Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 23 januari 2010, 13:07
Benny van de Werfhorst Benny van de Werfhorst is offline
Lid
 
Geregistreerd: 25 september 2008
Berichten: 16
Standaard Van WUO naar ROW...

Geachten,

Ik werk als freelance fotograaf, dus éénmanszaak. Nu is het zo, dat ik door ziekte niet mijn urencriterium ga halen en ook niet in de toekomst, aangezien mijn ziekte chronisch is en ik dus veel beperkingen heb. De Belastingdienst heb ik hierover ingelicht...

Nu is het volgende (ik citeer letterlijk wat er in de brief staat) besloten:

"Naar aanleiding van uw schrijven hebben wij de aangifte inkomstenbelasting voor u van winstgenieter naar inkomsten uit overige werkzaamheden gemuteerd

Wat betreft de omzetbelasting veranderd er niets, u dient elk kwartaal de aangifte electronisch in."

Nu heb ik hier een aantal vragen over:

- Moet ik nu ook nog 19% btw op mijn facturen vermelden?
- Kan ik nog voorbelasting terug vorderen?
- En hoe zit het nu precies met in inkomstenbelasting?

Ik was dus eerst als WUO aangemerkt, nu als ROW. Er stond mij altijd bij, dat je bij ROW geen btw over je factuur mocht berekenen richting je opdrachtgever. Dus kortom: Moet ik nu ook nog btw op mijn factuur vermelden? Omdat ik toch de indruk heb (staat niet in de brief) dat de belastingdienst mij als ondernemer blijft zien, maar dan richting ROW, want ik moet immers wel omzetbelasting afdragen.

Het is mij niet geheel duidelijk.

Benny
Met citaat reageren
  #2  
Oud 23 januari 2010, 23:56
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 979
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard Re: Van WUO naar ROW...

Beste benny

Je stapt in valkuil waar vele ondernemers met een eenmanszaak last van hebben. Het verwarren, vermengen van Inkomstenbelasting en omzetbelasting.

De VAR WUO / VAR ROW heeft alleen betrekking op je inkomstenbelasting, voor de inkomstenbelasting word je dus niet meer als ondernemer beschouwd, hierdoor verlies je bepaalde fiscale voordelen (zelfstandigenaftrek e.d.) maar je geeft zelf aan dat dit niet het probleem is.

Wat betreft de btw, is het zoals de belastingdienst aangeeft, er verandert niets. Voor de BTW ben je dus nog wel gewoon ondernemer. (Dus ja je moet factureren met 19% en je kunt ook de voorbelasting terugvorderen).
Het ondernemerschap voor de BTW staat vollediglos van de beoordeling van je ondernemerschap voor de inkomstenbelasting. In algemene zin ben je vrij snel ondernemer voor de BTW (link naar belastingdienst) terwijl de "eisen" om ondernemer voor de inkomstenbelasting zwaarder zijn.

Voor de inkomstenbelasting verandert er ook niet veel, je moet het nog steeds betalen alleen geef je het aan onder een andere vraag (resultaat uit overige werkzaamheden, ipv winst uit onderneming). Maar je kunt nog steeds alle zakelijke kosten in mindering brengen op je omzet zoals nu. De belangrijkste wijziging is dat je de fiscale voordeeltjes waar een ondernemer recht op heeft misloopt.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 24 januari 2010, 06:36
Benny van de Werfhorst Benny van de Werfhorst is offline
Lid
 
Geregistreerd: 25 september 2008
Berichten: 16
Standaard Re: Van WUO naar ROW...

Roel,

Bedankt voor je antwoordt.

Aan de fiscale voordeeltjes, heb ik persoonlijk toch niet zoveel, dus dat is geen probleem.

Wat jij zegt over over de btw dat er niets veranderd, dat dacht ik zelf eigenlijk ook al, alleen begon ik behoorlijk te twijfelen. Maar het wordt nu door je bevestigd.

Ik quote even:

Citaat:
In algemene zin ben je vrij snel ondernemer voor de BTW (link naar belastingdienst) terwijl de "eisen" om ondernemer voor de inkomstenbelasting zwaarder zijn.
Wat veranderd er nu voor mij qua eisen, nu als ik als ondernemer voor de btw word gezien? Moet ik bijvoorbeeld nog een urencriterium bijhouden? Aangezien ik deze in de toekomst toch niet ga halen vanwege mijn ziekte. Dit moest ik normaal, zoals logisch, wel. Aangezien ik eerst als ondernemer voor de IB werd aangemerkt.

Dan nog een vraag over voorbelasting, die waarschijnlijk al vele malen is gesteld, maar ik toch graag even in dit topic antwoordt op krijg: De laatste 4 kwartalen van vorig jaar, had ik veel meer voorbelasting dan omzet. Dus ik ontving steeds voorbelasting terug, dan dat ik btw moest betalen aan de Belastingdienst. Nu is mijn vraag: Ik neem aan, dat de belastingdienst op een gegeven moment ook meer omzet wil zien dan het terug vorderen van voorbelasting. Hoe zit dit eigenlijk precies?

Er kwamen nu zo wat vragen voor mij boven borrelen...

gr. Benny
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
VAR ROW tot eind 2009 of toch een VAR WUO? Anneee Freelancepraktijk starten 3 24 september 2009 09:29
Uitsluiting van VAR WUO? Jan16 Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 10 5 februari 2009 19:18
Hulp gevraagd bij het vinden van de nieuwe bureaumanager voor La Red NowHow Marktplaats 0 2 februari 2009 21:38
Zijn dit aanvaardbare voorwaarden? jazzvb Omgaan met opdrachtgevers 6 23 januari 2009 22:03
ROW maar eigenlijk WUO Kampioen Belasting 17 3 december 2007 16:11


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 16:59.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon