Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Al die andere praktische dingen
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Al die andere praktische dingen Bedrijfsnaam, KvK, spullen inkopen, briefpapier, rechtsvorm, bedrijfsruimte, vervoer, juridische zaken, verzekeringen.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 2 februari 2011, 23:01
Daniel Daniel is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 28 december 2010
Berichten: 3
Standaard Wat is nu de juiste manier van in opdracht gemaakte telefoonkosten doorfactureren.

Hallo,

Ik heb een vraag m.b.t. het doorfactureren van mobiele telefoonkosten die tbv de opdrachtgever zijn gemaakt.
Ik heb nog geen aparte zakelijke telefoon.

Mijn GSM staat op privenaam en ik heb een x aantal minuten gebeld t.b.v. de opdrachtgever. Het gaat me niet om het aftrekken van de belasting, want ik krijg het 1 op 1 vergoed van de opdrachtgever.

Maar hoe bereken ik deze reeds betaalde kosten door aan de opdrachtgever ?

Hoe ik het zie:

Ik heb mijn rekening uitgezocht en alle voor de opdrachtgever gebelde minuten bij elkaar opgeteld.
en maal de minuut prijs 0.21ct ( ex btw ) gedaan

183 minuten x 0.21 ct per minuut = € 38.43

Maar omdat ik zelf ( prive ) de BTW al heb betaald en die niet kan aftrekken, vraag ik mij af of ik nu
€ 38.43 doorbereken of dat ik € 45.73 ( incl btw ) doorbereken en over die €45.73 nog 19% bereken en dus een totaal van €54.42

Het verschil : € 8,68 = BTW moet ik als ondernemer afdragen en vervolgens kan ik dan de kosten € 45.73 als priveontrekking doen ?
Dan speel ik prive kiet.

Snappen jullie mijn probleem ?
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 3 februari 2011, 00:49
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.338
Weblogartikelen: 2
Standaard

Ja, zo zou je het kunnen doen. Fiscaal is dat wel correct, denk ik. Alle btw wordt netjes geheven, afgedragen dan wel betaald.

Maar je benadeelt je opdrachtgever. Want die moet opeens btw over telefoonkosten betalen (de btw die in de €45.73 zit), wat hij normaliter niet zou hoeven bij zakelijk verkeer.

Dit komt doordat je een privéding zakelijk inzet en de kosten daarvan doorbelast. Dat vind ik niet helemaal klantvriendelijk. Het zou beter zijn om een zakelijk telefoonabonnement te hebben, zodat je de btw van de belastingdienst terugkrijgt en alleen de kosten exclusief btw hoeft door te belasten.

Zolang je privédingen gebruikt, zou je ervoor kunnen kiezen de btw voor eigen rekening te nemen.
__________________
René
Met citaat reageren
  #3  
Oud 3 februari 2011, 11:02
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 979
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard

Maar het hoeft niet zo, als je een eenmanszaak hebt (en dat geld alleen voor eenmanszaken) dan moet de btw herleidbaar zijn naar de ondernemer (je persoonsnaam) en niet uitsluitend naar de onderneming. (je handelsnaam) dus in sommige gevallen kan je btw op facturen die aan jou als privepersoon zijn gericht toch aftrekken zolang die kosten maar voor een zakelijk doel zijn en daar ontstaat vaak de discussie. maar in dit geval is het glashelder, jij belast door aan een derde dus is er sprake van zakelijke "inkoop" en "verkoop"

Kortom jij kunt de btw van je prive factuur voor het zakelijk deel wat je doorbelast gewoon in voorbelasting aftrek nemen. Dus je kunt

Ik ga even zoeken naar het linkje waar dat in staat want ik heb zolang gedacht dat het niet kon dat ik altijd nog een beetje twijfel.. ik ben er een half jaar geleden ofzo achter gekomen dat dit zo kan..
op zich wel logisch bij een eenmanszaak is zelfs je btw nummer gelijk aan je fiscaal nummer en is er geen onderscheid tussen de persoon en de onderneming. In alle andere gevallen is dit wel zo.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Fout in mijn gemaakte opdracht... nancy_kelpie Omgaan met opdrachtgevers 20 3 juli 2009 13:52
Uitsluiting van VAR WUO? Jan16 Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 10 5 februari 2009 19:18
Zijn dit aanvaardbare voorwaarden? jazzvb Omgaan met opdrachtgevers 6 23 januari 2009 22:03


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 13:19.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon