Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 26 januari 2012, 21:33
Gent Gent is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 26 januari 2012
Berichten: 2
Standaard loondienst en beperkte inhuur als zelfstandige bij 1 opdrachgever

Hallo,
Momenteel ben ik zowel parttime in loondienst als zzp-er. Niet alleen vanwege de slechte economische wind maar ook vanwege persoonlijke interesse ben ik mijn zzp-werkzaamheden aan het veranderen naar een andere bedrijfstak. Daarvoor volg ik momenteel een studie die me behoorlijk op kosten jaagt.

Mijn werkgever heeft voorgesteld om mij tijdelijk (voor 1 jaar) voor een beperkt aantal uren in te huren als zzp-er bovenop mijn loondienst omdat hij een capaciteitsprobleem heeft voor dezelfde beperkte periode.

Nu is mijn vraag of de belastingdienst dit een goed idee vindt qua inkomstenbelasting. Daarbij opgemerkt dat ik vanwege mijn studie en de tijd die ik daarin steek, geen overige opdrachtgevers heb momenteel.

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen en opmerkingen,

groeten Gent
Met citaat reageren
  #2  
Oud 26 januari 2012, 21:51
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 979
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard

Het is onmogelijk om zowel in loondienst te zijn als een freelance overeenkomst te hebben met 1 werkgever. Al jou gewerkte uren horen verplicht tot je loondienstverband en vallen onder de loonheffingen.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 26 januari 2012, 22:17
Gent Gent is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 26 januari 2012
Berichten: 2
Standaard

bedankt voor je antwoord. Ik begrijp echter niet wat het verschil zou moeten zijn met een willekeurige andere opdrachtgever waar ik diezelfde beperkte aantal uren zou werken als zzp-er. Ik kan per slot van rekening ook alleen maar "aanspraak maken" op bijv ww voor het deel dat ik in loondienst ben en daar betaal ik nu ook loonheffing voor. Waarin zit dit verschil dan?
Met citaat reageren
  #4  
Oud 26 januari 2012, 23:35
Marjan Marjan is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 25 maart 2007
Berichten: 915
Standaard

Om maar een punt te noemen: in de gezagsverhouding. Als werknemer sta je in een gezagsverhouding tot je werkgever, m.a.w. je bent niet zelfstandig maar moet de aanwijzingen van de werkgever opvolgen. Het is volstrekt ongeloofwaardig dat je bij dezelfde werkgever als zzp'er ineens gedurende een aantal uren zelfstandig je werkzaamheden zou verrichten en er geen sprake is van een gezagsverhouding. Bij een andere opdrachtgever speelt dat probleem meestal niet.
__________________
maak eens een buiteling:
www.saltoadvies.nl
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Twee klussen bij verschillende afdelingen, telt dat als 1 of 2 opdrachtgevers? ophelia Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 4 23 oktober 2011 20:13
VAR aanvragen of in loondienst blijven? Maria72 Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 3 8 september 2010 21:45
Beginnen als ondernemer terwijl nog in loondienst? Paul L Freelancepraktijk starten 1 29 januari 2009 16:26
Uitkering en zelfstandig ondernemen Anoniem Al die andere praktische dingen 11 22 februari 2007 10:27


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 08:39.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon