Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Markt > Omgaan met opdrachtgevers

Mededelingen

Omgaan met opdrachtgevers Hoe kun je het gedrag van je opdrachtgever beïnvloeden? Hoe bepaal je je uurtarief? Wat te doen als de factuur niet betaald wordt? Hoe ga je om met problemen in een project?

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 18 april 2007, 16:26
add add is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 18 april 2007
Berichten: 2
Standaard Wanbetaling Extra Kosten

Ik heb een relatief nieuw webdesignbureau en kom graag op deze website om jullie inzichten te genieten.

Ik heb een klant die in december 2006 via email akkoord is gegaan met extra kosten en nu weigert te betalen. Hij gebruikt allerlei argumenten om onder de factuur uit te komen en heeft zelfs het incassobureau weten te overtuigen om niet een gerechtelijke procedure te starten.

Voor het ontwikkelen van de website heb ik gebruik gemaakt van een offshore outsourching constructie. De kosten daarvan zijn opgelopen tot de daadwerkelijke betaalde euro’s van de klant. Het project heeft een half jaar in beslag genomen omdat de klant eindeloos nieuwe wensen aangeeft, met als resultaat een klant die beweerd niet te hoeven te betalen omdat de website niet af is (omdat hij bestanden niet heeft geleverd en wederom nieuwe wensen heeft) en uit zijn hoed de woorden toverde dat zijn ‘woorden voor het akkoord’ voor interpretatie vatbaar zijn.

Deze woorden zijn als volgt: Het voornaamste is dat de site zoals die er nu op staat niet de site is die wij reeds ergens in september met een der uwen hebben besproken. De aanpassingen die daar in zouden worden verwerkt zitten volgens mij in de reeds betaalde factuur. De aanpassingen zoals die met X laatst in Rotterdam zijn besproken zijn additioneel hierop en zullen dus voor nafacturering gaan zorgen. Graag verneem ik wel van u tegen welke tarieven die nafacturering zal geschieden.

De klant weigert de nafacturering te voldoen. In een poging om tot een oplossing te komen heb ik de klant een aanbod gedaan waarbij hij slechts de kosten zoals die aan mij worden gerekend voor de extra kosten zou hoeven te betalen. Telefonisch gaf hij aan dat dit er netjes uitzag en liet mij langskomen om mij te vertellen dat hij absoluut geen extra kosten zou betalen. Ik heb gezegd dat ik dit niet netjes vond.

De klant maakt er volgens mij gebruik van zijn voorkennis dat ik op dit moment niet de financiële middelen heb om een advocaat te betalen en het risico daarmee te groot is om een gerechtelijke procedure te starten. Daarnaast had ik destijds nog geen algemene voorwarden gereed.

Graag zou ik enig advies ontvangen voor wat betreft deze situatie.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 18 april 2007, 19:09
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Wanbetaling Extra Kosten

Ik vind het verhaal wat te ingewikkeld en ongrijpbaar om er iets inhoudelijks over te zeggen. De hamvraag is: verwacht je bij de rechter gelijk te krijgen?

Om wat voor bedrag gaat het? Tot € 5.000 kun je de factuur voor incasso uit handen geven aan de gerechtsdeurwaarder. Dat is effectiever dan een incassobureau en (normaliter) goedkoper dan een advocaat.
__________________
René
Met citaat reageren
  #3  
Oud 18 april 2007, 20:45
erix's schermafbeelding
erix erix is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 9 januari 2006
Berichten: 1.032
Weblogartikelen: 2
Stuur een bericht via Skype™ naar erix
Standaard Re: Wanbetaling Extra Kosten

Het klinkt alsof in deze situatie een aantal zaken onvoldoende is afgedekt, doorgesproken en vastgelegd.

Je hebt het werk - als ik het goed begrijp - uitbesteed aan een offshore dienstverlener. In simpel nederlands: een webdesigner in het buitenland die (wellicht) tegen lagere loonkosten werkt dan jijzelf. Is de urenoverschrijding nu zo groot dat jouw marge is weggevallen?

Klant is koning, maar koning moet niet extreem moeilijk gaan doen. Afgezien van de juridische basis (hoe sterk sta je) zou ik afwegen of het alle stress en investeringen (kosten) waard is om tot het gaatje te gaan. Hoe belangrijk is deze klant voor je portfolio? Als je aan het begin van je bedrijf staat, kan je ook overwegen te investeren in het probleem van deze klant en daarmee in de zaak. De klant is blijkbaar niet tevreden - terecht of onterecht.

Dus er zijn globaal 3 opties:
- vecht de boel aan, investeer in een juridische overwinning met misschien nog een restje extra inkomsten (na aftrek juridische kosten)
- laat waaien, adviseer de klant eerst elders te benchmarken
- los het probleem van de klant op (kost tijd en dus geld).

Daarnaast vraag ik mij af of je hebt opgetreden als bemiddelaar tussen jouw klant en de offshore bouwer. Of zie ik dit verkeerd?
__________________
erix

www.erikbouwer.nl
Met citaat reageren
  #4  
Oud 19 april 2007, 19:42
Annedien Hoen's schermafbeelding
Annedien Hoen Annedien Hoen is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 7 februari 2006
Berichten: 246
Stuur een bericht via MSN naar Annedien Hoen
Standaard Re: Wanbetaling Extra Kosten

Klinkt als een dominant type. Mijn advies zou zijn je verlies te nemen en hiervan te leren duidelijker te communiceren. Gelijk hebben en gelijk krijgen zijn twee verschillende dingen. Jullie zijn met netjes taalgebruik eigenlijk een doodordinaire oneenigheidaan het hebben en je kan er ten minste nog als morele winnaar uit komen...
__________________
Alchemizer
Met citaat reageren
  #5  
Oud 22 april 2007, 15:00
add add is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 18 april 2007
Berichten: 2
Standaard Re: Wanbetaling Extra Kosten

Bedankt voor de heldere adviezen. Hier heb ik zeker wat aan.

Ik vroeg mij af wat de experts zouden zeggen over de klant omdat deze inderdaad een zeer dominante indruk maakte op mij.

De klant wilde mij overigens vertellen hoe ik mijn werk voortaan zou moeten doen en dat ik het principe zou moeten hanteren van de klant is koning en de koning heeft altijd gelijk.

Ik zou zeggen de klant is koning met betrekking tot het uitvoeren van zijn wensen, maar de koning dient ook eerlijk en nobel te zijn.

Ik heb het idee dat de symboliek van deze uitdrukking 'klant is koning' (in Nederland) maar al te vaak misbruikt wordt en uit zijn verband wordt gehaald.
Met citaat reageren
  #6  
Oud 22 april 2007, 21:14
Mariëlle Schrijft's schermafbeelding
Mariëlle Schrijft Mariëlle Schrijft is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 20 maart 2006
Berichten: 216
Standaard Re: Wanbetaling Extra Kosten

Zonder daarmee meteen een inhoudelijke statement te maken. Een winkeliersuitdrukking is: De klant is koning, maar ik ben keizer.
__________________
Mariëlle schrijft
Passie voor de inhoud
Helderheid in complexiteit
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
lunchkosten anna Administratie 10 9 september 2018 02:13
Kosten betalen van privérekening Denise Administratie 19 29 juni 2007 23:23
Opting in: kosten aftrekken, uren meetellen? EdwinH Belasting 3 7 maart 2007 11:40
welke kosten maakt een freelancer wilco Al die andere praktische dingen 2 11 augustus 2006 01:35


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 12:33.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon