Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 31 oktober 2012, 09:34
mk2k mk2k is offline
Lid
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Berichten: 5
Standaard BTW niet op bon bij ALDI

Ik heb wat computerspullen gekocht bij de aldi en wilde deze op de zaak zetten. Heb betaald met zakelijke pinpas (dit is toch voldoende voor identificatie, of moet de bon verplicht op naam van het bedrijf staan?).

Nu blijkt er ook geen btw/btw bedrag op de kassabon te staan? Je kan dus bij de aldi niet zakelijk een computer aanschaffen en btw terugvorderen of wel ? (hoewel ze er wel reclame voor maken, ook voor zakelijke doeleinden) Moet ik terug gaan om een btw bon te laten maken (Als ze dit uberhaupt doen?)

Enige tips zijn welkom
Met citaat reageren
  #2  
Oud 31 oktober 2012, 12:13
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.338
Weblogartikelen: 2
Standaard

Bedrijven die overwegend aan particulieren verkopen hoeven standaard geen btw-factuur uit te reiken, maar wel als je erom vraagt. Dat word je dus geacht te doen (bij de klantenservice of het hoofdkantoor).

Bij benzine wordt de combinatie kassabon + betalen per pin door de Belastingdienst geaccepteerd, maar voor zover ik weet mag je dat officieel niet oprekken tot andere inkopen.
__________________
René
Met citaat reageren
  #3  
Oud 31 oktober 2012, 12:51
mk2k mk2k is offline
Lid
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Berichten: 5
Standaard

René, bedankt voor je snelle reactie.
Ga even terug met de vraag een factuur met btw op naam te maken. Doen ze dat op de een of andere manier weigeren, krijgen ze hun spullen terug en wil ik mijn geld terug en ga ik het ergens anders aanschaffen.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 31 oktober 2012, 12:53
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 979
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard

Je zult inderdaad terug moeten voor een btw bon op naam, want zowel de btw als de bedrijfsnaam moet op de bon staan.

De officiële regel is inderdaad nog steeds dat BTW alleen mag worden afgetrokken als een factuur op naam is uitgereikt.
En de regel van identificatie via de zakelijke bankpas geld alleen voor benzinebonnen, sterker nog. In de praktijk zijn er een flink aantal boekhouders die hiermee smokkelen en dus ook andere facturen dan benzine bonnen accepteren zonder dat deze te naam zijn gesteld. maar er blijft dus altijd een risico dat bij een controle dit soort posten toch geschrapt word als het uit gewoonte zo werd gedaan.

Maar goed in dit geval moet je, als je de btw terug wilt, toch een btw bon vragen en zorg dan dat deze aan alle eisen voldoet.



________
als extra toevoeging: voor 2013 staat wel een versoepeling van de factureringsregels op stapel voor aankopen onder de 100 euro, daarbij vervalt de verplichting om de bon op naam te stellen, al blijven er nog wel voldoende eisen over die een aldi kassabon als onvoldoende kunnen beschouwen.
Met citaat reageren
  #5  
Oud 31 oktober 2012, 12:58
mk2k mk2k is offline
Lid
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Berichten: 5
Standaard

Roel ook bedankt voor de extra toelichting.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Hoe zorg je dat klanten niet direct bij je afnemer bestellen? MvdV Omgaan met opdrachtgevers 2 21 november 2009 09:13
Auteursrechten van freelancers wel of niet in goede handen bij CLIP? erix Nieuws - Voor en door freelancers 0 4 november 2008 08:14
Waarom geen BTW bij VAR resultaat uit overige werkzaamheden? wesout Freelancepraktijk starten 3 31 oktober 2008 00:55
Beginnend freelancer: heb btw geheven zonder btw-nummer Mike1985 Belasting 10 28 juli 2008 19:10
geen BTW op factuur carsten888 Administratie 25 3 september 2006 22:59


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 13:23.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon