Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 23 januari 2010, 13:07
Benny van de Werfhorst Benny van de Werfhorst is offline
Lid
 
Geregistreerd: 25 september 2008
Berichten: 16
Standaard Van WUO naar ROW...

Geachten,

Ik werk als freelance fotograaf, dus éénmanszaak. Nu is het zo, dat ik door ziekte niet mijn urencriterium ga halen en ook niet in de toekomst, aangezien mijn ziekte chronisch is en ik dus veel beperkingen heb. De Belastingdienst heb ik hierover ingelicht...

Nu is het volgende (ik citeer letterlijk wat er in de brief staat) besloten:

"Naar aanleiding van uw schrijven hebben wij de aangifte inkomstenbelasting voor u van winstgenieter naar inkomsten uit overige werkzaamheden gemuteerd

Wat betreft de omzetbelasting veranderd er niets, u dient elk kwartaal de aangifte electronisch in."

Nu heb ik hier een aantal vragen over:

- Moet ik nu ook nog 19% btw op mijn facturen vermelden?
- Kan ik nog voorbelasting terug vorderen?
- En hoe zit het nu precies met in inkomstenbelasting?

Ik was dus eerst als WUO aangemerkt, nu als ROW. Er stond mij altijd bij, dat je bij ROW geen btw over je factuur mocht berekenen richting je opdrachtgever. Dus kortom: Moet ik nu ook nog btw op mijn factuur vermelden? Omdat ik toch de indruk heb (staat niet in de brief) dat de belastingdienst mij als ondernemer blijft zien, maar dan richting ROW, want ik moet immers wel omzetbelasting afdragen.

Het is mij niet geheel duidelijk.

Benny
Met citaat reageren
  #2  
Oud 23 januari 2010, 23:56
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 979