?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door barry64 Bekijk bericht
Klein bedragen voor een eenmalig klusje hoef je niet op te geven (je verhuurt een bootje van jou aan je buren voor een dag bijv). Zijn het meerdere opdrachten of gaat het om een grote bedrag kun je het beter wel opgeven. Officieel moet je natuurlijk alle inkomsten opgeven voor de bd.

Voor de zekerheid kun je beter de belastingdienstlijn bellen.
Dat dus! Gewoon al je inkomsten opgeven, net als Roel ook aangeeft. Dat je uiteindelijk dan over dat eerste bedrag niet (extra) hoeft te betalen, klopt, maar dat wordt wel door de BD aangegeven.
__________________
Money Mind Academy - LekkerLevenMetMinder
Slimmer met je geld

Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Hoe zorg je dat klanten niet direct bij je afnemer bestellen? MvdV Omgaan met opdrachtgevers 2 21 november 2009 09:13
Zucht, niet de VAR die ik wil (row ipv wuo) mkolthof Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 6 22 februari 2009 19:46
Eerste aangifte omzetbelasting: hoe invullen? Sabrina Belasting 2 12 mei 2008 12:56
Hoe eerste opdrachten vinden als freelance journalist/tekstschrijver? mikki Marketing en acquisitie 7 19 maart 2007 17:21


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 22:45.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon