Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 29 mei 2012, 23:40
bartbh bartbh is offline
Lid
 
Geregistreerd: 2 april 2007
Berichten: 32
Standaard Teveel voorbelasting (€18) afgetrokken in 2011, nu verrekenen?

Nu ik bezig ben met het opstellen van mijn balans over 2011, kom ik erachter dat ik in het 2e kwartaal een factuur per ongeluk dubbel heb ingeboekt. Deze moet ik voor de OB dus nog corrigeren, voor de IB kan ik het nu nog meenemen.

Als ik de site van de belastingdienst goed begrijp op het gebied van "suppletie omzetbelasting" mag ik in de eerst komende aangifte OB het bedrag verrekenen. Heb ik dat correct begrepen?

Het gaat om een bedrag van €18, dus ruim minder dan de €1000,- voor het doen van een suppletie aangifte.

Dus categorie 5b verminderen met een bedrag van €18,-?
Met citaat reageren
  #2  
Oud 30 mei 2012, 00:07
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 980
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard

Bart,

het klopt dat de regels rond suppletie aangiftes zijn veranderd, vroeger was correctie op de nieuwste kwartaalaangifte een "doodzonde" tegenwoordig is het de voorgeschreven werkwijze als de correctie minder is als 1000 euro btw.

dus ja je mag dit gewoon op de volgende aangifte corrigeren. Maar leg het wel goed vast voor jezelf. het kan anders bij een controle over zeg 3 of 4 jaar erg lastig zijn om te herleiden wat je hebt gedaan, nu zal dat met een bedrag van 18 euro geen problemen opleveren maar als je 900 euro moet corrigeren en je weet niet precies waar het betrekking op heeft dan kan het alsnog problemen opleveren.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 30 mei 2012, 00:36
bartbh bartbh is offline
Lid
 
Geregistreerd: 2 april 2007
Berichten: 32
Standaard

Roel,

Bedankt voor de bevestiging! Ik had voor mezelf al een aantekening gemaakt waar die €18,- vandaan kwam, maar uiteraard wel handig om dat hier nog even te vermelden als iemand anders dit ook nog eens leest.

Bedankt!
Met citaat reageren
  #4  
Oud 1 juni 2012, 12:29
Hans Vening Hans Vening is offline
Lid
 
Geregistreerd: 5 april 2011
Berichten: 47
Standaard

Ik wil hier toch nog even op reageren.
Het klopt inderdaad dat je kleine correcties/suppleties mag meenemen in de eerst volgende aangifte van het nieuwe jaar. Hiervoor is dan geen aparte suppletie aangifte vereist. Echter dit geldt pas vanaf 2012. Voor alle voorgaande jaren moet je een aparte suppletie aangifte indienen.

Groetjes
__________________
Administratiekantoor Vening
http://www.administratie-vening.nl
http://nl.linkedin.com/in/hansvening
Met citaat reageren
  #5  
Oud 1 juni 2012, 13:06
bartbh bartbh is offline
Lid
 
Geregistreerd: 2 april 2007
Berichten: 32
Standaard

Hans,

Volgens de informatie van de belastingdienst zelf niet, en mag dat gewoon via de volgende aangifte. (regels vanaf 2010, dus niet 2012).

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/themaoverstijgend/programmas_en_formulieren/suppletie_omzetbelasting
Met dit formulier moet u alsnog de juiste en volledige gegevens aan de Belastingdienst verstrekken, als u hebt vastgesteld dat u in de afgelopen 5 kalenderjaren onjuiste of onvolledige aangifte hebt gedaan en daardoor te weinig of te veel btw hebt betaald.
Dit hoeft u alleen maar te doen wanneer het saldo van de onjuistheden of onvolledigheden meer dan € 1.000 (te betalen of terug te ontvangen) bedraagt. Als u per saldo € 1.000 of minder moet betalen of kunt terug ontvangen, dan kunt u het saldo verrekenen op uw eerstvolgende aangifte.
Bij een correctie in de reguliere aangifte ontvangt u geen naheffingsaanslag of afzonderlijke teruggaafbeschikking voor de correctie.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
suppletieaangifte

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 13:56.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon