Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Persoonlijk > Jezelf en je freelancepraktijk ontwikkelen

Mededelingen

Jezelf en je freelancepraktijk ontwikkelen Veel freelancers investeren in hun ontwikkeling, zowel vakinhoudelijk als zakelijk. Ze nemen niet meer elke opdracht aan, maar stellen ontwikkelingsdoelen en maken keuzes. Ze ontwikkelen zich gaandeweg steeds meer tot ondernemer of ze creëren nieuwe kennis en dienstverlening. Hoe blijf jij jezelf en je freelancepraktijk ontwikkelen? Een forum voor het delen van inspiratie, twijfels en praktische tips.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 18 oktober 2007, 11:48
Marilyn Marilyn is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 18 oktober 2007
Berichten: 1
Standaard freelancer voor 3 maanden per jaar??

Sinds april van dit jaar woon ik samen met mijn man in Frankrijk, en wij hebben een correspondentie-adres en een stacaravan in Nederland. Om in ons levensonderhoud te voorzien (zijn nog niet met pensioen) willen wij 3 maanden per jaar in Nederland gaan werken.

Ik wil graag weten of het mogelijk is om in deze 3 maanden als zelfstandig ondernemer of freelancer te werken, omdat je dan in één jaar vaak maar voor 1 opdrachtgever werkt.

Is er iemand die mij hier antwoord op kan geven? Alvast bedankt.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 18 oktober 2007, 12:50
Adine Versluis's schermafbeelding
Adine Versluis Adine Versluis is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 8 maart 2007
Berichten: 1.087
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: freelancer voor 3 maanden per jaar??

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marilyn Bekijk bericht
Sinds april van dit jaar woon ik samen met mijn man in Frankrijk, en wij hebben een correspondentie-adres en een stacaravan in Nederland. Om in ons levensonderhoud te voorzien (zijn nog niet met pensioen) willen wij 3 maanden per jaar in Nederland gaan werken.

Ik wil graag weten of het mogelijk is om in deze 3 maanden als zelfstandig ondernemer of freelancer te werken, omdat je dan in één jaar vaak maar voor 1 opdrachtgever werkt.

Is er iemand die mij hier antwoord op kan geven? Alvast bedankt.
Ik denk dat je in die zin je eigen antwoord al geeft: je wordt over het algemeen niet als ondernemer gezien als je "te weinig" opdrachtgevers hebt. Te weinig kun je hier invullen als minder dan 3, maar is ook van toepassing als je bijvoorbeeld 4 opdrachtgevers hebt maar toch 75% van je werk van 1 opdrachtgever krijgt.
__________________
Money Mind Academy - LekkerLevenMetMinder
Slimmer met je geld

Met citaat reageren
  #3  
Oud 18 oktober 2007, 12:59
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: freelancer voor 3 maanden per jaar??

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AVersluis Bekijk bericht
je wordt over het algemeen niet als ondernemer gezien als je "te weinig" opdrachtgevers hebt.
Ter aanvulling: dat wil vooral zeggen dat je geen recht hebt op bepaalde aftrekposten in de inkomstenbelasting en dat je geen VAR-WUO krijgt. Dat laatste kan het lastiger maken om opdrachtgevers te vinden.

Maar afgezien daarvan kun je wel een paar maanden per jaar freelance opdrachten doen.
__________________
René
Met citaat reageren
  #4  
Oud 18 oktober 2007, 13:05
Adine Versluis's schermafbeelding
Adine Versluis Adine Versluis is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 8 maart 2007
Berichten: 1.087
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: freelancer voor 3 maanden per jaar??

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rene Bekijk bericht
Ter aanvulling: dat wil vooral zeggen dat je geen recht hebt op bepaalde aftrekposten in de inkomstenbelasting en dat je geen VAR-WUO krijgt. Dat laatste kan het lastiger maken om opdrachtgevers te vinden.

Maar afgezien daarvan kun je wel een paar maanden per jaar freelance opdrachten doen.
Het lijkt me dat in dit geval iets sterk gaat lijken op een werknemer/werkgever verhouding waar dan uiteraard weer premies etc. voor moeten worden afgedragen, of niet?
__________________
Money Mind Academy - LekkerLevenMetMinder
Slimmer met je geld

Met citaat reageren
  #5  
Oud 18 oktober 2007, 13:10
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: freelancer voor 3 maanden per jaar??

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AVersluis Bekijk bericht
Het lijkt me dat in dit geval iets sterk gaat lijken op een werknemer/werkgever verhouding waar dan uiteraard weer premies etc. voor moeten worden afgedragen, of niet?
Als ze een VAR-loon krijgt, ja. Maar als het een VAR-ROW wordt, dan hoeft dat meestal niet, tenzij er sprake is van een gezagsverhouding etc.
__________________
René
Met citaat reageren
  #6  
Oud 19 oktober 2007, 09:37
Aspon's schermafbeelding
Aspon Aspon is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 21 december 2006
Berichten: 397
Standaard Re: freelancer voor 3 maanden per jaar??

Ik weet niet om wat voor soort werkzaamheden het gaat, maar in het algemeen schat ik in dat er wel eens verzekeringsplicht kan ontstaan.

Wim
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Minimaal 3 opdrachtgevers per jaar sioux Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 15 25 oktober 2007 22:19
Freelancer, ZZP-er of verloning? roos Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 15 29 september 2007 19:32
Samen starten als freelancer: nog 4 plaatsen vrij forumbeheerder Nieuws - Voor en door freelancers 2 31 augustus 2007 09:31
Consequenties bij: Opdracht als freelancer of als 'project' ??? Jaap Laaij Al die andere praktische dingen 2 16 augustus 2007 21:39
Werkgever noemt mij freelancer. Help! pmi Freelancepraktijk starten 4 19 maart 2006 23:50


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 16:44.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon