Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Al die andere praktische dingen

Mededelingen

Al die andere praktische dingen Bedrijfsnaam, KvK, spullen inkopen, briefpapier, rechtsvorm, bedrijfsruimte, vervoer, juridische zaken, verzekeringen.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 13 juni 2012, 18:35
nietskeoh nietskeoh is offline
Lid
 
Geregistreerd: 19 december 2010
Berichten: 16
Standaard WW-uitkering naast eigen bedrijf?

hallo

Naast dat ik een eigen bedrijfje heb (ca. 15 u/wk), heb ik een baan voor 25 u/wk. Daarvoor krijg ik nu binnenkort deels ontslag (nog 10-15uur over) en zou daardoor recht op WW hebben. Maar hoe verhoudt zich dat met de inkomsten uit eigen onderneming? Heb ik dan nog wel recht op een uitkering?

vr.groet
Nietske
Met citaat reageren
  #2  
Oud 13 juni 2012, 21:40
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 980
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard

Ja, als jij al al enige tijd (ik geloof minimaal 6 maanden) een eigen onderneming en hebt dan kun je naast je eigen onderneming ook een ww uitkering ontvangen voor de verloren arbeidsuren. Het is wel belangrijk direct bij de aanvraag aan te geven dat je een eigen bedrijf hebt zodat je ook daadwerkelijk vrijstelling krijgt.

Uiteraard ben je wel verplicht om voor de uren waarvoor je ww ontvangt te solliciteren naar een andere baan
Met citaat reageren
  #3  
Oud 14 juni 2012, 19:29
nietskeoh nietskeoh is offline
Lid
 
Geregistreerd: 19 december 2010
Berichten: 16
Standaard

OK, dankjewel voor je antwoord. Als je nog weet of dit ergens te vinden op een (overheids)site, wil je dat dan nog laten weten?
vr.groet
N
Met citaat reageren
  #4  
Oud 14 juni 2012, 20:39
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 980
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard

ik heb net nog even op de uwv site gekeken, ze hebben veel info over starten vanuit een uitkering maar ik vind zo snel niks over ww naast eigen bedrijf, maar ik ben vrij zeker dat het kan.
Met citaat reageren
  #5  
Oud 9 juli 2012, 17:28
wingnl wingnl is offline
Lid
 
Geregistreerd: 9 juli 2012
Berichten: 8
Standaard

Ik ben mijn onderneming gestart vanuit de WW.

Je zou even contact moeten opnemen met je begeleider, en die pland je dan in bij een meeting.

Er zijn eigenlijk twee richtingen (wel even checken of het nog steeds zo is ;-) )

1. Je gaat gewoon aan de slag zonder het te melden, je schrijft je in bij de KVK en je gaat ervoor. Dat kan, maar dan moet je de uren die je in je bedrijf steekt dus in mindering brengen van de WW. (Je bouwt een tegoed op, die minderingen blijft dus bestaan geloof ik.. )

2. Je meldt het, en dan word je geacht een ondernemingsplan te schrijven. Dit is een must voor hun. Voor jouwzelf niet, maar is wel goed om te doen. Je schrijft veel dingen van je af, en dan kan je het later eens terug lezen...brengt ook wat rust. Daar heb je dacht ik 1,5 maand de tijd voor.
Daarna krijg je akkoord of niet, en mag je aan de slag. Tijdens die tijd heb je een half jaar dat je mag ondernemen en je volledig doorbetaald krijgt van de WW.

Je houdt verder iedere maand contact met je contactpersoon bij de UWV middels gewoon korte updates hoe het gaat (Denk aan: "Deze maand nieuwe klanten, veel gesprekken gehad, het gaat goed" ). Kan ook zijn dat het tegenzit.. als het niet lukt, en je hebt nog WW maanden over, dan kun je terugvallen op de WW.


Uiteindelijk moet je als het lukt de WW terug betalen, omdat het een lening is. De eerste twee jaar krijg je nog geen vraag om betaling. Na twee jaar kijken ze wat je ze moet terug betalen. Dat is vervelend aan een kant, andere kant, je kan wat je verdient al reeds opzij zetten.


Wellicht is er ook nog een financiele constructie voor; moet ik ook nog eens naar kijken (je leent tenslotte voor je bedrijf?)
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
uitkering, ww

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Telt belastingreservering mee in eigen vermogen volgens uitkering zelfstandige kunstenaars (WWIK)? Peanut Belasting 9 17 juni 2011 17:16
Nieuw bedrijf opstarten met iemand naast het hebben van een eenmanszaak Jacqueline Belasting 6 7 december 2009 14:45
Eigen bedrijf maar toch in dienst johnnyQQ Freelancepraktijk starten 3 14 november 2008 15:59
VAR-WUO nodig naast eigen zaak? Romy Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 3 2 maart 2008 19:06


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 15:41.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon