Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 4 februari 2012, 14:16
Liselot Liselot is offline
Lid
 
Geregistreerd: 7 december 2010
Berichten: 33
Standaard Voorlopige aangifte als particulier

Beste mensen,

Een vraagje mbt de aangiftes.

Ik werk zowel in loondienst (3d) als als freelancer (1,5d). Ik voldoe niet aan het urencriterium etc, maar wordt wel door de bd als ondernemer gezien.
Over 2011 moet ik nog inkomstenbelastingaangifte doen, dat doe ik zodra het programma klaar staat in de beveiligde omgeving.

Voor 2012 zou ik graag een voorlopige aangifte doen, aangezien we per eind febr 2012 beschikken over een koopwoning en we de belastingteruggaaf daarvan liever per maand ipv jaarlijks achteraf terugkrijgen.
Kan ik ook een voorlopige aangifte doen en dan het stukje winst uit onderneming weglaten en dat bij de jaarlijkse inkomstenbelasting aangifte doen?
Ik vind het nl ingewikkeld worden nu ik loon uit loondienst, een koophuis en winst uit onderneming heb en daarnaast getrouwd ben.
Vooralsnog hou ik van mijn freelancewerk geld voor de belasting apart en het liefst blijf ik dat zo doen. Kan dit?

Of is dit een typisch gevalletje 'ga maar naar een belastingmannetje'?

Ik hoop van jullie te horen...

groetjes,
Liselot
Met citaat reageren
  #2  
Oud 5 februari 2012, 01:35
Marjan Marjan is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 25 maart 2007
Berichten: 915
Standaard

Liselot,

Als je zowel inkomsten hebt uit loondienst als overige inkomsten (freelance) wordt over het loon door de werkgever reeds belasting ingehouden en betaal je over je freelance inkomsten zelf belasting.
Wat betreft de hypotheekrente aftrek betekent dit dat deze wordt toegepast op je totale inkomen (dus loondienst + freelance). Aangezien je normaliter een aanslag zou krijgen met te betalen inkomstenbelasting over je freelance inkomsten zal die aanslag lager uitvallen als je de hypotheekrenteaftrek hierin meeneemt.

Aangezien je praat over "we" ga ik ervan uit dat je samenwoont. Als je tevens fiscaal partner bent zou je de hypotheekrenteaftrek ook kunnen toepassen op het inkomen van je partner. Die krijgt dan de belasting teruggave maandelijks uitbetaald en jij betaalt maandelijks een bedrag aan inkomstenbelasting over je freelance inkomsten.

groet,
Marjan
__________________
maak eens een buiteling:
www.saltoadvies.nl
Met citaat reageren
  #3  
Oud 5 februari 2012, 14:52
Liselot Liselot is offline
Lid
 
Geregistreerd: 7 december 2010
Berichten: 33
Standaard

Dank je wel voor je reactie.

Ik ben getrouwd en krijg dit jaar ook naast mijn 'normale inkomsten' ook nog een stukje zez uitkering ivm mijn zwangerschap. De hoogte daarvan moet nog worden vastgesteld. Dat maakt dat mijn freelance inkomsten + zez inkomsten lastig te schatten zijn.
De hypotheekrenteaftrek toe laten passen op de inkomsten van mijn man, zou een heel stuk voorspelbaarder en overzichtelijker zijn.
Daar ga ik dus zeker naar kijken.

Dank en groetjes,
Liselot
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Vraag over belastingaangifte als 'ondernemer' of 'particulier' marlies84 Belasting 5 1 september 2011 12:22
Inkomstenbelasting Mag als gastouder-ondernemer alleen particuliere aangifte doen nevenka Belasting 3 16 februari 2011 08:17
VAR aanvragen of in loondienst blijven? Maria72 Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 3 8 september 2010 21:45
Particulier als klant? nancy_kelpie Omgaan met opdrachtgevers 5 14 november 2009 15:46
Eenmalige freelance opdracht als particulier Big Al Freelancepraktijk starten 4 14 februari 2008 00:07


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 21:59.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon