Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Markt > Omgaan met opdrachtgevers
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Omgaan met opdrachtgevers Hoe kun je het gedrag van je opdrachtgever beïnvloeden? Hoe bepaal je je uurtarief? Wat te doen als de factuur niet betaald wordt? Hoe ga je om met problemen in een project?

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 25 december 2007, 20:16
arbi arbi is offline
Lid
 
Geregistreerd: 12 maart 2007
Berichten: 10
Standaard Liever freelancen dan in dienst

Beste mensen,

Een school waar ik 2.5 jaar lang lesgeef wilt mij per se in dienst nemen.
Toen ik te horen kreeg dat mijn uurtarief 3 keer omlaag zou gaan als ik bij deze school een vaste contract zou tekenen, besloot ik om daar niet aan te beginnen.
Ik ben een freelancer en wil ook bij deze school langer als freelancer blijven werken.
Degenen die mij een contract aanbod zegt dat de directie van de school mij weg kan sturen. Dit na 3 jaar bij deze school te hebben gewerkt.

- Is het zo makkelijk om een freelancer die zijn werk prima doet, weg te sturen en baseert men zich ergens op? Is er een regel bij de BD die zegt dat een freelancer max 3 jaar bij eenzelfde opdrachtgever zijn activiteiten mag verrichten?

Graag hoor ik dat van iemand.
Fijne feestdagen en een gelukkig 2008 alvast!

Bri
Met citaat reageren
  #2  
Oud 25 december 2007, 21:42
Myrax Myrax is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 23 augustus 2007
Berichten: 222
Standaard Re: liever freelancen dan in dienst

Hmm, voor zover ik weet zijn er geen regels voor hoe lang je een freelancer in mag huren. Dit soort dingen worden vastgelegd in de overeenkomst met je opdrachtgever. Heb je die?
Freelancen betekent risico's lopen en dus ook dat een opdrachtgever de samenwerking beëindigt. Los van wat er in een overeenkomst is vastgelegd en wat er dus is afgesproken omtrent duur en inzetbaarheid, kan dat ook gewoon.
Ik vraag mezelf af of je ten volle beseft wat freelancen inhoudt, terwijl je het kennelijk in de praktijk wel doet.
Succes verder en fijne dagen!
__________________
Rixter Algra
Met citaat reageren
  #3  
Oud 25 december 2007, 23:57
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.338
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: liever freelancen dan in dienst

Wat bedoel jij precies met freelancen Bri? Wat voor contract heb je en wat staat daarin over looptijd en opzegmogelijkheden?
__________________
René
Met citaat reageren
  #4  
Oud 26 december 2007, 11:11
arbi arbi is offline
Lid
 
Geregistreerd: 12 maart 2007
Berichten: 10
Standaard Re: liever freelancen dan in dienst

Myrax en Rene bedankt voor je respons!

In het intake formulier 'werkafspraken' freelancers - seizoen 2007-2008, staat er bij periode van de werkzaamheden: van 01-9-2007 t/m 18-07-2008. Dit formulier is zowel door leidinggevende als door mij getekend.
Verder zie ik nergens het woord 'overeenkomst' in het formulier. Ik neem aan dat werkafspraken = overeenkomst?

Gr.
Bri
Met citaat reageren
  #5  
Oud 26 december 2007, 11:24
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.338
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: liever freelancen dan in dienst

Freelancers bieden normaliter een offerte en/of een opdrachtbevestiging aan, werken onder algemene voorwaarden etc. Juridisch gezien is er dan sprake van een 'overeenkomst van opdracht'. En die eindigt wanneer hij eindigt, zonder ontslagbescherming.

Als jij dat allemaal niet gedaan hebt, dan is er misschien sprake van een arbeidsovereenkomst. Je zou dan sterke ontslagbescherming kunnen hebben, ook al staat de arbeidsovereenkomst niet op papier.

Als je zelf niet weet wat voor overeenkomst je bent aangegaan, dan kunnen wij het ook niet weten. Je kunt dan beter met alle papieren langs een arbeidsrechtdeskundige gaan.
__________________
René
Met citaat reageren
  #6  
Oud 27 december 2007, 10:43
Hetty Dalsheim's schermafbeelding
Hetty Dalsheim Hetty Dalsheim is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 1 maart 2006
Berichten: 753
Stuur een bericht via MSN naar Hetty Dalsheim
Standaard Re: liever freelancen dan in dienst

Beste Bri,

Dit vond ik op de site van het CNV. Mogelijk heb je er iets aan.
Met citaat reageren
  #7  
Oud 27 december 2007, 19:48
Aspon's schermafbeelding
Aspon Aspon is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 21 december 2006
Berichten: 397
Standaard Re: liever freelancen dan in dienst

Arbi,

Even scherp gesteld. Er zijn twee mogelijkheden:

ls je freelancer bent, ben je 'ondernemer'. Je stuurt facturen, houdt een administratie bij, heb je meerdere opdrachtgevers. Heb je bedrijfsverzekeringen, enz.

Als je werknemer bent. Werk je voor één werkgever, ontvang je loon, ondanks het feit of je wel of niet werkt (bijvoorbeeld wegens ziekte). Verder mag je niet je eigen werktijden bepalen en mag je je niet vervangen door een ander.
Zoals jij het beschrijft is het een soot mix van beiden. Klopt dat?

Wim
Met citaat reageren
  #8  
Oud 29 december 2007, 14:12
arbi arbi is offline
Lid
 
Geregistreerd: 12 maart 2007
Berichten: 10
Standaard Re: liever freelancen dan in dienst

Allemaal bedankt voor reakties!

Ik heb veel aan jullie info gehad.
Mijn volgende stap: naar een arbeidsrechtskundige.

Gr.

Bri
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Herstarten met freelancen? Peet Jezelf en je freelancepraktijk ontwikkelen 9 17 oktober 2007 08:41
Hellup kom er niet meer uit. freelancen naast een vaste(fulltime( baan ladydragon Freelancepraktijk starten 4 26 september 2007 14:14
Freelancen als 'bijbaantje' Jeetje Freelancepraktijk starten 3 28 augustus 2007 00:05
Marketing is meer dan alleen adverteren rgelderen Marktplaats 2 25 juni 2007 15:58
Wonen in buitenland en Freelancen in Nederland houwe Al die andere praktische dingen 2 14 maart 2006 19:06


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 20:00.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon