Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Administratie
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Administratie Factureren, financiële boekhouding, jaarrekening, urenregistratie, kilometeradministratie, archiveren...

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 16 november 2008, 00:07
blyzzard blyzzard is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 15 november 2008
Berichten: 2
Standaard Boekhoud- en belastingvragen

Hallo allemaal,

Sinds vorige maand heb ik mijn eigen bedrijf opgestart in ICT-advies en ben direct aan een opdracht begonnen!

Nu heb ik een aantal vraagjes die mij niet geheel duidelijk zijn over mijn boekhouding. Ik gebruik het programma snelstart en heb een VAR WUO. Ik heb een boekhoudkundige achtergrond, maar dit is weggezakt.

1. Ik heb een rekening prive aangemaakt in mijn rekeningschema. Als wat voor soort rekening moet ik deze definiëren? Is dit een tussenrekening, v&w of balansrekening? Ik dacht altijd dat dit een rekening was ten laste van het EV, alleen deze categorie bestaat niet.

2. Aan het einde van het jaar stel ik mijn v&w rekening op. Waar boek ik het winstsaldo naar toe? Moet dit naar mijn prive-rekening of mag dit ook in de zaak blijven op de zakelijke rekening....en wat voor journaalpost krijg je dan?

3. De startersaftrek, zelffstandigenaftrek en mbk vijstelling, komen die terug in je aangifte IB of krijg je een aparte aangifte voor je bedrijf?

4. Vorige maand heb ik 15.000 euro op mijn zakelijke rekening gestort. Kan ik deze zonder belasting te betalen uit de zaak halen. Dus eigenlijk heb ik vanuit prive een lening verstrekt aan mijn zaak, die ik weer aflos.

Graag jullie reactie, want ik zie even door de bomen het bos niet meer.

Bedankt alvast.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 16 november 2008, 20:34
Rednabarb's schermafbeelding
Rednabarb Rednabarb is offline
Lid
 
Geregistreerd: 22 juni 2008
Berichten: 9
Standaard Re: Boekhoud- en belastingvragen

1. balansrekening
2. komt op de balans bij eigen vermogen (na aftrek van de reeds opgenomen bedragen prive)
3.als ondernemer moet je een uitgebreide aangifte IB (voor ondernemers) indienen waarin je deze aftrekposten kunt verwerken
4.ja dat kan, in principe heb je al belasting over dat bedrag betaald voordat het netto op jouw privebankrekening kwam
Met citaat reageren
  #3  
Oud 16 november 2008, 21:30
blyzzard blyzzard is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 15 november 2008
Berichten: 2
Standaard Re: Boekhoud- en belastingvragen

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rednabarb Bekijk bericht
1. balansrekening
2. komt op de balans bij eigen vermogen (na aftrek van de reeds opgenomen bedragen prive)
3.als ondernemer moet je een uitgebreide aangifte IB (voor ondernemers) indienen waarin je deze aftrekposten kunt verwerken
4.ja dat kan, in principe heb je al belasting over dat bedrag betaald voordat het netto op jouw privebankrekening kwam
Ok het wordt me allemaal weer wat duidelijker...winstsaldo gaat dus naar EV bij de afsluiting. Die aangifte begrijp ik nu ook.....je krijgt dus gewoon een uitgebreidere met wat meer opties als een normale IB.

Nog even over punt 4: Dan boek ik dus :

Lening
aan Bank

Dit komt dus niet in de V&W want dit heeft er in principe niets mee te maken.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 23 november 2008, 11:35
Cournot Financieel Cournot Financieel is offline
Lid
 
Geregistreerd: 22 november 2008
Berichten: 25
Standaard Re: Boekhoud- en belastingvragen

Dit klopt, je prive opnamen cq stortingen hebben geen invloed op het resultaat (winst of verlies).
__________________
Mts. Cournot Financieel
www.cournot.nl/financieel
administratiekantoor / stamrecht bv / oprichten bv / gouden handdruk / online advies / financieel advies / geopend in de avonden en weekeinden
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Starter met een aantal belastingvragen. bellaa Belasting 1 20 juli 2008 01:08


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 19:57.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon