Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 4 maart 2013, 23:54
Jurrien Jurrien is offline
Lid
 
Geregistreerd: 13 februari 2013
Berichten: 8
Standaard passiva - activa

Hallo,

Ik moet voor het eerst aangifte inkomstenbelasting doen en stuit op een aantal nieuwe termen waar ik nog nooit van heb gehoord. Ik heb mij geprobeerd in te lezen op internet, maar er zijn nog wat dingen onduidelijk voor me. Wat ze betekenen lijk ik te snappen, maar hoe ze toe te passen op mijn eigen situatie niet.

Vooral het gedeelte 'active - passiva' is mij vreemd. Ik ben zzp'er, ontwerper, en heb dus niet zo'n ingewikkelde boekhouding. Ik heb een nieuwe computer gekocht (materiele vaste activa) en geld over van opdrachten, winst (vermogen? liquiditeit?). Hiernaast heb ik ook een studieschuld (passiva?).

De computer laat ik willekeurig afschrijven, dus 0% schrijf ik af over 2012. Misschien 100% over 2013 als ik meer heb verdiend. Moet ik dan toch mijn computer onder 'materiele vaste activa' in boekwaarde laten dalen met 20% per jaar?

Ik had voordat ik met ondernemen begon al geld op de bank staan. Moet ik dit als startvermogen opgeven bij passiva? Of alleen de winst die ik heb gemaakt met mijn bedrijf? Ik lees namelijk overal dat prive en zakelijk geld bij een eenmanszaak hetzelfde zijn.

De studieschuld is valt dat ook onder passiva bij schulden? en waar moet ik dat dan invullen onder activa als ik de balans in evenwicht wil maken. Mijn vermogen is eigenlijk negatief, want mijn studieschuld is hoger dan mijn spaargeld. Is dan de passiva negatief? en de activa?

Als laatste vraag ik mij af hoe het zit met gewone dagelijkse uitgaven zoals boodschappen. Stel ik heb 1000 euro winst en daar koop ik voor 300 euro eten van (niet aftrekbaar dus), is mijn vermogen dan nog 700?

Het zijn nogal wat vragen en misschien een beetje ongelukkig omschreven, omdat ik er niet zo bekend mee ben. Mijn excuses hiervoor.

Ik hoop dat iemand mij hier kan helpen.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 5 maart 2013, 11:21
coelho coelho is offline
Lid
 
Geregistreerd: 25 maart 2011
Berichten: 33
Standaard

Misschien niet het inhoudelijke antwoord waar je op zit te wachten, maar is "schoenmaker blijf bij je leest" hier niet van toepassing? Zoek een accountant die het voor je doet, die heeft er voor geleerd en doet je boekhouding waarschijnlijk sneller en beter dan jij. Bovendien houd je dan zelf tijd over voor je core business
Met citaat reageren
  #3  
Oud 5 maart 2013, 11:27
Jurrien Jurrien is offline
Lid
 
Geregistreerd: 13 februari 2013
Berichten: 8
Standaard

Nou ja, ik wil het zelf graag weten en verdiep mij nu al langere tijd in deze materie zodat ik begrip heb van wat er 'achter de schermen' gebeurd. Ik doe mijn best om het te begrijpen en begrijp al heel wat, al zeg ik het zelf, maar het passiva - activa gedeelte is nog wat onduidelijk. Bovendien is dit forum toch voor mensen die het graag zelf willen doen en er meer over willen weten?

Hopelijk kan iemand anders mij helpen met mijn vragen.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 5 maart 2013, 11:50
coelho coelho is offline
Lid
 
Geregistreerd: 25 maart 2011
Berichten: 33
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jurrien Bekijk bericht
Nou ja, ik wil het zelf graag weten en verdiep mij nu al langere tijd in deze materie zodat ik begrip heb van wat er 'achter de schermen' gebeurd. Ik doe mijn best om het te begrijpen en begrijp al heel wat, al zeg ik het zelf, maar het passiva - activa gedeelte is nog wat onduidelijk. Bovendien is dit forum toch voor mensen die het graag zelf willen doen en er meer over willen weten?

Hopelijk kan iemand anders mij helpen met mijn vragen.
Het was niet zo vervelend bedoeld als het wellicht overgekomen was, excuses. Ik ben zelf in de basis ook van het in eigen handen houden. Nadeel alleen is dat je op een bepaald moment je eigen waarheid creëert en daardoor ook dingen over het hoofd ziet. Dingen die voor iemand die er dagelijks mee bezig is zo logisch als wat zijn.

Ik ga er van uit dat iemand anders je zeker op weg kan helpen! Succes.
Met citaat reageren
  #5  
Oud 5 maart 2013, 11:52
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard

Zorg om te beginnen voor een goede scheiding van zaak en privé. Dingen als een studielening, boodschappen en een privébankrekening horen niet thuis in de boekhouding van je bedrijf.

Het geld dat je bedrijf op de bank heeft staan valt onder de liquide middelen bij de vlottende activa op je balans. Uit de balans blijkt wat het eigen vermogen is, dat los staat van het aanwezige geld (want er zijn ook bezittingen, vorderingen, schulden etc.).
__________________
René
Met citaat reageren
  #6  
Oud 5 maart 2013, 12:36
Jurrien Jurrien is offline
Lid
 
Geregistreerd: 13 februari 2013
Berichten: 8
Standaard

Bedankt voor de reactie. Ik gebruik mijn privérekening ook als zakelijke rekening, dus als ik aan inkomsten zeg 1000 euro heb en daar besteed ik de helft van aan allerlei dagelijkse uitgaven zoals boodschappen houd ik nog 500 over en dat is dan het vermogen?

Ik weet dat ik beter een zakelijke rekening kan openen, maar ik heb als starter zo weinig transacties dat ik daar liever nog even mee wacht. Het kost me te veel nu. Het zal inderdaad veel overzichtelijker zijn, maar ik moet nu even roeien met de riemen die ik heb, helaas.

Ik ben vorig jaar begonnen, dus dan is de boekwaarde aan het begin 0, als ik het al aanwezige geld op mijn privérekening niet meereken, toch? Bezittingen, zoals een huis, heb ik niet, schulden alleen een studieschuld, vorderingen heb ik ook niet, alles is netjes aan mij betaald en heb ik betaald aan anderen. Ik heb alleen extra computer aangeschaft.

Volgens mij maak ik het veel moeilijker dan het is!
Met citaat reageren
  #7  
Oud 5 maart 2013, 13:27
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard

Je maakt het inderdaad moeilijker dan het is, door dingen door elkaar te halen en dingen te ontkennen.

Zaak en privé moet je hoe dan ook scheiden, is het niet met een aparte bankrekening, dan in ieder geval met een aparte zakelijke boekhouding, waarin geen boodschappen, studieleningen en dat soort dingen voorkomen.

Je balans moet je gewoon opstellen en dan blijkt daaruit wat het eigen vermogen van je onderneming is. Je kunt de rest van de balans niet wegredeneren en versimpelen tot "vermogen = geld".

Maar eh... moet je wel ondernemersaangifte met een jaarrekening doen? Als je in de categorie 'inkomen uit overig werk' valt is het allemaal veel simpeler.
__________________
René
Met citaat reageren
  #8  
Oud 5 maart 2013, 14:27
Jurrien Jurrien is offline
Lid
 
Geregistreerd: 13 februari 2013
Berichten: 8
Standaard

Bedankt voor de info. Het wordt al iets helderder.

Ik heb een IB voor ondernemers moeten downloaden waarin ik voor mijn onderneming/eenmanszaak een winst-verlies verdeling moeten maken en balans oa. Moet ik dat invullen of kan ik dat ook overslaan en onder inkomsten uit overige werkzaamheden invullen?
Met citaat reageren
  #9  
Oud 5 maart 2013, 15:52
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard

Dat is niet zo 1-2-3 te zeggen.

Lees het artikel over zelfstandigheid eens en de criteria van de Belastingdienst voor het IB-ondernemerschap.

Wat wil je zelf en denk je dat je aan de criteria voldoet?
__________________
René
Met citaat reageren
  #10  
Oud 6 maart 2013, 12:46
Jurrien Jurrien is offline
Lid
 
Geregistreerd: 13 februari 2013
Berichten: 8
Standaard

Als ik de links bekijk ben ik wel ondernemer voor de belastingdienst. Ik zal dus helaas mijn aangifte middels een balans moeten doen denk ik.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Het saldo fiscale winstberekening (€ 2.747) is niet gelijk aan het saldo winst-en-verliesrekening of kunst Belasting 1 31 maart 2012 02:16
Verschil tussen activa & passiva, hoe? Perrywinkle Belasting 5 27 maart 2012 23:51
Inkomstenbelasting IB 2010 activa en passiva Sokken Winkel Belasting 17 28 maart 2011 22:00
Inkomstenbelasting Aangifte 2008: Vaste Activa en privégebruik Frederik Belasting 12 4 maart 2009 15:10
Inkomstenbelasting activa liquide middelen vraag Belasting 1 30 april 2008 15:50


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 12:47.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon