Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 27 januari 2011, 22:35
ErikN ErikN is offline
Lid
 
Geregistreerd: 27 januari 2011
Berichten: 21
Standaard Minder vermogensrendementsheffing in privé door geld in een vof te stoppen?

Ik ben vennoot van een VOF... aangezien het qua aansprakelijkheid niets uitmaakt of geld op mijn persoonlijke rekening staat of dat het in de onderneming zit, is het een goed idee om mijn privé-rekening onder de 20.000 euro te houden om zodoende de vermogensbelasting niet te hoeven betalen? Of moet ik die vermogensbelasting ook betalen als dat geld op de bedrijfsrekening staat?

Bedankt!
Met citaat reageren
  #2  
Oud 28 januari 2011, 16:27
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 979
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard

Beste Eric,

Vanuit prive begrijp ik dat je de vermogensrendementsheffing wilt voorkomen maar we praten wel over peanuts.
Als je het geld op een spaarrekening zet in de VOF dan moet je de rente opbrengst daarvan in je winst en verliesrekening boeken en dus betaal je over die rente progressieve inkomsten belasting. Alleen als het rendement laag is kun je wat besparen.

stel je hebt 10.000 euro overtollige cash.. je krijgt 2% rente = 200 euro

- Als het geld in de BV staat betaal je hier 42% x 200 = 84 euro belasting over. (of zelfs 52% en dan is het dus 104 euro.

In prive betaal je.

10000 x 1,2% = 120 euro

Je betaald prive per 10.000 euro bij 42% belasting dan dus 36 euro meer belasting.

Maar als je 3% rente rente ontvangt dan betaal je zakelijk al meer belasting

300 x 42% = 126 euro

voor de 52% schaal ligt het omslagpunt al bij 2,3% waarbij het wel in prive aanhouden van (overtollig) kapitaal voordelig is.

Kortom ik zou lekker in box 3 betalen voor die paar euro mogelijk voordeel en zorgen dat je rente rond of boven de 2,5% ligt dan zit je prive altijd beter als rente in de VOF genieten.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
VAR aanvragen of in loondienst blijven? Maria72 Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 3 8 september 2010 21:45
Vragen over verzekeringen Daniella Al die andere praktische dingen 3 2 februari 2010 12:59
Payrolling-vragen van een leek met vast dienstverband starter Al die andere praktische dingen 9 5 april 2007 08:21


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 09:36.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon