Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Al die andere praktische dingen
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Al die andere praktische dingen Bedrijfsnaam, KvK, spullen inkopen, briefpapier, rechtsvorm, bedrijfsruimte, vervoer, juridische zaken, verzekeringen.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 19 oktober 2007, 21:47
Arend Arend is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 7 oktober 2007
Berichten: 128
Standaard Ingeschreven bij KvK!

Ik heb de knoop doorgehakt en per 10-10 (mijn verjaardag) mijn bedrijf ingeschreven bij de KvK, onder de naam Excelleon Organisatieadvies.
Dit jaar zal ik onmogelijk komen aan de 1225 uren. Betekent dit dat de Belastingdienst mij dit jaar niet als ondernemer ziet? En hoe zit dat volgend jaar? Wordt zo'n beoordeling per jaar aangepast?
Weten jullie ook hoe snel met de belastingdienst te maken krijg qua aangiftes/belastingen (ga me volgende week aanmelden)?
Dit jaar ga ik nog geen opdrachten doen, alleen kosten maken. Mijn situatie in die zin is dit jaar heel anders dan volgend jaar. Nu steek ik niet zo veel tijd in mijn onderneming (volgend jaar kom ik volgens mij wel aan de eis van 1225) en ben meer bezig met de voorbereidingen. Daarnaast heb ik nu nog een dienstverband (ik stop per 1-1-2008), waardoor mijn inkomsten nu uit werk zijn en niet uit onderneming. Volgend jaar is het andersom. Hoe gaat de Belastingdienst hiermee om? Op het formulier kan ik dit namelijk nergens toelichten en ben bang dat ik op basis van de ingevulde gegevens niet als ondernemer beschouwd word.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 20 oktober 2007, 01:40
Marjan Marjan is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 25 maart 2007
Berichten: 915
Standaard Re: Ingeschreven bij KvK!

Volgens mij kun je het beste bij je regiokantoor een afspraak maken voor een startersgesprek en e.e.a. voorleggen. Voor dit jaar kan het inderdaad zijn dat de BD je voor de IB nog niet als ondernemer beschouwt maar bijvoorbeeld voor de BTW wel. Tijdig met hen in gesprek gaan kan veel duidelijkheid geven en tips m.b.t. het opzetten van je administratie e.d.
Succes met ondernemen!
Met citaat reageren
  #3  
Oud 20 oktober 2007, 07:01
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.338
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Ingeschreven bij KvK!

Ik ben ook per oktober gestart, da's geen punt.

Je wordt per startmoment ondernemer voor de BTW.

Dit jaar doe je wel al een ondernemersaangifte IB (met salaris + verlies van de onderneming), maar voldoe je niet aan het urencriterium en heb je dus geen recht op ondernemersaftrek (zelfstandigenaftrek etc.).

Je hebt dit jaar dus wel al de overhead van administratie, jaarrekening en ondernemersaangifte, maar nog niet het fiscale voordeel van het ondernemerschap. Het zij zo, dat is de consequentie van starten in de loop van het jaar.

De situatie van volgend jaar wordt uiteraard beoordeeld op basis van de feiten van volgend jaar. Geen paniek! Veel succes met de start!
__________________
René
Met citaat reageren
  #4  
Oud 20 oktober 2007, 11:31
tijn1978 tijn1978 is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 21 april 2007
Berichten: 124
Standaard Re: Ingeschreven bij KvK!

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rene Bekijk bericht
Je hebt dit jaar dus wel al de overhead van administratie, jaarrekening en ondernemersaangifte, maar nog niet het fiscale voordeel van het ondernemerschap. Het zij zo, dat is de consequentie van starten in de loop van het jaar.
Kleine aanvulling hierop: je kunt wél gebruik maken van de investeringsaftrek, die is niet gekoppeld aan het urencriterium.
Met citaat reageren
  #5  
Oud 20 oktober 2007, 17:48
Anoniem
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Ingeschreven bij KvK!

Ik ben per 1 okt gestart, en kom ook niet aan die 1225 uren deze laatste maanden.
Ik heb me aangemeld bij de belasting dienst en kom dit jaar niet in aanmerking voor zelfstandigenaftrek, en kom ook niet in aanmerking voor inkomsten belasting.

Wel voor de omzetbelasting.
In de brief staat ook dat ik niet als ondernemer gezien word.
Volgend jaar word alles opnieuw bekeken natuurlijk, en dan zal het anders worden.

Nu heb ik alleen nog maar kosten gemaakt, en volgend jaar krijg ik inkomsten en voldoe ik gemakkelijk aan de 1225 uren.
Met citaat reageren
  #6  
Oud 20 oktober 2007, 19:41
Arend Arend is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 7 oktober 2007
Berichten: 128
Standaard Re: Ingeschreven bij KvK!

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tijn1978 Bekijk bericht
Kleine aanvulling hierop: je kunt wél gebruik maken van de investeringsaftrek, die is niet gekoppeld aan het urencriterium.
Wordt het laten ontwikkelen van een website of een huisstijl als investering gezien?
Met citaat reageren
  #7  
Oud 20 oktober 2007, 21:22
Anoniem
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Ingeschreven bij KvK!

Ja dat is idd een investering heb ik me laten vertellen.
Met citaat reageren
  #8  
Oud 20 oktober 2007, 21:47
Arend Arend is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 7 oktober 2007
Berichten: 128
Standaard Re: Ingeschreven bij KvK!

ik dacht namelijk dat het ging om het aanschaffen van "goederen"
Met citaat reageren
  #9  
Oud 21 oktober 2007, 11:18
tijn1978 tijn1978 is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 21 april 2007
Berichten: 124
Standaard Re: Ingeschreven bij KvK!

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Arend Bekijk bericht
Wordt het laten ontwikkelen van een website of een huisstijl als investering gezien?
Volgens mijn boekhouder niet.

Als ik het Handboek van de belastingdienst erop na sla wordt gesproken over het kopen van bedrijfsmiddelen. Bedrijfsmiddelen zijn nodig om je diensten te kunnen verlenen.

Wat mij nu laat twijfelen is de zin 'goodwill of vergunningen kunt u beschouwen als investeringen'.

Waarom een huisstijl dan niet?

Kan iemand uitsluitsel geven? (liefst met bronvermelding)
Met citaat reageren
  #10  
Oud 23 oktober 2007, 21:47
alfred alfred is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 27 februari 2006
Berichten: 420
Stuur een bericht via MSN naar alfred
Standaard Re: Ingeschreven bij KvK!

Goodwill is geen investering voor de investeringsaftrek, websites is naar mijn mening iets waar je over kunt discussieren.
Ik adviseer bij websites om deze wel als investering op te voeren maar als je twijfelt kun je 't altijd je inspecteur voorleggen.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Algemene Voorwaarden deponeren zonder inschrijving bij KvK Black Knight Al die andere praktische dingen 3 19 mei 2007 23:00


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 04:10.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon