Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 2 december 2011, 13:11
ObiWanKenobi ObiWanKenobi is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 2 december 2011
Berichten: 2
Standaard Winst maken naast vast dienstverband

Stel, je werkt in vast dienstverband, 4 x 9 uur bij een reguliere werkgever.
Ergo, je hebt twee dagen in de week om ander werk te doen :-)
Stel, je maakt (redelijk) wat winst in die twee dagen en je doet dat voor een niet Europese onderneming?
Hoe pak je het nu zo handig mogelijk aan? Dus dat je, binnen de kaders van het legale, zoveel mogelijk aan je klusserij overhoudt?
Zijn daar slimme ideeën over?
Met citaat reageren
  #2  
Oud 3 december 2011, 10:45
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.338
Weblogartikelen: 2
Standaard

Het slimste zou zijn om dat andere werk in een echte onderneming te gieten en aan de voorwaarden voor ondernemersaftrek te voldoen. Dat is onder andere het urencriterium, wat wil zeggen dat je er 1225 uur in het betreffende jaar aan moet besteden. Dan zou je profiteren van behoorlijk wat aftrekposten.

Als het een gewone bijverdienste is, dan betaal je simpel gezegd per extra verdiende euro het tarief van de hoogste schijf die voor jou geldt, wat kan oplopen tot 52%.
__________________
René
Met citaat reageren
  #3  
Oud 3 december 2011, 14:05
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 979
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard

Ben het met René eens, alleen een echte onderneming met voldoende uren levert fiscaal voordeel doordat je in aanmerking komt voor de zelfstandigenaftrek en andere ondernemersaftrekken. bij een urencriterium van 1225 uur betekent dat dat je gemiddeld 1225/52 = 23,5 uur per week moet besteden aan je onderneming om het urencriterium te halen.

Dus dat is best een flink aantal uren, maar je mag ook bijkomende uren tellen dus niet alleen de uren waarmee je omzet maakt maar ook als je klanten zoekt (acquisitie), de boekhouding doet, reistijd naar klanten toe, onderhouden van je website, lezen van vaklitratuur (binnen redelijke grenzen) dat soort dingen.


Als je de ondernemersvoordelen niet kan halen dan heb je als enig fiscaal voordeel dat je wel de kosten die je maakt om dit extra inkomen te verkrijgen mag aftrekken.

Buiten de fiscale voordelen zijn er ook niet onbelangrijke andere voordelen die ik toch even wil noemen.

Je hebt meer geld ter beschikking om extra dingen te doen. Dat kan een luxere vakantie zijn of een nieuwe auto ipv een 2e hands. maar ook om reserves op te bouwen, voor pensioen of gewoon voor onvoorziene uitgaven. persoonlijk heeft vooral dat laatste mij goed geholpen toen ik fulltime startte, door dat potje hoefde ik niet van factuur naar factuur te leven

Als je zelf al bijverdient / ondernemer bent word je minder afhankelijk van je werkinkomen zodat als je onverhoopt toch werkloos word je het potje onvoorzien kunt aanspreken en je eenvoudiger je bedrijf kunt uitbouwen.

En ook niet onbelangrijk, voor jezelf werken is leuk, weinig geeft zoveel voldoening als een tevreden klant en de wetenschap dat jij de enige bent die daarvoor verantwoordelijk is.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 3 december 2011, 15:43
ObiWanKenobi ObiWanKenobi is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 2 december 2011
Berichten: 2
Standaard

Heren Roel en René, hartelijk dank voor de reactie.
Kort hiervoor ben ik al ondernemer naast mijn loonverband geweest, compleet met het uren-criterium (beide aspecten daarvan zelfs (het specifieke uren criterium en het meerderheidsuren criterium (of hoe dat precies heet))). Op deze manier 40 of 50 + die minimaal 23,5 uur... ik red dat niet (meer).
Waar ik eigenlijk naar op zoek ben zijn tips en adviezen (ideeën over aftrekposten of andere manieren) om het belastbare deel van het inkomen zoveel mogelijk te laten afnemen. Omdat het inkomsten zijn die van buiten de EU komen zat ik te fantaseren dat er misschien wel meer mogelijk zou moeten zijn, maar ik kan er niet direct iets concreets bij bedenken (binnen de legaliteit dan).
Wie heeft met dit soort zaken ervaring?
Met citaat reageren
  #5  
Oud 3 december 2011, 15:52
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.338
Weblogartikelen: 2
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ObiWanKenobi Bekijk bericht
Wie heeft met dit soort zaken ervaring?
Wat bedoel je met "dit soort zaken"? Je hebt gewoon inkomsten waarover je inkomstenbelasting moet betalen, dat is toch niks bijzonders.

Dat een deel van die inkomsten van buiten de EU komt lijkt me niet relevant, tenzij je constructies met rechtspersonen in dat land gaat opzetten ofzo. Maar of dat zin heeft weet ik niet.
__________________
René
Met citaat reageren
  #6  
Oud 12 december 2011, 13:43
Hans Vening Hans Vening is offline
Lid
 
Geregistreerd: 5 april 2011
Berichten: 47
Standaard

Ik ben het met Rene eens,

Jij werkt en woont(?) in Nederland waardoor je in Nederland belastingplichtige bent. Hierdoor vallen alle inkomsten (ongeacht welk land of hoe dan ook verkregen) onder de Nederlandse belastingen. In 2 landen aangifte doen van je inkomsten kan wel maar ook dat moet je in Nederland aangeven (optie in box 3, die volgens mij niet standaard de aangiftesoftw. van de belastingdienst staat). Denk hierbij aan belasting die wordt geheven op dividend welke in het buitenland wordt uitbetaald. Als je dat in Nederland nog een keer zou opgeven zou je dubbel belasting betalen...

Ik zou gewoon een onderneming opzetten waardoor je de kosten inderdaad kunt aftrekken van de winst om nog enigszins voordeel te behalen.

Ook de zelfstandigenaftrek wordt in 2012 waarschijnlijk aangepast waardoor het urencriterium hier niet van toepassing op is maar dat er wordt gekeken naar de behaalde "omzet". Dit is nog niet helemaal duidelijk maar in veel media wordt er al aandacht aan besteed. Dit om de mensen te bemoedigen die als ondernemer aan de gang zijn/gaan.

Succes
__________________
Administratiekantoor Vening
http://www.administratie-vening.nl
http://nl.linkedin.com/in/hansvening
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Hoe omgaan met 'overige inkomsten' naast 'winst uit onderneming'? bokma80 Belasting 1 23 mei 2009 14:11
Freelance klus voor werkgever, naast vast contract fonsdebeer Al die andere praktische dingen 6 14 augustus 2008 21:40
Belastingtarief bij freelance vertaalklus naast dienstverband machteld Belasting 2 18 januari 2008 19:16
Payrolling-vragen van een leek met vast dienstverband starter Al die andere praktische dingen 9 5 april 2007 08:21


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 03:08.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon