Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 19 juni 2012, 19:19
Liselot Liselot is offline
Lid
 
Geregistreerd: 7 december 2010
Berichten: 33
Standaard Groot verschil uitkomst particuliere aangifte vs ondernemersaangifte

Beste lezers,

Een misschien wel hele domme vraag, maar voordat ik iemand 'real life' mee laat kijken hoop ik er via jullie adviezen of door jullie vragen zelf achter te komen wat ik niet goed doe.

Ik heb een verzoek ingediend om als ondernemer ipv als particulier aangifte te kunnen doen. Vandaag heb ik gehoord dat dat goed is en dat de aangifte klaarstaat. Dus ik heb meteen alles ingevuld. Nu komt er een hele andere uitkomst uit dan wanneer ik mijn aangifte als particulier zou hebben ingediend. Dit lijkt mij nogal vreemd.

Hier wat gegevens. Wat klopt er niet?

Ik heb in loondienst ongeveer 35000 verdiend en als freelancer ongeveer 20000.
Ik heb maar weinig kosten gemaakt (geen huur etc).
Ik heb onveer 2200 euro aan aftrekposten (scholing, boeken etc).
Ik heb minder dan 1225 uur gewerkt en heb dus geen recht op allerlei soorten belastingaftrek.

Als particulier zou ik volgens het aangifte programma ongeveer 8000 euro belasting moeten betalen (en daar had ik op gerekend, dus ik heb elke maand 42% van mijn freelanceinkomsten apart gezet). Maar uit mijn ondernemersaangifte komt dat ik 198 euro terugkrijg. Nogal een groot verschil. Net alsof ik opeens geen belasting hoef te betalen over de freelanceinkomsten.

Hebben jullie misschien tips/vragen waardoor ik verder kom? Of is dat zo van een afstand echt te lastig om mee te denken?

Alvast bedankt.

groetjes,
Liselot
Met citaat reageren
  #2  
Oud 20 juni 2012, 18:53
Rijak-adm Rijak-adm is offline
Lid
 
Geregistreerd: 14 september 2011
Berichten: 10
Standaard Aangifte IB-ondernemer-2011

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Liselot Bekijk bericht
Beste lezers,

Een misschien wel hele domme vraag, maar voordat ik iemand 'real life' mee laat kijken hoop ik er via jullie adviezen of door jullie vragen zelf achter te komen wat ik niet goed doe.

Ik heb een verzoek ingediend om als ondernemer ipv als particulier aangifte te kunnen doen. Vandaag heb ik gehoord dat dat goed is en dat de aangifte klaarstaat. Dus ik heb meteen alles ingevuld. Nu komt er een hele andere uitkomst uit dan wanneer ik mijn aangifte als particulier zou hebben ingediend. Dit lijkt mij nogal vreemd.

Hier wat gegevens. Wat klopt er niet?

Ik heb in loondienst ongeveer 35000 verdiend en als freelancer ongeveer 20000.
Ik heb maar weinig kosten gemaakt (geen huur etc).
Ik heb onveer 2200 euro aan aftrekposten (scholing, boeken etc).
Ik heb minder dan 1225 uur gewerkt en heb dus geen recht op allerlei soorten belastingaftrek.

Als particulier zou ik volgens het aangifte programma ongeveer 8000 euro belasting moeten betalen (en daar had ik op gerekend, dus ik heb elke maand 42% van mijn freelanceinkomsten apart gezet). Maar uit mijn ondernemersaangifte komt dat ik 198 euro terugkrijg. Nogal een groot verschil. Net alsof ik opeens geen belasting hoef te betalen over de freelanceinkomsten.

Hebben jullie misschien tips/vragen waardoor ik verder kom? Of is dat zo van een afstand echt te lastig om mee te denken?

Alvast bedankt.

groetjes,
Liselot

Beste Liselot,

Je hebt gewoon iets verkeerd ingevuld, De controle met het particuliere aangifte programma heb je uitstekend gedaan.

Alleen, waar kan de fout nu liggen.

De meest voorkomende fouten zijn:

Verkeerde invoer kapitaal per 1 januari.
Verkeerde invoer kapitaal per 31 december.
Niet aangevinkt bij privéopnamen/stortingen.
Bij dit laatste ligt meestal de fout.

Dus, gewoon een kwestie van (goed)lezen en invullen.

Groet,

Nico
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Inkomstenbelasting Ondernemersaangifte en aparte aangifte fiscale partner roosmarij Belasting 6 13 maart 2012 14:04
Inkomstenbelasting Mag als gastouder-ondernemer alleen particuliere aangifte doen nevenka Belasting 3 16 februari 2011 09:17


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 00:25.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon