Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 28 december 2011, 21:09
Tim1975 Tim1975 is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 28 december 2011
Berichten: 3
Exclamation Geen ondernemer voor de belastingdienst

Beste allemaal,

Ik ben helemaal nieuw hier maar wil toch graag een vraagje stellen waar ik met geen mogelijkheid zelf uit weet te komen. Ook bij de belastingdienst spreken ze nog niet helemaal mijn taal

Ik ben naast mijn vaste baan ( 40 uur) in 2010 voor mezelf begonnen. Dit doe ik momenteel nog allemaal naast mijn vaste baan. Maar omdat ik erg nieuwsgierig ben naar het zelfstandig ondernemer zijn, wil ik in 2012 wel proberen geheel voor mezelf te gaan beginnen. Om deze reden ben ik erg zuinig geweest en heb een mooi spaarpotje opgebouwd om in 2012 de stap te gaan wagen.

Nu heb ik vernomen dat ik dat spaarpotje als winst moet zien en de helft moet afgeven? Dat betekent dus dat ik niets kan reserveren voor 2012. Ik snap best dat er regels zijn. Maar als ik niets "over" mag houden hoe betaal ik dan in januari mijn zakelijke rekeningen? En ik kan dus geen reserves behouden. De enige mogelijkheid die ik te horen heb gekregen is het als winst zien en dat naar prive storten om het vervolgens in 2012 aan zakelijk te lenen. Andere opties zijn nu iets kopen en het in 2012 terugbrengen. Wellicht weet iemand een betere manier?


Ik hoop dat iemand mij wil en kan helpen.

Groet,

Tim
Met citaat reageren
  #2  
Oud 28 december 2011, 21:37
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 979
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard

Het is niet helemaal duidelijk hoe jij je spaarpotje hebt opgebouwd. als jij dit spaarpotje hebt opgebouwd van je nettosalaris dan hoef je daar niet nog eens belasting van te betalen.
Als je dit geld echter verdiend hebt met freelance opdrachten dan zul je daar inderdaad gewoon eerst belasting over moeten betalen, dat is niks vreemds, over elk inkomen betaal je inkomsten belasting, krijg je het inkomen via een werkgever dan is de belasting ingehouden. Werk je als zelfstandige dan moet je het zelf afdragen over je omzet. Je omzet is als het ware je brutoloon..

Dus als jij wat meer duidelijkheid kan geven hoe je spaarpotje is opgebouwd dan kunnen we ook duidelijker aangeven of je daar nog belasting over moet betalen.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 28 december 2011, 22:00
Tim1975 Tim1975 is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 28 december 2011
Berichten: 3
Post

Beste Roel,

Het potje is gevuld met geld wat ik van opdrachten heb. Ik begrijp dat als ik het als winst zie er belasting over moet betalen. Maar ik wil het juist niet als winst zien. Ik wil het juist bewaren om straks in 2012 bijvoorbeeld een auto te kopen of het als aanvulling te gebruiken op mijn salaris ( met aftrek van loonbelasting en zorgverzekering. Het potje wat ik heb staat nu op mijn zakelijke rekening.

Groet,

Tim
Met citaat reageren
  #4  
Oud 28 december 2011, 22:25
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 979
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard

Tim,

Belasting is geen kwestie van hoe jij het ziet.. er zijn duidelijke regels. Inkomsten uit opdrachten daarover moet inkomstenbelasting betaald worden. Hoeveel is afhankelijk van je andere inkomsten en of je in aanmerking komt voor de ondernemersaftrekken (als je meer dan 1225 uur aan je eigen bedrijf hebt gewerkt)
Dat jij dacht dat dat niet hoefde is een ernstige inschattingsfout, inkomstenbelasting, betaal je in het jaar dat je de inkomsten geniet, daar is weinig aan te doen, cru gezegd had je je beter in de regels moeten verdiepen ipv ervan uit te gaan dat je geen belasting hoefde te betalen over dat potje.
Er zijn weinig tot geen trucjes voor om dat uit te stellen. Dat potje op jou zakelijke rekening bevat dus ook nog te betalen inkomstenbelasting en dus is het minder klein als jij hebt gehoopt, maar dat is dan niet anders. Kwestie van nog even doorsparen voordat je je baan op zegt zodat het potje wel groot genoeg is.

Maar vertel is hoe kwam je aan de wijsheid dat je geen belasting hoefde te betalen over opdrachten in 2011 omdat je in 2012 voor jezelf gaat beginnen?
Met citaat reageren
  #5  
Oud 28 december 2011, 22:47
Tim1975 Tim1975 is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 28 december 2011
Berichten: 3
Standaard

Roel,

Ik begrijp heel goed dat er regels zijn een groot aantal zijn ook bekend maar waar het mij omgaat is.... Ik heb 4000 euro op mijn zakelijke rekening staan. Als deze 4000 euro er op 31-12 op staan is dat winst omdat ik geen ondernemer ben ( uren ) dus van die 4000 breng ik er 2000 weg en heb ik 2000 extra prive, dit zonder er iets voor te doen. Maar ik wil die 4000 gewoon zakelijk laten blijven. Zodat ik het binnen de zaak in de 2012 kan gebruiken. Zoals het me verteld is moet ik zoveel mogelijk investeren voor 2012 zodat er weinig overblijft. Ik wil het namelijk niet belast naar prive doen.
Met citaat reageren
  #6  
Oud 28 december 2011, 23:13
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.338
Weblogartikelen: 2
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tim1975 Bekijk bericht
Maar ik wil die 4000 gewoon zakelijk laten blijven.
Dat kan (tot op zekere hoogte, met mitsen en maren) als je bedrijf bijvoorbeeld een BV-vorm heeft, maar met een eenmanszaak kan dat nu eenmaal niet. Over winstinkomen moet je inkomstenbelasting betalen.

Citaat:
Zoals het me verteld is moet ik zoveel mogelijk investeren voor 2012 zodat er weinig overblijft.
Investeren (in fiscale zin helpt niet), want alleen de toekomstige afschrijvingen zijn kosten die de winst drukken, niet de betaling vooraf. Kosten maken door dingen te kopen voor 2012 helpt ook niet, doordat je inkopen voor de resultatenrekening moet toeschrijven aan het jaar waarop ze betrekking hebben.

Citaat:
Ik wil het namelijk niet belast naar prive doen.
Niet het feit dat je geld naar privé overhevelt bepaalt hoe het belast wordt, maar het feit dat je het in 2011 als winst verdiend hebt.

Dit is niet wat je wilt horen, maar zo werkt inkomstenbelasting nu eenmaal.

Er valt fiscaal misschien nog wel wat te doen met inkomensmiddeling, maar het effect daarvan is vrij beperkt.
__________________
René
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Geen ondernemer voor inkomstenbelasting / aangifte Tamara Belasting 3 15 april 2011 15:00
Inkomstenbelasting Resultaat overige werkzaamheden, maar website belastingdienst zegt aangifte ondernemer voor 1 april Jochem B Belasting 2 24 april 2009 08:06
Inkomstenbelasting Waarom geen ondernemer voor de inkomstenbelasting? hannahzb Belasting 11 20 maart 2009 14:07
Kan ik ondernemer worden voor de belastingdienst? tialda Freelancepraktijk starten 3 13 februari 2008 20:34


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 01:08.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon