Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 16 mei 2007, 11:05
Fjodor Fjodor is offline
Lid
 
Geregistreerd: 27 februari 2007
Berichten: 16
Standaard Voorlopige aanslag IB: moet ik vooruitbetalen?

Wat ik tot nu toe begrepen heb, is dat je op een bepaald moment de IB vooraf moet gaan betalen, gebaseerd op een schatting.
Stel dat ik nu per maand 4000 euro aan IB verschuldigd zou zijn, kan ik dan t.z.t. een voorlopige aanslag van 12 x 4000 = 48000 euro verwachten?

*slik*

Dat kan toch geen enkele startende ondernemer ophoesten? Ik niet in elk geval...
Met citaat reageren
  #2  
Oud 16 mei 2007, 11:23
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Voorlopige aanslag IB

Er klopt iets niet in je redenering. Je betaalt nooit meer belasting dan een deel van je winst. Je kunt de IB op jaarbasis dus altijd ophoesten, mits je een goed financieel beleid voert.

Hooguit heb je een financieringsprobleem als de inkomsten pas aan het eind van het jaar komen en je nu al een hoge voorlopige aanslag moet betalen. Maar in dat geval zou ik in eerste instantie mijn inkomen laag schatten, ongeveer in overeenstemming met de huidige maandwinst, en later in het jaar de schatting verhogen als de nieuwe inkomsten zich aandienen.
__________________
René
Met citaat reageren
  #3  
Oud 16 mei 2007, 11:41
Fjodor Fjodor is offline
Lid
 
Geregistreerd: 27 februari 2007
Berichten: 16
Standaard Re: Voorlopige aanslag IB

Bedankt voor je reactie Rene, maar ik begrijp niet wat er mis is met mijn redenering. Laat ik toelichten hoe ik het zie:

Stel, ik factureer mijn klant(en) voor ca. € 9000 per maand, ex. BTW.
Dat bedrag zijn puur gemaakte uren.
Dan is die 9000 euro toch mijn "inkomen", waar ik inkomstenbelasting over moet betalen?
Bij benadering is de inkomstenbelasting ca. 4000 euro (berekend n.a.v. de aanname dat ik deze inkomsten iedere maand heb in een jaar).

Waar gaat het mis in mijn stelling?
Met citaat reageren
  #4  
Oud 16 mei 2007, 11:50
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Voorlopige aanslag IB

Er gaan drie dingen mis:
  1. Omzet is niet hetzelfde als belastbaar inkomen. Daartussen zitten kosten en aftrekposten.
  2. Over de hoogste schijf betaal je 52%, maar door de lagere schijven en aftrekposten betaal je gemiddeld minder IB. In het al gelinkte artikel op de site staat hoe je het kunt uitrekenen.
  3. Als je 9.000 euro per maand belastbaar inkomen hebt, dan is 4.000 euro IB afdragen geen enkel probleem. Hoezo "Dat kan toch geen enkele startende ondernemer ophoesten?" Je hebt dat geld dan toch ook?
__________________
René
Met citaat reageren
  #5  
Oud 16 mei 2007, 11:55
Fjodor Fjodor is offline
Lid
 
Geregistreerd: 27 februari 2007
Berichten: 16
Standaard Re: Voorlopige aanslag IB

Hmmm...
  1. Zo veel kosten/aftrekposten heb ik niet, ik ga uit van het ergste geval en kijk later wel wat er over blijft
  2. Klopt, ik heb die berekening ooit gemaakt gebaseerd op een jaarlijks inkomen van 100.000 euro en kwam uit op een 45% dat ik kwijt was aan de IB. 45% van 9000 uit mijn voorbeeld is ca. 4000 euro.
  3. Achteraf betalen is natuurlijk geen probleem. Mijn oorspronkelijke vraag is ook wat als je op een bepaald moment de belasting vóóraf moet gaan betalen? Want dat moment gaat er een keer komen, althans, dat haal ik uit de info op deze site.
Met citaat reageren
  #6  
Oud 16 mei 2007, 11:58
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Voorlopige aanslag IB

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fjodor Bekijk bericht
Mijn oorspronkelijke vraag is ook wat als je op een bepaald moment de belasting vóóraf moet gaan betalen?
Maar daarover gaat mijn oorspronkelijk antwoord
__________________
René
Met citaat reageren
  #7  
Oud 16 mei 2007, 12:02
Fjodor Fjodor is offline
Lid
 
Geregistreerd: 27 februari 2007
Berichten: 16
Standaard Re: Voorlopige aanslag IB

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rene Bekijk bericht
Maar daarover gaat mijn oorspronkelijk antwoord
Hehe.. het lijkt hier wel een chatbox

Maar in dat geval, zou je je eerste antwoord iets willen toelichten, want ik kan 'm niet helemaal volgen.
Het is dus niet zo dat de belastingdienst op moment x bij mij aanklopt met een voorlopige aanslag van tigduizend euro, of ik die even vooraf wil betalen?

Uit je antwoord haal ik je advies om de geschatte inkomsten lager op te geven en later te corrigeren. Maar dan krijg ik toch alsnog op een bepaald moment te maken met een torenhoge voorlopige aanslag?
Met citaat reageren
  #8  
Oud 16 mei 2007, 12:10
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Voorlopige aanslag IB

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fjodor Bekijk bericht
Het is dus niet zo dat de belastingdienst op moment x bij mij aanklopt met een voorlopige aanslag van tigduizend euro, of ik die even vooraf wil betalen?
Zo'n voorlopig aanslag mag je gespreid betalen. Als je in april een voorlopige aanslag krijgt, dan betaal je bijvoorbeeld van mei t/m december maandelijks 1/8e deel.

Er is pas een probleem als je nu een schatting indient met daarin verwerkt een hoog verwacht inkomen in september/december, want dan moet je in mei/september al een deel IB betalen wat je nog niet op de bank hebt staan. In zo'n geval zou je eerst een lagere schatting kunnen indienen en die in september verhogen.
__________________
René
Met citaat reageren
  #9  
Oud 16 mei 2007, 12:37
Fjodor Fjodor is offline
Lid
 
Geregistreerd: 27 februari 2007
Berichten: 16
Standaard Re: Voorlopige aanslag IB

Aha, thanks, da's duidelijk
Met citaat reageren
  #10  
Oud 20 mei 2007, 00:08
alfred alfred is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 27 februari 2006
Berichten: 420
Stuur een bericht via MSN naar alfred
Standaard Re: Voorlopige aanslag IB

Als iemand structureel 4000 per maand betaald aan prive belasting is het vermoedelijk beter om in een BV achtige structuur te gaan werken.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
schatting inkomstenbelasting, voorlopige aanslag inkomstenbelasting

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Belastingdienst herstelt voorlopige ib-aanslagen 2006 René Nieuws - Voor en door freelancers 0 13 oktober 2006 19:21


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 15:52.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon