Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 4 maart 2013, 23:54
Jurrien Jurrien is offline
Lid
 
Geregistreerd: 13 februari 2013
Berichten: 8
Standaard passiva - activa

Hallo,

Ik moet voor het eerst aangifte inkomstenbelasting doen en stuit op een aantal nieuwe termen waar ik nog nooit van heb gehoord. Ik heb mij geprobeerd in te lezen op internet, maar er zijn nog wat dingen onduidelijk voor me. Wat ze betekenen lijk ik te snappen, maar hoe ze toe te passen op mijn eigen situatie niet.

Vooral het gedeelte 'active - passiva' is mij vreemd. Ik ben zzp'er, ontwerper, en heb dus niet zo'n ingewikkelde boekhouding. Ik heb een nieuwe computer gekocht (materiele vaste activa) en geld over van opdrachten, winst (vermogen? liquiditeit?). Hiernaast heb ik ook een studieschuld (passiva?).

De computer laat ik willekeurig afschrijven, dus 0% schrijf ik af over 2012. Misschien 100% over 2013 als ik meer heb verdiend. Moet ik dan toch mijn computer onder 'materiele vaste activa' in boekwaarde laten dalen met 20% per jaar?

Ik had voordat ik met ondernemen begon al geld op de bank staan. Moet ik dit als startvermogen opgeven bij passiva? Of alleen de winst die ik heb gemaakt met mijn bedrijf? Ik lees namelijk overal dat prive en zakelijk geld bij een eenmanszaak hetzelfde zijn.

De studieschuld is valt dat ook onder passiva bij schulden? en waar moet ik dat dan invullen onder activa als ik de balans in evenwicht wil maken. Mijn vermogen is eigenlijk negatief, want mijn studieschuld is hoger dan mijn spaargeld. Is dan de passiva negatief? en de activa?