Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 26 augustus 2009, 17:17
Marcel- Marcel- is offline
Lid
 
Geregistreerd: 4 februari 2008
Berichten: 9
Standaard Fiscale winst vs. berekende winst

Al weken ben ik aan het zweten op mijn winstaangifte. Ik heb een balans en een verlies- en winstrekening opgesteld, maar er lijkt iets niet te kloppen.

Ik weet dat de Belastingdienst de fiscale winst berekent a.d.h.v. de stijging van het eigen vermogen, plus de privéonttrekkingen, minus de privéstortingen. Het lijkt mij dat dit bedrag gelijk moet zijn aan de winstberekening die uit de v&w-rekening rolt (afrondingsverschillen daargelaten). Of niet?

Het komt nu nl. precies uit, maar... ik ben vergeten een crediteur te vermelden op de balans (een rekening die wèl bij de kosten op de v&w-rekening zit, maar het geld staat ook nog op de bank eind 2008). Dat bedrag zit nu dus nog in mijn eigen vermogen, maar als ik die daaruit haal en in een post crediteuren zet, dan daalt de vermogensstijging en dus de fiscale winst, die dan niet meer gelijk is aan de nettowinst. Of kan dit toch?

Laatst gewijzigd door Marcel-; 27 augustus 2009 om 00:39 Reden: spelfout
Met citaat reageren
  #2  
Oud 26 augustus 2009, 18:00
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Fiscale winst vs. berekende winst

Het is van tweeën één:
  • De betreffende factuur is op de balansdatum nog niet betaald. Dan staat het bedrag van de factuur bij de crediteuren op de balans.
  • De betreffende factuur is op de balansdatum betaald. Dan is het afgeboekt van crediteuren en staat het bedrag op je bankrekening.
In beide gevallen komen je winst en eigen vermogen op hetzelfde neer. Maar het bedrag kan natuurlijk niet op twee plaatsen staan, dat geeft een vals beeld van het eigen vermogen.
__________________
René
Met citaat reageren
  #3  
Oud 26 augustus 2009, 19:12
Marcel- Marcel- is offline
Lid
 
Geregistreerd: 4 februari 2008
Berichten: 9
Standaard Re: Fiscale winst vs. berekende winst

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rene Bekijk bericht
  • De betreffende factuur is op de balansdatum nog niet betaald. Dan staat het bedrag van de factuur bij de crediteuren op de balans.
Ik zie dat ik niet helemaal duidelijk ben geweest.
De factuur is nog niet betaald, het geld staat dus nog op mijn bankrekening en ik heb een crediteurenpost. De factuur is van 2008, dus heb ik als kostenpost opgevoerd in mijn v&w-rekening. Maar als ik dat zo doe, is de stijging van het vermogen precies het bedrag van die factuur lager dan de winst die op de v&w-rekening staat.
Kan dat kloppen of doe ik nu iets fout?
Met citaat reageren
  #4  
Oud 26 augustus 2009, 20:58
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Fiscale winst vs. berekende winst

Oh sorry, ik haal weer eens debiteuren en crediteuren door elkaar en dacht aan een verkoopfactuur

Als het goed is daalt de winst op de V&W door de inkoopfactuur met X, en daalt het eigen vermogen op de balans door de factuur met X vanwege de crediteurenpost.

Ik zie dus niet 1-2-3 waar bij jou het verschil vandaan komt. Is je balans wel in balans? D.w.z. is het eigen vermogen wel herberekend n.a.v. het toevoegen van de crediteurenpost?
__________________
René
Met citaat reageren
  #5  
Oud 27 augustus 2009, 00:18
Marcel- Marcel- is offline
Lid
 
Geregistreerd: 4 februari 2008
Berichten: 9
Standaard Re: Fiscale winst vs. berekende winst

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rene Bekijk bericht
Als het goed is daalt de winst op de V&W door de inkoopfactuur met X, en daalt het eigen vermogen op de balans door de factuur met X vanwege de crediteurenpost.
Precies, dat dacht ik ook.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rene Bekijk bericht
Is je balans wel in balans? D.w.z. is het eigen vermogen wel herberekend n.a.v. het toevoegen van de crediteurenpost?
Ja, dat zeker. Door het toevoegen blijft het balanstotaal gelijk, maar het eigen vermogen daalt met het factuurbedrag en dat is precies het tekort in de fiscale winstberekening t.o.v. de v&w.

Ik zal het vrijdag nog eens allemaal goed doorlopen. In ieder geval bedankt voor het meedenken.
Met citaat reageren
  #6  
Oud 27 augustus 2009, 13:02
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 980
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard Re: Fiscale winst vs. berekende winst

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marcel- Bekijk bericht
Precies, dat dacht ik ook.

Ja, dat zeker. Door het toevoegen blijft het balanstotaal gelijk, maar het eigen vermogen daalt met het factuurbedrag en dat is precies het tekort in de fiscale winstberekening t.o.v. de v&w.

Ik zal het vrijdag nog eens allemaal goed doorlopen. In ieder geval bedankt voor het meedenken.
Ik denk dat je wat last hebt van systeemboekingen door je boekhoudpakket.. Het klinkt uit dat oogpunt niet raar wat je vertelt.

je zei in je 1e post dat je een crediteur was vergeten. Dus waarschijnlijk had jij al een (voorlopige) jaarafsluiting gedraaid met je software Daarbij word je kosten en omzetrekeningen op 0 gezet en het saldo overgeboekt naar het eigen vermogen en word er een begin balans opgemaakt voor de balansrekeningen. Als je daarna nog een boeking doet in het voorgaande jaar. dan word door veel systemen automatisch weer een je w&v saldo naar het eigen vermogen weggeboekt.

De crediteuren boeking is dan
kosten
aan crediteuren

Het systeem boekt zelf (mogelijk onzichtbaar als boeking)
eigen vermogen
aan saldo winst

Dit soort systeemboekingen zijn lastig en vaak niet zichtbaar het word puur gedaan om je begin saldi juist weer te geven en om te voorkomen dat die laat geboekte factuur in 2008 bijgeteld word op in de kostenrekening van 2009.

Als je nog eens een jaarafsluiting draait dan staat alles waarschijnlijk weer goed.

Als
Met citaat reageren
  #7  
Oud 1 september 2009, 02:03
Marcel- Marcel- is offline
Lid
 
Geregistreerd: 4 februari 2008
Berichten: 9
Standaard Re: Fiscale winst vs. berekende winst

Het is gelukt mijn balans en resultatenrekening kloppend te krijgen. Dat het verschil exact gelijk was aan een crediteurenpost, was stom toeval: ik was een privéonttrekking vergeten in te voeren, had een denkfout gemaakt bij mijn post BTW-vorderingen en was vergeten dat ik gedurende het jaar nog eens een bedrag aan k.o.r. had verrekend.

En nee, ik gebruik dus geen boekhoudpakket. Voor een boekhouding die past op de achterkant van een sigarendoosje dacht ik dat een spreadsheet afdoende zou zijn. Maar goed, van fouten kan men leren...
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
winst berekenen

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Inkomstenbelasting Fiscale Oudedagsreserve (FOR) gebruiken om te middelen mvds Belasting 1 6 juli 2009 18:10
IB: saldo fiscale winstberekening Kameeri Belasting 3 30 maart 2008 22:08
Hoe wordt de zorgpremie berekend? Ys3 Belasting 4 28 januari 2008 23:56
Op basis van welke winst wordt de zelfstandigenaftrek berekend? Ys3 Belasting 5 21 mei 2007 00:24
Belasting op winst gaat omlaag per 1-1-2007 René Nieuws - Voor en door freelancers 13 20 februari 2007 22:14


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 23:01.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon