Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Administratie
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Administratie Factureren, financiële boekhouding, jaarrekening, urenregistratie, kilometeradministratie, archiveren...

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 23 maart 2010, 14:53
cerovo cerovo is offline
Lid
 
Geregistreerd: 3 december 2008
Berichten: 5
Standaard Klant betaalt te veel, hoe terugstorting boeken?

Ik heb een factuur van EUR 120 aan een klant verstuurd, maar hij heeft per ongeluk EUR 210 op mijn rekening overgemaakt.

Ik heb het verschil intussen teruggestort op zijn rekening, en de factuur in mijn boekhouding als betaald gemarkeerd.

Maar hoe voer ik dat extra EUR 90 nu in mijn boekhouding in? Als privé- of als zakelijke uitgave?
Met citaat reageren
  #2  
Oud 23 maart 2010, 22:41
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 980
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard Re: Klant betaalt te veel, hoe terugstorting boeken?

Uiteraard als zakelijke uitgave... waarom zou een zakelijke fout van een klant leiden tot een prive uitgave voor jou, das een redenatie die ik niet echt kan volgen

Ik weet niet of je een boekhoudpakket gebruikt of een excel-boekhouding hebt maar toen je de factuur als betaald hebt gemarkeerd heb je als het goed is maar 120 euro aan die factuur toegewezen en de 90 euro die teveel is betaald moet je toen ook ergens geboekt hebben. De terugstorting van jou bank moet ook naar die rekening..

Het kan zijn dat die 90 euro gewoon op de debiteur staat als schuld, dan boek je de terugstorting ook gewoon op de debiteur en moet het saldo weer nul zijn (als er natuurlijk geen andere facturen meer openstaan)

wat ook kan is dat het pakket het bedrag heeft weggeboekt naar een andere rekening. logische plaats om even te kijken:
- de rekening kruisposten, de rekening betalingen onderweg, de rekening betalingsverschillen of afrondingsverschillen.

kan het niet exact zeggen waar je het moet zoeken.. dat ligt aan het pakket en soms aan hoe je het hebt ingericht..
Met citaat reageren
  #3  
Oud 24 maart 2010, 00:24
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Klant betaalt te veel, hoe terugstorting boeken?

In Snelstart zou ik inderdaad zowel de te hoge betaling als de terugbetaling afboeken op de factuur, waarna die per saldo op 0 eindigt. Belangrijk is in ieder geval dat het hier gaat om betalingen, niet om omzet of kosten.
__________________
René
Met citaat reageren
  #4  
Oud 24 maart 2010, 00:51
NSIFS NSIFS is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 15 maart 2010
Berichten: 61
Talking Re: Klant betaalt te veel, hoe terugstorting boeken?

Uiteraard als zakelijke uitgave... waarom zou een zakelijke fout van een klant leiden tot een prive uitgave voor jou, das een redenatie die ik niet echt kan volgen

ontvangen op privé rekening?
Met citaat reageren
  #5  
Oud 24 maart 2010, 08:46
cerovo cerovo is offline
Lid
 
Geregistreerd: 3 december 2008
Berichten: 5
Standaard Re: Klant betaalt te veel, hoe terugstorting boeken?

Bedankt voor de reacties!

Ik heb het bedrag wel op mijn zakelijke rekening ontvangen, maar was geadviseerd om het te hoge bedrag (EUR 90) als privé te boeken vanuit de redenatie dat ik er geen winst op mag maken, zoiets.

Ik gebruik trouwens het Acumulus boekhoudprogramma.
Met citaat reageren
  #6  
Oud 24 maart 2010, 09:17
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 980
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard Re: Klant betaalt te veel, hoe terugstorting boeken?

Ik vermoed dat dat advies te maken heeft met het accumulus pakket omdat die een vereenvoudigde administratiepakket is waar je sslechts 3 keuzen hebt invoer factuur, invoer uitgave en prive boeking.

In dit specieke geval met dit pakket is het waarschijnlijk handiger om de priveboeking te gebruiken. hiermee voorkom je rare sprongen in je factuurnummering voor niet echte facturen.

Als je het wel via de invoer factuur optie doet dan moet je eerst een nieuwe factuur maken voor 90 euro met als omschrijving " teveel ontvangen op fact xxxx) en daarna een creditfactuur voor ook 90 euro met als omschrijving " terugstorting teveel betaald op factuur xxxx
(Beide op de datum van terugstorting).
Zorg wel dat je als je facturen maakt dat je dan in je facturen map een kopietje hebt van de orginele factuur. met als aantekening erop de nieuwe factuurnummers en de reden dat je dit zo hebt geboekt want als je over 3 jaar controle zou krijgen weet je echt niet meer waarom je het zo gedaan hebt. (je schrijft als het ware een memo-briefje aan jezelf danwel de belasting inspecteur )

In algemene zin bij een volwaardig administratie pakket (zonder accumulus te kort te willen doen, het ziet er uit als een degelijk pakket) klopt mijn antwoord wel, nooit zakelijke transacties buiten je zakelijke administratie trekken.

De boeking via priveboeking is een klein beetje raar maar persaldo loopt het toch op 0 dus het maakt niet zo heel veel uit maar zorg wel dat je even goed vastlegd voor jezelf waarom je het zo doet.. (weer ivm met eventuele controle over 3 jaar of zelfs bij het maken van de jaaraangifte 2010 voor jezelf)
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Verkoopcommissie - Hoe boeken en aangeven? Marcelot Administratie 0 3 januari 2010 11:30
Creditfactuur van Mollie, hoe boeken? primeltje Administratie 4 6 oktober 2008 13:31
Hoe gekochte voorraad in het buitenland boeken in Acumulus? tonya Administratie 1 11 september 2008 16:24
Veel werk bij 1 klant youneedstyle Al die andere praktische dingen 6 5 maart 2008 13:14


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 00:08.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon