Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 29 september 2007, 15:26
Jeroenjn
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Hoe werkt de 'Kleine ondernemers regeling'?

Hallo,

Ik ben geen freelancer maar loop wel met het idee rond. Op dit moment verzamel ik voor mezelf allerlei informatie om een goed beeld te krijgen wat het freelancen inhoud (en wat ik eventueel kan verwachten).

Ik hoop dat iemand me antwoord kan geven op onderstaande vraag:

Ik heb gelezen over de 'kleine ondernemers regeling'.

Heb ik goed begrepen dat als de belasting die ik moet betalen onder de 1.344,-- blijft ik dit in eigen zak mag steken?? Jaar in, jaar uit.

Groet,

Jeroen
Met citaat reageren
  #2  
Oud 1 oktober 2007, 01:13
Ys3 Ys3 is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 20 mei 2007
Berichten: 67
Standaard Re: Vraag over 'Kleine ondernemers regeling'

1 keer googelen leverde het volgende resultaat op:

De kleine-ondernemersregeling



Wanneer de jaarlijkse afdracht van omzetbelasting beneden de € 1.345 blijft, mag de feitelijke afdracht achterwege blijven.
Deze korting op de afdracht wordt de kleine-ondernemersregeling genoemd; in belastingambtenarenjargon ook wel de 'kor'.
De afdracht is het verschil tussen de verschuldigde omzetbelasting over de opbrengsten, en de omzetbelasting op beroepskosten die terugvorderbaar is.
Als de afdracht van omzetbelasting beneden de € 1.345 per jaar blijft, mag die afdracht achterwege blijven. Dat is een voordeel.
Als de afdracht meer is dan € 1.345 maar minder bedraagt dan € 1.883 geldt een reductie op de afdracht die 2,5 maal het verschil tussen de af te dragen belasting en de genoemde € 1.883 bedraagt. Het blijft een voordeel maar dat voordeel wordt steeds kleiner naarmate de afdracht dichter bij die € 1.883 komt.


Jij noemt belasting, maar het gaat om omzetbelasting!
Met citaat reageren
  #3  
Oud 1 oktober 2007, 07:00
Jeroenjn
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Vraag over 'Kleine ondernemers regeling'

Ik bedoelde idd omzetbelasting, helemaal duidelijk bedankt !

Het beeld dat ik me schets voor mijn eerste freelance werkzaamheden is dat het waarschijnlijk om een aantal kleine opdrachten per jaar (het 1e jaar) zal gaan (naast mijn full time job). Als ik dus minder dan die 1.345,-- hoef af te dragen mag ik het houden !
Met citaat reageren
  #4  
Oud 2 oktober 2007, 00:27
alfred alfred is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 27 februari 2006
Berichten: 420
Stuur een bericht via MSN naar alfred
Standaard Re: Vraag over 'Kleine ondernemers regeling'

Je kunt in zo'n geval mogelijk ook ontheffing vragen voor het doen van de BTW aangifte misschien ook handig
Met citaat reageren
  #5  
Oud 3 januari 2008, 12:44
youneedstyle's schermafbeelding
youneedstyle youneedstyle is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 14 mei 2007
Berichten: 51
Standaard Re: Vraag over 'Kleine ondernemers regeling'

met het oog op de komende aangifte heb ik hier nog wel een vraag over.
Wanneer je gebruik maakt van de KOR, dient dan de totale aangifte (dus te betalen of te ontvangen) altijd op 0 uit te komen? Of kan het dan ook zelfs zo zijn dat je geld terug ontvangt van de belasting?
__________________
The Royal Institute
grafisch ontwerp, product ontwerp & creatief consultancy

http://www.theroyalinstitute.com
http://www.twitter.com/tri_ontwerp
Met citaat reageren
  #6  
Oud 3 januari 2008, 20:53
MacDennis
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Vraag over 'Kleine ondernemers regeling'

Als je gebruik maakt van de KOR moet je toch de vermindering bij je aangifte inkomstenbelasting opgeven? Of heb ik dat nu verkeerd begrepen?? Je kunt het niet zomaar 'in je zak steken' toch??
Met citaat reageren
  #7  
Oud 4 januari 2008, 10:15
Het Administratiekantoor's schermafbeelding
Het Administratiekantoor Het Administratiekantoor is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 10 augustus 2007
Berichten: 141
Standaard Re: Vraag over 'Kleine ondernemers regeling'

De BTW druk, na toepassing van de KOR kan niet onder nul uitkomen. De fiscus geeft je dus geen geld kado.

Het toegepaste KOR bedrag wordt als bate in je jaarcijfers meegenomen. Er staat tenslotte een SCHULD aan BTW, die je nu wegstreept... daar moet een boeking tegenover staan en dat is dan dus een "winst-"post.
HIERdoor stijgt je resultaat en HIERdoor stijgt dus ook je IB belastingdruk.
Het is dus niet zo dat je het op één of andere manier ook nog apart in je IB aangifte moet opnemen ofzo...
__________________
--


Peter Brummelkamp
www.het-administratiekantoor.nl
Den Haag
http://delicious.com/PeterBrummelkamp
Met citaat reageren
  #8  
Oud 4 januari 2008, 11:07
youneedstyle's schermafbeelding
youneedstyle youneedstyle is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 14 mei 2007
Berichten: 51
Standaard Re: Vraag over 'Kleine ondernemers regeling'

Peter, bedankt voor je duidelijke uitleg. De 'korting' die je dus krijgt wordt simpelweg als winst geboekt.
Nu besefte ik me dat ik in een voorgaand kwartaal mijn aangifte incorrect heb ingevuld. Is dat nog recht te trekken?
__________________
The Royal Institute
grafisch ontwerp, product ontwerp & creatief consultancy

http://www.theroyalinstitute.com
http://www.twitter.com/tri_ontwerp
Met citaat reageren
  #9  
Oud 4 januari 2008, 11:22
Het Administratiekantoor's schermafbeelding
Het Administratiekantoor Het Administratiekantoor is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 10 augustus 2007
Berichten: 141
Standaard Re: Vraag over 'Kleine ondernemers regeling'

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door youneedstyle Bekijk bericht
Nu besefte ik me dat ik in een voorgaand kwartaal mijn aangifte incorrect heb ingevuld. Is dat nog recht te trekken?
Eigenlijk is het 't meest verstandig de KO regeling pas achteraf, over het gehele jaar in 1 keer te berekenen.
Per maand/kwartaal is best prettig, maar alleen als je zeker weet dat je de jaargrenzen gaat halen.

Want de KOR wordt toegepast op een heel jaar. Als je dus in 2 kwartalen de (kwartaal-)KOR hebt toegepast en je krijgt een spetterende tweede helft van het jaar, kan blijken dat je -op jaarbasis- helemaal geen recht hebt op de KOR. Je moet dan de KOR van die eerste 2 kwartalen terugbetalen.

Wat wij, als administratiekantoor, veelal doen is de KOR (zeker ingeval van twijfel) in kwartalen nog niet toepassen.
Bij samenstellen van de jaarrekening, blijken nog wel eens vaker kleine aanvullingen geboekt te moeten worden (vergissingen, overlopende posten, andere nieuwe info, enz).

Vervolgens maken wij, dus achteraf, een zogenaamde "suppletie-aangifte"... een aanvullende aangifte dus. Dit doen we gewoon in briefvorm, maar er zijn ook formulieren te downloaden van de belastingdienst site.

De tekst is dan ongeveer :
"Bij het samenstellen van de jaarcijfers over 200x van {bedrijf} is gebleken dat te veel/weinig omzetbelasting is afgedragen....bijgaand gelieve u...berekening aan te treffen voor....wij verzoeken u een aanslag zonder boete op te leggen voor resterende bedrag..."

Eigenlijk is deze suppletie niet meer en niet minder dan een gehele jaaraangifte in 1 keer. HIER brengen wij de eventuele KOR in mindering, om vervolgens -onderaan de streep- te vermelden welke 4 aangiften BTW in het jaar reeds zijn gedaan.
Hieruit volgt de ultieme correctie (meestal niet te veel hopen we dan), welke bijbetaald of terugontvangen wordt. Voor deze suppletie wordt een aanslag of beschikking opgelegd en hoef je dus nog niet uit eigen beweging te betalen.

Als de suppletie niet te laat is (zijn regels voor, weet ik even niet uit mijn hoofd) EN als het bedrag niet te hoog is in relatie tot de normale kwartaalaangiften, zal ook geen boete ofzo worden opgelegd.
__________________
--


Peter Brummelkamp
www.het-administratiekantoor.nl
Den Haag
http://delicious.com/PeterBrummelkamp
Met citaat reageren
  #10  
Oud 4 januari 2008, 20:52
Adine Versluis's schermafbeelding
Adine Versluis Adine Versluis is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 8 maart 2007
Berichten: 1.087
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Vraag over 'Kleine ondernemers regeling'

Als ik dit soort dingen lees geloof ik toch dat ik in 2008 maar eens uit moet gaan kijken naar een goede boekhouder
__________________
Money Mind Academy - LekkerLevenMetMinder
Slimmer met je geld

Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
kleine-ondernemersregeling

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Inloggen op de server, maar hoe werkt dat? Aspon ICT 9 3 februari 2008 15:17


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 03:29.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon