Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 28 oktober 2010, 17:53
lamerongen lamerongen is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 28 oktober 2010
Berichten: 2
Question Verrekenbare verliezen

Allereerst een korte toelichting op situatie; heb de afgelopen 3 jaren redelijk goed verdiend en met name in 2008 flink wat tegen 52% moeten afrekenen.
Nu ben ik komend jaar van plan een administratriekantoor op te bouwen van scratch, en zal mijn belastbaar inkomen box 1 (werk en woning) over 2011 maximaal nihil, een realistischer verwachting is zelfs een negatief inkomen in Box 1. (zeker als ik ook het gemeenschappelijke inkomensbestanddeel (namelijk het woningsdeel) aan mijzelf toereken in 2011....

Mijn vrouw is uiteraard fiscaal partner en ik kan dus de gemeenschappelijke inkomensbestanddelen uit box 1 (het woningsdeel) ook aan haar toewijzen, maar zij werkt part-time en komt niet boven de 1e belastingschijf van circa 33,5% uit, dus krijg ik dan maar 33,5% van de hypotheekrente terug..

Echter als dat niet verplicht is (ik kan dat nergens vinden) zou het beter zijn als ik het aan mij zelf toereken, waardoor ik een (nog groter) achterwaarts verrekenbaar verlies krijg, dat dan op grond van (art 3.150 wet IB 2001) verrekend zal worden met 2008, oftwel dan krijg ik 52% van het de hypotheekrente terug...

Weet iemand hier het antwoord op?
Met citaat reageren
  #2  
Oud 28 oktober 2010, 19:26
louisfiscaal louisfiscaal is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 5 oktober 2010
Berichten: 31
Standaard

Als je gehuwd bent, dan zijn jij en je vrouw automatisch fiscaal partner van elkaar. Dit betekent dat het jullie vrij staat om (een aantal) aftrekposten (waaronder de woning) naar vrije keus te verdelen over jullie beiden.
Dat betekent dat jij inderdaad de volledige aftrekpost kunt nemen, waardoor een verlies kan ontstaan dat tegen 52% belast inkomen van een eerder jaar verrekend kan worden.
Dan nog even een opmerking over het feit dat je een administratiekantoor wilt gaan beginnen. Je zult gaan ervaren, dat je cliënten er van uitgaan, dat je ook over fiscale kennis beschikt, dat wordt gewoonweg verondersteld aanwezig te zijn bij een administratiekantoor. De vraag die je nu op dit forum stelt is toch echt een basisvraag te noemen, deze kennis moet je hebben om anderen op administratief en fiscaal gebied te begeleiden. Hoe wil je zonder basiskennis de aangiften inkomstenbelasting van je cliënten op verantwoorde wijze verzorgen?
Ik zou je dan ook willen aanraden om jezelf op fiscaal gebied nog wel wat bij te gaan spijkeren ....

Groeten en succes met de onderneming,

Louis
Met citaat reageren
  #3  
Oud 29 oktober 2010, 13:52
lamerongen lamerongen is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 28 oktober 2010
Berichten: 2
Standaard

Tsja in dit vakgebied is bijspijkeren iets blijvends, dat geldt voor ons allemaal en mij SPD-tijd is inderdaad al weer heel wat jaartjes geleden.

Toch heb ik de afgelopen 20 jaar heel wat IB aangiftes gedaan, tot nog toe koos ik er eigenlijk (automatisch) altijd voor om de atrekpost van de woning aan de meest verdienende partner (in dat jaar) toe te wijzen.

Nu kom ik erachter dat dat niet altijd de beste keuze is... en je in de situatie van negatieve inkomsten in box 1 ook naar de voorgaande 3 jaren van die persoon moet kijken... Dank voor je reactie Louis.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 29 oktober 2010, 14:55
louisfiscaal louisfiscaal is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 5 oktober 2010
Berichten: 31
Standaard

Ook bij een situatie waar geen sprake is van negatief Box 1 inkomen moet je niet zo maar de aftrekpost "automatisch" meenemen bij de partner met het hoogste inkomen. Het verdelen over de 2 partners is soms de voordeligste manier van aangifte doen, en daar geeft het fiscale partnerschap nu juist de mogelijkheid toe.
Dan nog maar een advies voor je toekomst als zelfstandig administrateur: doe niets automatisch, dan worden juist de fouten gemaakt. Denk overal bij na en probeer de verschillende mogelijkheden te zien.
Als je trouwens met professionele aangiftesoftware gaat werken in je praktijk, dan zal hier veelal een mogelijkheid in opgenomen zijn om het programma de voordeligste verdeling geautomatiseerd (toch nog automatisch) te laten berekenen. Je zult dan echter wel moeten controleren of het programma het dan goed gedaan heeft.

Succes.

Louis
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
fiscaal partnerschap, hypotheekrente, verrekenbaar verlies


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 09:05.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon