Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Markt > Marketing en acquisitie

Mededelingen

Marketing en acquisitie Sommige freelancers hebben altijd opdrachten. Ze weten precies welk klantprobleem ze oplossen. Ze hebben focus en onderscheiden zich van andere freelancers. Ze publiceren en netwerken actief, want interessante opdrachten komen vaak via-via. Met de opdrachten die niet bij hun passen, maken ze iemand in hun netwerk blij.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 28 juni 2007, 10:24
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Jezelf profileren met whitepapers?

Interessant weblogartikel over hoe je content op je site kunt gebruiken om in contact te komen met potentiële opdrachtgevers (Engels). Het pleidooi: publiceer 'whitepapers' waarin je unieke of bijzondere vakkennis weggeeft. Geen brochures om je eigen product of dienst aan te bieden, maar een oplossing voor een klantprobleem, met een overzicht van relevante trends en ontwikkelingen. De truc is om een flink deel vrij beschikbaar te stellen, met de rest achter een contactformulier, zodat je gegevens van potentiële opdrachtgevers verzamelt, waar je later beschaafde direct mail aan kunt richten.

Bij de marketing/sales-afdelingen van grotere productbedrijven is dit natuurlijk een bekende methode. Maar de auteur wijst er nog eens op hoe effectief hij is, in deze tijd waarin gewone reclame niet meer werkt.

Zou deze methode ook toepasbaar zijn op een freelancepraktijk? Ik zou denken dat je zo'n whitepaper heel goed kunt gebruiken om je bijzondere kennis als professional te etaleren. Kent iemand voorbeelden van freelancers die deze marketingtechniek gebruiken?

Is het een idee om dit marketingidee op Lancelots te beschrijven, compleet met "Hoe schrijf ik een whitepaper?" en links naar goede voorbeelden?
__________________
René
Met citaat reageren
  #2  
Oud 28 juni 2007, 10:45
Adine Versluis's schermafbeelding
Adine Versluis Adine Versluis is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 8 maart 2007
Berichten: 1.087
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Jezelf profileren met whitepapers?

Klinkt heel interessant! Vooral ook een uitdaging nét zoveel te schrijven dat je een potentiële opdrachtgever prikkelt contact op te nemen en nét te weinig prijsgeven van het idee dat je aankaart!
__________________
Money Mind Academy - LekkerLevenMetMinder
Slimmer met je geld

Met citaat reageren
  #3  
Oud 28 juni 2007, 12:16
NowHow's schermafbeelding
NowHow NowHow is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 2 augustus 2006
Berichten: 593
Weblogartikelen: 13
Standaard Re: Jezelf profileren met whitepapers?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rene Bekijk bericht
Interessant weblogartikel over hoe je content op je site kunt gebruiken om in contact te komen met potentiële opdrachtgevers (Engels). Het pleidooi: publiceer 'whitepapers' waarin je unieke of bijzondere vakkennis weggeeft. Geen brochures om je eigen product of dienst aan te bieden, maar een oplossing voor een klantprobleem, met een overzicht van relevante trends en ontwikkelingen. De truc is om een flink deel vrij beschikbaar te stellen, met de rest achter een contactformulier, zodat je gegevens van potentiële opdrachtgevers verzamelt, waar je later beschaafde direct mail aan kunt richten.

Bij de marketing/sales-afdelingen van grotere productbedrijven is dit natuurlijk een bekende methode. Maar de auteur wijst er nog eens op hoe effectief hij is, in deze tijd waarin gewone reclame niet meer werkt.

Zou deze methode ook toepasbaar zijn op een freelancepraktijk? Ik zou denken dat je zo'n whitepaper heel goed kunt gebruiken om je bijzondere kennis als professional te etaleren. Kent iemand voorbeelden van freelancers die deze marketingtechniek gebruiken?

Is het een idee om dit marketingidee op Lancelots te beschrijven, compleet met "Hoe schrijf ik een whitepaper?" en links naar goede voorbeelden?
Dag Rene,

Ik heb het een tijd gedaan en ben van plan om er gewoon mee door te gaan. Op dit moment is het voornamelijk tijdgebrek dat ik dat niet doe, maar ik ben wel bezig om het uit te bouwen, want volgens mij kan ik nog veel verder gaan. In het begin had ik vooral moeite om het kort te houden, op dit moment vind ik mijn stukjes te kort om een goede white paper te zijn.

Ik zou graag dit marketingidee op Lancelots beschreven zien!

Zie voor voorbeelden:
http://www.volkskrantblog.nl/blog/647 (oud)
http://nowhow.typepad.com (nieuwe)
__________________
Mieke Roth
Wetenschappelijke en technische visualisaties
ir Mieke Roth
http://www.miekeroth.nl
http://blogger.miekeroth.com

Met citaat reageren
  #4  
Oud 28 juni 2007, 18:01
erix's schermafbeelding
erix erix is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 9 januari 2006
Berichten: 1.032
Weblogartikelen: 2
Stuur een bericht via Skype™ naar erix
Standaard Re: Jezelf profileren met whitepapers?

Het is een geweldig idee, maar ik vind sowieso dat freelancers moeten laten zien wat ze kunnen (blik in de keuken/fabriek/showroom) in plaats van veel te praten (op bijv. een website) over wat ze allemaal zouden kunnen en willen.

Ik kan mij voorstellen dat in de sfeer van diensten (advies, beheer, training) het lastig is iets te laten zien. Een business case of een white paper werkt dan prima (mits goed opgezet natuurlijk).

Voor tekst- en beeldmakers is het gemakkelijk een deel van je eigen werk in de etalage te zetten. Completeer het met een uitleg over je kernkwaliteiten elders en klaar is case.

@René: Eigenlijk moet je voor een white paper een tekstbureau of journalist inhuren. Het maken van een white paper (die je over het algemeen online zet) luistert net zo nauw (moet er professioneel uitzien) als bijvoorbeeld een website.
__________________
erix

www.erikbouwer.nl
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
marketing, whitepapers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Afspraken met jezelf Annedien Hoen Jezelf en je freelancepraktijk ontwikkelen 3 20 juli 2007 12:09
Feedback gevraagd Sandra Schoppers Marktplaats 18 14 juni 2007 23:33
Payrolling-vragen van een leek met vast dienstverband starter Al die andere praktische dingen 9 5 april 2007 09:21
Marktplaatsen met opdrachten voor freelancers René Marketing en acquisitie 18 21 mei 2006 23:34


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 12:39.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon